X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Czy design może przejść na „ciemną stronę mocy”?

Co oznacza sformułowanie "odpowiedzialność w projektowaniu"? Czy design może przejść na "ciemną stronę mocy" oraz czy wpływ społeczeństwa na designerów jest wzajemnie zależny? O tych i innych aspektach, które zostaną poruszone podczas Konferencji UX Poland, rozmawialiśmy z jej organizatorami.

Czy design może przejść na „ciemną stronę mocy”?fot. bank zdjęć shutterstock.com

Konferencja UX Poland jest największą konferencją UX w całej Europie. W tym roku, już 7 edycja wydarzenia, odbędzie się w Warszawie, 11-14 kwietnia. Zaproszonych zostało 16 prelegentów z Europy, Stanów Zjednoczonych oraz Chin. My mieliśmy okazję porozmawiać z Hubertem Anyżewskim, prezesem uselab.

Jak należy rozumieć temat przewodni tegorocznej konferencji „Odpowiedzialność w Projektowaniu”?

Kiedy postanowiliśmy poświęcić siódmą edycję UX Poland kwestii odpowiedzialności w projektowaniu, chcieliśmy się skupić na trzech głównych aspektach:

  • impact – czyli zasięg jaki mają nasze działania, osoby czy całe obszary na które ma wpływ to co projektujemy. Organizacja tworząc innowacje powinna pamiętać o tym, że jego praca wpływa na jakość życia albo komfort pracy tysięcy ludzi, a także na wyniki biznesowe.
  • responsibility – odpowiedzialny projektant liczy się z ludźmi, którzy będą używać tego co stworzył. Odpowiedzialny projektant pamięta o tym że to co tworzy jest przez niego firmowane.
  • good- tak jak wiele innych osób w naszej branży czuję potrzebę pomagania. Wiem że moje umiejętności mogą być skuteczne w rozwiązywaniu realnych problemów społecznych.

Rozmowa o odpowiedzialności w designie jest tematem wynikającym z potrzeby?

Grono ludzi zajmujących się designem jest coraz szersze, coraz więcej firm tworzy wewnętrzne działy projektowe i inwestuje w design szeroko rozumiany. W związku z tym coraz ważniejsze staje się, aby nasza praca była nie tylko skuteczna, ale również etyczna. Projektowanie to zestaw narzędzi i technik, a każde narzędzie może być wykorzystane do dobrych lub złych celów. W czasie tegorocznej edycji UX Poland chcemy się skupić na tym jak nasza praca wpływa innych i może innym pomagać.

Franco Papeschi jest prelegentem wykładu o odważnie postawionej tezie – „Designers as catalysts for social change”. Zatem jak designerzy wpływają na społeczeństwo?

Swoją pracą ;) a mówiąc konkretniej rozwiązania, które tworzymy. Często można dziś usłyszeć, że wejście iPhona na rynek zmieniło rzeczywistość, ale nie zapominajmy, że takich zmian było wcześniej wiele – walkman pozwolił w latach 80 zrewolucjonizować sposób w jaki konsumujemy muzykę, Kodak zmienił podejście do fotografii. Można wymieniać długo, ale istotne jest to: innowacja to najczęściej nowe połączenie wcześniej istniejących elementów. Połączenie, które daje nowe możliwości. Walkman to odtwarzacz kaset pomniejszony o głośniki, dzięki temu całkiem przenośny i prywatny. Tworzenie innowacji to właśnie wpływ i odpowiedzialność designerów.

Jest to wzajemnie zależne? Jaki wpływ ma społeczeństwo na designerów?

Społeczeństwo zmienia się coraz szybciej a Designerzy to część społeczeństwa. Wszyscy jesteśmy “zanurzeni” w tych samych warunkach zewnętrznych. Wchodzenie na rynek pracy kolejnych pokoleń zawsze odświeża branże, daje nam nowe spojrzenie. Pracujemy już z Digital Natives, pokoleniem które nie pamięta czasów z przed internetu. Już niedługo na rynek pracy wejdą Mobile Natives, wychowani ze smartfonem w ręku. To zmienia naszą perspektywę. Łącząc doświadczenie i widzę różnych ludzi zyskujemy na kreatywności i elastyczności.

Partnerem przedsięwzięcia jest Amnesty International. Co Was połączyło i przede wszystkim co wyniknie podczas konferencji z Waszej współpracy?

Amnesty International od prawie pół wieku walczy o prawa człowieka i godność jednostki. Trudno wskazać inną tak powszechnie szanowaną organizację. Chociaż oczywiście zajmujemy się zupełnie inną tematyką, podobnie jak Amnesty w centrum naszych działań stawiamy człowieka i jego potrzeby. Na UX Poland chcemy przybliżyć te perspektywy i pokazać jak design może rozwiązywać problemy społeczne. Podczas Warsztatu prowadzonego przez Jasona Ulaszka z UX for Good, używając narzędzi projektowych, będziemy projektować na potrzeby Amnesty International.

Lea Simpson poprowadzi wykład „Design as a Superpower exploring of good and evil” – jak design może wspierać „ciemną stronę mocy”?

Design to zestaw narzędzi, które mogą być różnie stosowane. Jak każde narzędzie może służyć dobrym i złym celom. Dobry design ułatwia człowiekowi życie, pomaga mu i zwiększa satysfakcje z korzystania. Zły nas rozprasza, myli, sprawia, że tracimy czas, a nasz komfort obcowania z produktem lub usługą jest gorszy.

Z kolei wykład Kendry Shimmell „Outsourced: The New Future of Your Life?” poświęcony jest aplikacjom pomocnym w życiu codziennym. Jak to się stało technologia przejęła obowiązki z dosłownie, każdej sfery naszego życia?

Pozwoliliśmy na to, sami tego chcieliśmy. Lubimy ułatwiać sobie życie, odciążać pamięć. Pytanie brzmi dokąd to nas prowadzi. Każda zmiana ma pozytywne i negatywne aspekty. Po to żeby skrypty mogły nas wspierać w codziennych sprawach musimy poświęcić jakąś część swojej prywatności.

 

hubert_anyzewskiHubert Anyżewski:

Współtwórca branży UX w Polsce. Ekspert Google w obszarach Strategii Produktowej i User Experience. Założyciel największej w regionie i jednej 3
z największych w Europie konferencji UX – UX Poland. Ambasador ogólnoeuropejskiej konferencji architektów informacji (Euro IA). Aktywny członek społeczności UX i CX na świecie, prelegent licznych konferencji międzynarodowych. 
Założyciel, kierownik i wykładowca studiów podyplomowych User Experience Design w Warszawie, Wrocławiu i Katowicach. Prywatnie jest miłośnikiem podróży i kuchni świata.

 

Wydarzeniu patronuje SocialPress.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter. Nasze treści dostępne są dla Ciebie za darmo, więc prosimy o zaznaczenie poniższych zgód. Nie spamujemy, więc nie musi się niczego obawiać. Nikomu też nie przekażemy Twoich danych! Od czasu do czasu wyślemy do Ciebie reklamę, z której finansowany jest ten serwis. Reklamodawców selekcjonujemy - staramy się ich dobierać w ten sposób, aby promowane produkty odpowiadały potrzebom naszych Czytelników!

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami z dziedziny social media i nowych technologii. Otrzymuj od Media Impression Grzegorz Miłkowski z siedzibą w Krakowie informacje o ciekawych nowych usługach, promocjach, newsy z branży, case study i raporty. Chcę otrzymywać od Media Impression Grzegorz Miłkowski z siedzibą w Krakowie informacje handlowe dotyczące innych podmiotów, zlecających Media Impression Grzegorz Miłkowski kampanie marketingowe, z których utrzymywany jest serwis socialpress.pl oraz finansowane są prace redakcji tego serwisu.

free newsletter templates powered by FreshMail