X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Skąd Snapchat czerpie pomysły na popularne filtry? Plagiat czy inspiracja?

Filtr ze słodkim pieskiem, makijaż a'la Marilyn Monroe oraz przerażające maski. Te filtry zna cały świat. Kto jest ich pomysłodawcą? Kto je wymyślił i kto stoi za ich sukcesem? Okazuje się, że historia snapchatowych filtrów nie jest kolorowa.

Skąd Snapchat czerpie pomysły na popularne filtry? Plagiat czy inspiracja?fot. bank zdjęć shutterstock.com

Filtry na Snapchacie to absolutny hit. Bardzo szybko zyskały popularność i rozprzestrzeniły się na inne media społecznościowe. Do tego stopnia, że plotki głoszą, iż Facebook blokuje konta osób, które chciały zamieścić zdjęcie, na którym zmieniły swoją twarz na przykład w psa za pomocą filtru ze Snapchata. Zastanawialiście się kiedyś, kto jest pomysłodawcą odnoszących ogromny sukces filtrów? Okazuje się, że Snapchat podczas tworzenia niektórych z nich mocno inspirował się twórczością innych artystów. Na portalu The Ringer pojawił się artykuł, w którym jego autorka Molly McHugh opisała przypadki, kiedy to Snapchat żerował na pomysłowości innych.

Filtr na Snapchacie Twojego autorstwa

Poniedziałek rano. Tuż po przebudzeniu Argenis Pinal zrobił to co większość młodych osób w dzisiejszych czasach. Chwycił telefon i sprawdził co nowego w mediach społecznościowych. Na koniec zostawił sobie Snapchata. Kiedy skończył oglądanie snapów od znajomych przetestował filtry – piesek, wianek na głowie i maska jokera. Maska jokera jego pomysłu!

Maska jokera

https://www.instagram.com/argenapeede/

https://www.instagram.com/argenapeede/

Pinal od 11 lat jest makijażystą. Zajmuje się zarówno przygotowaniem gwiazd na wielkie gale, jak i malowaniem twarzy oraz ciała. Ta specjalność przyniosła mu dużą popularność. Jego konto na Instagramie gdzie między innymi pokazuje swoje prace obserwuje prawie 130 tysięcy osób. Pinal udostępnił swoje zdjęcie, na którym porównuje swoją prace oraz zdjęcie ze Snapchata. Ostatecznie filtr przestał być dostępny jeszcze tego samego dnia. Nie wiadomo niestety dlaczego. Czy dlatego, że filtr był jedynie chwilowy czy dlatego, że Pinal puścił do sieci jasny dowód na to, że Snapchat skopiował jego pracę.

Pomysł zaczerpnięty

Jak się okazuje przypadek Argenisa Pinala nie jest jedyny. W maju, czyli nawet nie cały miesiąc temu w podobnej sytuacji znalazł się Rosyjski artysta Alexander Khokholov. Filtr ze Snapchata ponownie  jedna z prac artysty była wyraźną inspiracją dla Snapchata. Pracy, która dzieliła twarz na nierówne, kolorowe figury geometryczne. Khokholov skontaktował się ze Snapchatem i uzyskał odpowiedź następującej treści: Zgadzamy się, że filtr rzeczywiście przypomina jedna z prac Rosyjskiego artysty. Dlatego też postanowiliśmy go usunąć. Przepraszamy za pomyłkę podejmiemy wszelkie starania, aby taka sytuacja nie miała więcej miejsca.

Jednorazowe „wpadki”

https://www.instagram.com/mykie_/

https://www.instagram.com/mykie_/

Cóż jak widać owe „wpadki” Snapchata nie są jednorazowe. Podobna sytuacja miała miejsce już rok temu. Mykie, czyli młoda makijażysta, którą na Instagramie śledzi ponad milion osób również znalazła filtr, który bardzo przypominał jej autorski makijaż sprzed roku.

Zdaniem Snapchata

Jak możemy przeczytać na portalu The Ringer po pojawieniu się artykułu Snapchat wydał specjalnie oświadczenie, w którym napisał, że proces twórczy niekiedy wymaga inspirowania się innymi pracami, jednak nigdy inspirowanie się nie zamieniło się w kopiowanie. Pomimo tego zostały już podjęte kroki, które pozwolą uniknąć podobnych nieprzyjemnych sytuacji, bowiem kopiowanie jest procesem, którego Snapchat nie będzie tolerował.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter. Nasze treści dostępne są dla Ciebie za darmo, więc prosimy o zaznaczenie poniższych zgód. Nie spamujemy, więc nie musi się niczego obawiać. Nikomu też nie przekażemy Twoich danych! Od czasu do czasu wyślemy do Ciebie reklamę, z której finansowany jest ten serwis. Reklamodawców selekcjonujemy - staramy się ich dobierać w ten sposób, aby promowane produkty odpowiadały potrzebom naszych Czytelników!

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami z dziedziny social media i nowych technologii. Otrzymuj od Media Impression Grzegorz Miłkowski z siedzibą w Krakowie informacje o ciekawych nowych usługach, promocjach, newsy z branży, case study i raporty. Chcę otrzymywać od Media Impression Grzegorz Miłkowski z siedzibą w Krakowie informacje handlowe dotyczące innych podmiotów, zlecających Media Impression Grzegorz Miłkowski kampanie marketingowe, z których utrzymywany jest serwis socialpress.pl oraz finansowane są prace redakcji tego serwisu.

free newsletter templates powered by FreshMail