X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

10 wskazówek, dzięki którym konkurs w mediach społecznościowych odniesie sukces

Na którym szczeblu drabiny znajdują się nasi odbiorcy? Jak zaoszczędzić i jak rozdać 1,5 miliona dolarów oraz jak przygotować się na sukces? Odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania znajdziecie w artykule.

10 wskazówek, dzięki którym konkurs w mediach społecznościowych odniesie sukcesfot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


Dobrze przeprowadzony konkurs w mediach społecznościowych potrafi być źródłem samych korzyści. Jeśli będzie ciekawy, zostanie zauważony przez media. Jeśli nagroda będzie warta zachodu, zaangażuje użytkowników. Jeśli będzie miał chwytliwą nazwę, rozniesie się viralowo. Jak zatem dobrze zorganizować konkurs w mediach społecznościowych? Canva Blog przygotowała kilka wartościowych wskazówek, które sprawią, że Twój konkurs będzie po prostu skazany na sukces.

1. Ustal swój cel

Aby przeprowadzany przez nas konkurs odniósł sukces, jeszcze zanim przystąpimy do jego organizacji, należy zastanowić się jaki jest nasz cel i co chcemy za pomocą konkursu osiągnąć – zadbać o wizerunek marki czy może wpłynąć na sprzedaż? W dalszej kolejności warto pomyśleć nad odpowiedziami na bardziej szczegółowe pytania: czy chcemy pozyskać nowych fanów marki, czy może wolimy zaangażować dotychczasowych obserwujących, a może preferujemy pozyskać ciekawy i wartościowy content, który później będziemy mogli wykorzystać? Zdefiniowanie co jest celem organizowanego przez nas konkursu w mediach społecznościowych, jest bowiem kluczowe do jego dalszego planowania.

www.designschool.canva.com

www.designschool.canva.com

Heineken przeprowadził konkurs @Crack_the_US_Open, którego celem było zaangażowanie obserwujących i rozpropagowanie konta na Instagramie. Marka odniosła ogromny sukces dwóch płaszczyznach – grono obserwujących powiększyło się o 20%, a zaledwie w przeciągu 3 dni konkursem zainteresowało się 1 500 osób. Zadaniem osób biorących udział w konkursie było skonstruowanie kolażu z dostępnych zdjęć, które przedstawiały widownię oglądającą mecz tenisa.

Anna Żurek, Senior Content Manager w agencji INSIGNIA

Anna Żurek

Anna Żurek, Senior Content Manager w agencji INSIGNIA

Konkursy w social media to sytuacja win-win: fani mogą wygrać ciekawe i wartościowe nagrody, a marka zyskuje pod każdym względem. Konkursy pozwalają na szybkie pozyskanie fanów oraz zwiększenie ogólnego zaangażowania i zasięgów. Dzięki organizacji konkursów można również zyskać interesujący content. Na przykład zdjęcia użytkowników z firmowym produktem, które później można wykorzystać w innych kanałach social media. Na dłuższą metę przyczyniają się one również do wsparcia sprzedaży oraz budowy pozytywnego wizerunku firmy.

2. Poznaj odbiorców

Kiedy ustalimy cel naszego konkursu, to wówczas należy, jeszcze bliżej niż zazwyczaj, przyjrzeć się naszym odbiorcom. Jeśli tego nie zrobimy, pomimo tego, że wymyśliliśmy świetne zadanie konkursowe, konkurs może okazać się klapą. Wiek wpływa na sposób w jaki ludzie postrzegają media społecznościowe oraz w jakim stopniu są oni się w stanie zaangażować. Z kolei stopień zaangażowania uczestników warunkuje to na co, my jako organizatorzy, możemy sobie pozwolić. Social Technographics Ladder podzielił użytkowników mediów społecznościowych na 7 grup. Na najwyższym szczeblu metaforycznej drabiny znajdziemy odbiorców, którzy skłonni są najbardziej wciągnąć się w zadanie konkursowe i poświęcić mu najwięcej czasu.

Social Technographics Ladder

Social Technographics Ladder



Przed rozpoczęciem konkursu warto określić kto jest naszym odbiorcą, a stopień jego zaangażowania dopasować do konkretnego szczebla drabiny. Wówczas zdobędziemy wiedzę, kolokwialnie mówiąc, na co możemy sobie pozwolić podczas wymyślania zadania konkursowego. Konkurs Heinekena skierowany został do odbiorców znajdujących się na najwyższym szczeblu drabiny, dlatego jego organizatorzy mogli sobie pozwolić na wymyślenie zadania, które wymaga wysokiego stopnia zaangażowania. Z kolei, jeśli naszymi odbiorcami są „Joiners” wówczas zadanie konkursowe polegające na podawaniu dalej lub retweetowaniu będzie odpowiednie do ich możliwości i chęci.

www.designschool.canva.com

www.designschool.canva.com

Okazuje się, że konkurs nie musi być dedykowany jedynie jednemu poziomowi odbiorców. Poniższy przykład pokazuje, że da się zaangażować wszystkie szczeble drabiny, jednak wymaga to sprytu. Portal Airbnb wymyślił konkurs AIRBNB Shorts Video Contest, który angażował zarówno osoby z najwyższego, jak i najniższego szczebla. Jak to zrobił? Dla osób, które są skłonne poświęcić więcej swojego czasu, zadaniem konkursowym było nagranie 15 sekundowego filmu z ulubionego miejsca. Zaś osoby, które są mniej skłonne do zaangażowania się mogły oglądać, lajkować i komentować nagrania.

3. Zadanie konkursowe

Kiedy już ustalimy co jest celem naszego konkursu oraz do jakiego typu odbiorców jest on skierowany, wówczas możemy przejść do następnego etapu i zastanowić się nad zadaniem konkursowym. Ponownie musimy przemyśleć co za pomocą konkursu chcemy osiągnąć. Łatwe zadania konkursowe przyciągną większą rzeszę zainteresowanych, ale ponieważ zadanie wymaga mniejszego wysiłku nie zrodzi się głęboka relacja pomiędzy klientem a marką. Z kolei konkursy, których tak zwany “próg wejścia” jest wyższy przyciągną mniej odbiorców, ale zbudują oni bardziej wartościową relację z firmą.

www.designschool.canva.com

www.designschool.canva.com

Marka Expedia zorganizowała konkurs Expedia Throw Me Back, w którym zainteresowani mieli za zadanie opublikować na Instagramie zdjęcie zrobione podczas ich ulubionych wakacji. Zdjęcie musiało również zostać oznaczone@Expedia i #ThrowMeBack. Uczestnik konkursu miał szansę zdobycia wartościowej nagrody niewielkim kosztem. Nagrodą był voucher umożliwiający ponowne zorganizowanie wakacji przedstawionych na zdjęciu. Konkurs zakończył się wielkim sukcesem, bowiem Expedia podwoiła liczbę fanów na swoim koncie na Instagramie.

4. Im prościej tym lepiej

Jeśli konkurs ma odnieść sukces, każdy musi go zrozumieć. Im prościej, tym lepiej. Osoba zainteresowana wzięciem udziału w konkursie musi zrozumieć czego się od niej oczekuje. Utrudnianie zadania konkursowego na siłę albo wymóg polubienia całej masy profili i udostępniania zdjęć, jedynie odstraszy zainteresowaną osobę.

Firma Esurance uprościła konkurs do absolutnego, ale to absolutnego minimum. Firma zamiast wykupywać kosztującą niebotyczne pieniądze reklamę w przerwie pomiędzy rozgrywkami Super Bowl, wykupiła pierwszy spot od razu po ich zakończeniu. Dzięki temu zaoszczędziła 1,5 miliona dolarów, które przeznaczyła na nagrodę w zorganizowanym przez nich konkursie. Zasady konkursu zostały wytłumaczone w owej reklamie, a szczęśliwym zwycięzcą została osoba, która jako pierwsza zateetowała #EnsuranceSave30. Banalnie proste zadanie konkursowe i wysoka nagroda pieniężna spowodowały, że konkurs spotkał się z olbrzymim zainteresowaniem! Tylko w przeciągu pierwszej minuty konkursu 200 tysięcy osób zaćwierkało #EnsuranceSave30.

5. Jasne kryteria

Każdy kto przystępuje do konkursu ma nadzieje, że go wygra, a kiedy pojawia się rywalizacja pojawiają się nerwy. Dlatego, aby uniknąć nieporozumień i nieprzyjemnych sytuacji należy przygotować regulamin i już na początku poinformować potencjalnych uczestników o sposobie wyboru szczęśliwego zwycięzcy. Jako że mamy wiele możliwości powinniśmy to przemyśleć i uwzględnić w planie. Zwycięzcą zostanie osoba z największą liczbą lajków? W takim razie musimy zachęcić ludzi do głosowania. A może nagrodę przyzna specjalnie wybrane jury? Wobec tego musimy je zorganizować. O rozstrzygnięciu konkursu najlepiej poinformować poprzez opublikowanie zwycięskiego zdjęcia lub filmu i oznaczyć w nim jego autora. Ponadto z informacją o wynikach konkursu nie trzeba się ograniczać jedynie do jednego medium społecznościowego.

Marka Fossil zorganizowała konkurs, w którym zadaniem użytkowników było zrobienie zdjęcia przedstawiającego produkt lub produkty marki. Fossil co tydzień nagradzał jedno ulubione zdjęcia, a co miesiąc zwycięzca dostawał nagrodę specjalną. Wyniki konkursu nie tylko były ogłaszane na Instagramie, gdzie konkurs przebiegał, ale również na innych profilach marki – Facebooku, Twitterze oraz Pintereście.

6. Nagroda

Nie oszukujmy się. Nagroda jest głównym czynnikiem, który motywuje fanów marki do wzięcia udziału w konkursie. Dlatego wymyślenie ciekawej nagrody, która przyciągnie rzeszę zainteresowanych i żądnych zwycięstwa uczestników jest jednym z najważniejszych etapów. Najlepiej, aby nagroda była ściśle związana z naszą marką lub produktami, które są w jej ofercie.

Szwedzki festiwal Popaganda w nietypowy sposób prezentował artystów, którzy mają wystąpić podczas imprezy. W tym celu na Instagramie zorganizował grę. W postach zamieszał podpowiedzi w postaci kalamburów, a zadaniem obserwujących było odgadnięcie nazwy artysty. Pierwsza osoba, która udzieliła prawidłowej odpowiedzi wygrywała dwa bilety na festiwal. Proste, ciekawe i spójne, prawda?

7. Trzymaj się jednego social media

Przeprowadzanie konkursu w kilku albo co gorsza kilkunastu kanałach może być mylące dla użytkownika. Ponadto każde medium rządzi się swoimi prawami, dlatego najlepiej wybrać jeden kanał i do niego dostosować nasz konkurs.

Marta Szczepańska, Digital Marketing Trainer, Isobar Polska

Marta Szczepańska, Digital Marketing Trainer, Isobar Polska

Marta Szczepańska, Digital Marketing Trainer, Isobar Polska

Jeżeli jesteśmy pewni, że chcemy przeprowadzić konkurs w social media, warto zacząć od odpowiedniego doboru kanału społecznościowego, tzn. takiego, który pozwoli nam dany cel zrealizować . Warto wybrać kanał, który zapewni nam wygenerowanie jak największego zasięgu, jednak bywają sytuacje, w których ze względu np. na bardzo konkretną i interesującą dla marki grupę użytkowników lub rodzaj treści, który marka chce pozyskać w celu wykorzystania w dalszej części kampanii (np. zdjęcia, filmy) można pomyśleć o wykorzystaniu kanału mniejszego lub bardziej wyspecjalizowanego.

www.designschool.canva.com

www.designschool.canva.com

Marka Roxy przeprowadziła konkurs na Pintereście. Konkurs polegał na przypięciu ulubionego zdjęcia, które przedstawiało surfera, a nagrodą był bon w wysokości 200 dolarów.

8. Ustal daty

Kiedy przychodzi do rywalizacji jej zasady muszą być absolutnie jasne. Nie należy zapomnieć o określeniu ile czasu mają użytkownicy, aby wziąć udział w konkursie. Informacja o okresie obowiązywania konkursu powinna pojawić się w pierwszej wzmiance na temat rozgrywek. Konkurs, który wymaga większego zaangażowania ze strony użytkownika powinien trwać dłużej, tak aby uczestnicy mieli więcej czasu na wykonanie zadania konkursowego.

www.designschool.canva.com

www.designschool.canva.com

Konkurs przeprowadzony przez Raise Your Words, jako że wymagał dużego wysiłku i zaangażowania ze strony obserwującego trwał miesiąc, przy czym jego daty zostały jasno wyznaczone już w pierwszej informacji.

9. Przygotuj się na sukces

Jeśli decydujemy się na przeprowadzenie konkursu trzeba być w pełni na to gotowym, gotowym na sukces i tysiące zgłoszeń. Przeprowadzanie konkursu wiąże się z dodatkowym czasem, który trzeba będzie wygospodarować na odpowiadanie na zapytania, zamieszczanie nowych informacji, a na końcu wybranie sposób wszystkich zgłoszeń jednego zwycięzcy. Niekiedy przebieg konkursu wymaga zaangażowania dodatkowych osób oraz wygospodarowania środków.

www.designschool.canva.com

www.designschool.canva.com

National Geographic’s przeprowadził konkurs, w którym użytkownicy publikowali zdjęcia i oznaczali je hasztagiem #UntamedAmericas. Organizatorzy musieli zorganizować specjalnie jury, które składało się z 3 osób.

10. Znajdź chwytliwą nazwę

Sama nazwa konkursu powinna przyciągać uwagę i zachęcać do podjęcia wyzwania. Dlatego najlepiej, aby była chwytliwa i krótka. Ponadto krótka nazwa konkursu umożliwi przeobrażenie jej w hasztag, za pomocą którego zainteresowani będą mogli na przykład oznaczać swoje zdjęcia.

www.designschool.canva.com

www.designschool.canva.com

KLM podczas kampanii promującej samoloty z większą ilością miejsca na nogi przeprowadził konkurs. Zadanie konkursowe polegało na udzieleniu odpowiedzi na pytanie: “Co dla Ciebie oznacza wygoda?” Użytkownicy głosowali na najlepszą odpowiedź, a nagrodą w konkursie były dwa bilety lotnicze.

Organizacja konkursu to planowanie i przewidywanie

Przeprowadzenie dobrego konkursu wymaga przemyślenia i zaplanowania wielu kwestii. Począwszy od najbardziej oczywistych, po te bardzie złożone i nieprzewidywalne. Jednak, kiedy ustalimy cele i rozplanujemy mądrze działania konkurs może przyczynić się do wzrostu liczby naszych fanów, zbierze content albo dzięki niemu zaistniejemy w mediach.

Agnieszka Bień

Agnieszka Bień

Dziennikarka

Zobacz wszystkie artykuły autora
  • Sara Bilicka

    Nie za bardzo rozumiem o co chodziło w tym konkursie Heinekena. Czy może Pani przybliżyć temat? :)

    • Agnieszka Bień

      Heineken sfotografował kibiców tenisa i panoramiczne zdjęcie podzielił na kwadraty, które następnie opublikował na Instagramie. Uczestnicy konkursu musieli poszukiwać na fotografiach ukrytych wskazówek i jeśli robili to prawidłowo odnajdywali osobę, która trzymała dwa bilety (nagroda w konkursie). Więcej informacji znajdzie Pani tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=h7tZYNKUFb4

  • Dziwny artykuł, ponieważ cel każdy ma taki sam, zarobić lub zdobyć więcej klientów/fanów, aktywności na stronie

    • Natalia Klimek

      Cel nie musi być taki sam dla wszystkich. Dla jednych to zwiększenie ilości “lajków” dla profilu, dla innych – skorzystanie z oferty albo sprzedaż produktu. Musisz mieć określony cel konkursu, bo kiedy go zakończysz, skąd będziesz wiedzieć, że spełnił on swoją rolę, odniósł sukces? :) A tak, możesz przełożyć to na liczby (20% więcej lajków, wzrost sprzedaży o 10%), etc.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail