reklama
Czy to kobieta? Czy ta osoba ma dwadzieścia lat? Czy ta osoba interesuje się gotowaniem? Pamiętajcie taką grę „Zgadnij, kto to?” Niekiedy specjaliści od Public Relations oraz marketingu muszą w nią “zagrać”, aby dowiedzieć się czegoś więcej o swoich potencjalnych odbiorcach. Badanie zainteresowań w oparciu o Facebooka, które w swojej ofercie ma firma badawcza Sotrender, daje wiele możliwości. Dzięki niemu marki mogą zgłębić wiedzę na temat swoich fanów – dowiedzą się na jakich profilach ich fani aktywnie działają oraz jakie inne marki jeszcze lubią. Badanie jest pomocne przy przetargach, prowadzeniu komunikacji, ustalaniu strategii, czy też przy wyborze partnera akcji.
Kim jest Twój fan?
Niekiedy profile fanów wydają się nam oczywiste, ale niekiedy pozory mogą mylić. Dlatego wraz z firmą badawczą Sotrender postanowiliśmy przybliżyć Wam profile fanów poszczególnych znanych osób. Dlatego, startujemy z nowym cyklem artykułów „Kim jest Twój fan?”, w którym będziemy analizować fanów polskich celebrytów, polityków, sportowców oraz dziennikarzy.
Badanie płatnej komunikacji
Badanie zainteresowań w oparciu o Facebooka nie jest oczywiście jednym typem badań, które ma w swojej ofercie firma Sotrender. Niedawno zakończyliśmy inny cykl artykułów, w którym sprawdzaliśmy, ile pieniędzy przeznaczają przedstawiciele poszczególnych branży na posty sponsorowane na Facebooku. Zbadaliśmy jakiego rzędu są to kwoty w przypadku między innymi branży finansowej, kosmetycznej, modowej, e-commerce oraz sklepów wielkopowierzchniowych.
Magda Gessler
W pierwszym wydaniu cyklu „pod lupę” wzięliśmy fanów Magdy Gessler. Poniżej znajdziecie trzy wykresy, które przedstawiają informacje na temat płci, wieku, profili o największej współaktywności oraz podobnych.
Struktura demograficzna
Na początku zespół Sotrendera przeanalizował użytkowników strony Magdy Gessler pod względem struktury demograficznej. Aż 80% wszystkich fanów profilu Magdy Gessler stanowią kobiety. Z czego aż jedną czwartą są to panie w wieku od 35 do 44 lat. 21% fanów stanowią kobiety w wieku od 25 do 34, a 13% w wieku 45 do 54 lat. Jeśli chodzi o mężczyzn, którzy stanowią pozostałe 20% wszystkich obserwujących panowie w wieku od 35 do 44 lat, są również największą grupą.
Wykres współaktywności
Na wykresie „współaktywności” lista sortowana jest po bezwzględnej licznie wspólnych zaangażowanych. Wykres według bezwzględnej liczby zaangażowanych pokazuje fanpejdże, na których angażowała się największa liczba użytkowników Magdy Gessler. Zwykle stanowią oni niewielki procent wszystkich użytkowników takich stron – stąd trudno powiedzieć, żeby były one w jakiś sposób podobne. Po prostu są masowe i z samego rachunku prawdopodobieństwa wynika, że jakaś część użytkowników każdej strony będzie się na nich angażować (im mniejsze współzaangażowanie na takich profilach tym stronę możemy uznać za bardziej hermetyczną).
Wykres podobieństwa
Na wykresie podobieństwa lista sortowana jest po procencie, który wyrażony jest jako stosunek wspólnej liczby zaangażowanych do wszystkich zaangażowanych na danym profilu. Wykres wg procenta wspólnych zaangażowanych pokazuje fanpejdże, których ogromna część użytkowników angażowała się również na profilu Magdy Gessler. Czyli jeśli lubisz coś na profilu Besos Tylko Najlepsze to prawdopodobniej będziesz też lubić na profilu Magdy Gessler. Te wyniki zawsze pokazują strony albo bardzo podobne w treści albo silnie powiązane ze stroną, która nas interesuje. Czasami te związki nie są oczywiste i dopiero na podstawie tych wykresów można je rozpoznać.
Badanie zainteresowań
W swojej ofercie Sotrender ma badanie zainteresowań w oparciu o Facebooka. Firma w swojej bazie profili, którą sukcesywnie tworzą od 2011 roku ma obecnie ponad 14 tysięcy stron. Badanie zainteresowań może zarówno objąć profile influencerów, jak i marek. Dzięki analizie danych z Facebooka, zespół Sotrenera jest w stanie wskazać profile, gdzie angażują się fani Twojej marki albo zweryfikować pomysł podjęcia współpracy ze znanym internetowym influencerem. Więcej informacji o tej metodzie badania znajdziecie na blogu Sotrendera.
W debiutanckim wydaniu cyklu “Kim jest Twój fan?” przedstawiliśmy fanów najbardziej znane w Polsce restauratorki. Już w kolejnym wydaniu możecie podziewać się kolejnych sławnych osób!
- Advertising Is Exciting