X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Czy smartfony zastąpią dzieciom telewizję?

Telewizor czy smartfon? Czy tradycyjna telewizja ma jeszcze rację bytu w życiu dzieci? Co i za pomocą jakich urządzeń oglądają najmłodsi członkowie rodzin? Sprawdźcie!

Czy smartfony zastąpią dzieciom telewizję?fot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


Smartfony dają dzieciom dużo szerszy i łatwiejszy dostęp do szeroko rozumianej rozrywki, w której interakcja jest kluczowym elementem. Zapewniają stały kontakt z rówieśnikami, umożliwiają korzystanie z social mediów, dają możliwość pobierania różnego rodzaju aplikacji, które nie pozwalają się nudzić. Pokolenie Z nie chce już tylko biernie oglądać programów telewizyjnych, oczekuje tego samego rodzaju interakcji, które dają im smartfony. Szansą dla tradycyjnej telewizji może być silny trend rodzinnego spędzania czasu, który o dziwo, jest wysoko ceniony przez pokolenie Z – uważa Sebastian Błasiak, organizator Family Thinking Forum.

Jeśli w domu funkcjonują urządzenia zaawansowane technicznie jak tablet, smartfony, ipad, konsole, dzieci w naturalny sposób „wchodzą” w ten obszar. Nawet przedszkolaki nie potrzebują specjalnej instrukcji. Robią to intuicyjnie – komentuje Katarzyna Krzywicka – Zdunek, liderka badania Kids’Power z IQS.

Dlatego, jak wyniki badań, dzieci znacznie częściej niż ich rodzice przyznają się do częstego używania laptopów, tabletów czy konsol do gier (różnice procentowe pomiędzy wskazaniami dzieci, a ich rodziców wynoszą odpowiednio 5, 11 i 12%). Najmłodsi członkowie rodzin niemal stale są on-line. Dzieci przyznają się do korzystania z internetu średnio 5-6 razy w tygodniu (83% z nich).

fot. materiały prasowe

fot. materiały prasowe

Telewizyjne genders

Dzieci najczęściej oglądają telewizję w towarzystwie rodziców. Obie grupy twierdzą, że wśród najczęściej oglądanych programów prym wiodą filmy i seriale. Matki pytane o pozostałe, najczęściej oglądane przez ich dzieci programy wymieniają bajki, programy przyrodnicze oraz programy o wynalazkach podczas gdy dzieci deklarują, że najczęściej oglądają programy sportowe, teledyski, programy sensacyjne czy reality show. Obowiązuje telewizyjne genders.

Dziewczynki, kiedy rządzą pilotem, poza filmami i serialami, dużo częściej niż chłopcy wybierają talent show, reality show oraz programy kulinarne. Chłopcy natomiast bardziej ochoczo przełączają kanał na programy sportowe, programy historyczne czy sensacyjne – dodaje Dorota Peretiatkowicz, liderka badania Kids’ Power z IQS, które jest partnerem badawczym Family Thinking Forum. Nie możemy jednocześnie zapomnieć o multitaskingu – szczególnie dzieci oglądając telewizję potrafią robić wiele czynności jednocześnie, często z wykorzystaniem smartfona.

We like it

Serwisy społecznościowe to komunikacyjna podstawa. Zarówno dzieci, jak i ich matki, korzystają z nich głównie po to, aby być w kontakcie ze znajomymi (dzieci 71%, matki 72%). Najpopularniejszymi, zarówno dla dzieci jak i ich rodziców, są: Facebook, Snapchat, Instagram oraz Twitter, z tą różnicą, że o ile z FB korzysta większy odsetek mam niż ich dzieci, to już w przypadku pozostałych serwisów widać tendencję zgoła odwrotną.

fot. materiały prasowe

fot. materiały prasowe

Dzieciom, o wiele częściej niż rodzicom, media społecznościowe służą do bycia na bieżąco z najnowszymi trendami (30%), ciekawymi wydarzeniami (40%), dają im możliwość poznawania nowej muzyki (35%), czy umożliwiają dostęp do nowych gier i aplikacji (39%).

21% dzieci używa mediów społecznościowych, aby poznać opinie innych osób na temat marek i produktów.

Rośnie pokolenie bardzo świadomych konsumentów. Często wiedza dzieci na temat marek i produktów przez nie oferowanych jest większa niż u ich rodziców. Stają się równoprawnymi decydentami w rodzinach – uważa Błasiak. Potwierdzają to eksperci z całej Europy, którzy 16 listopada przyjadą do Warszawy na Family Thinking Forum, aby porozmawiać o konieczności zmiany kierunku myślenia z jednego, konkretnego decydenta na rodzinę jako całość.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail