X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak projektować w zrównoważony sposób, czyli czego dowiedzieliśmy się na WUDKRK’16?

Są chwile, gdy projektując czujesz szczęście, entuzjazm, a nawet podniecenie. Jednak te uczucia nie są stałą w życiu żadnego projektanta.

Jak projektować w zrównoważony sposób, czyli czego dowiedzieliśmy się na WUDKRK’16?

reklama


Tegoroczna konferencja WUDKRK’16 za nami. Tematem przewodnim krakowskiej edycji World Usability Day był zrównoważony design. Na scenie wystąpiło ponad 20 prelegentów związanych z UX i projektowaniem – zarówno interakcji, interfejsów, jak i przestrzeni do pracy. 5-6 listopada w Krakowie, w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” szukano odpowiedzi na trudne pytania z zakresu User Experience designerów oraz przeprowadzono siedem praktycznych warsztatów do kilkudziesięciu osób. Wydarzenie zgromadziło ponad 300 osób.

UX to nie tylko projektowanie, ale również odpowiedzialność

Są chwile, gdy projektując czujesz szczęście, entuzjazm, a nawet podniecenie. Jednak te uczucia nie są stałą w życiu żadnego projektanta. Łukasz Tyrała z maiastologia.pl podkreślał, że zrównoważona praca UX Designera jest bardzo ciężka ze względu na zachodzące zmiany. Jednocześnie aktualną sytuację osób zajmujących się projektowaniem możemy uznać za stabilną. Projektant zwrócił w swojej prezentacji szczególną uwagę na fakt, że decyzje projektowe, które podejmują designerzy wpływają na zachowania lub nawet likwidację miejsc pracy czy branż – ważne jest by brać za nie odpowiedzialność.

ŁukaszTyrała WUDKRK

Łukasz Tyrała z miastologia.pl / Fot. Wojciech Kobylański

Design Sprint, czyli jak projektować w pięć dni – praktyczne rady

Tematem, który został również poruszony podczas konferencji był design sprint. Jest to metoda projektowania nastawiona na szybkie rozwiązywanie problemów projektowych, minimalizująca pracę i nakłady: czasowe oraz kosztowe. Do dobrych praktyk 5D należy zaproszenie do zespołu ok. siedmiu osób o różnych specjalizacjach, przygotowanie przestrzeni do zapisywania pomysłów oraz wcześniejsze ustalenie tematu. Jak powinno wyglądać projektowanie według zasad Design Sprint opowiadał zespół Ocado Team.

Poniedziałek to dzień, gdy wszyscy mają… największą pokusę generowania rozwiązań. To błąd! Na początku należy dogłębnie rozgryźć problem oraz upewnić się, że każdy z członków rozumie jego istotę tak samo. Efektem tego dnia powinny być sformułowane pytania, które wymagają odpowiedzi oraz wybrany cel sprintowy. Poniedziałek to dzień poświęcony głównie na dyskusję. Wtorkowy poranek to czas poszukiwania inspiracji. Należy oderwać się od pierwszego pomysłu, który przyszedł do głowy, rozrysować kilka wariacji innych idei. Drugi dzień sprintu skupia się na wymyślaniu, tworzeniu i prezentacji przez każdego z członków zespołu swoich propozycji rozwiązania postawionego problemu. Środa to decyzja, czyli wybór najlepszego projektu, następnie jest czas na budowanie na jego podstawie storybordów. W czwartek zaczyna się prototypowanie, ale to jeszcze nie czas na ostateczną decyzję i walidację projektu. Piątek, czyli ostatni dzień projektowania poświęcony jest prawie w całości testom. Osoby, które mają „na żywo” sprawdzić nasz projekt, muszą zostać zaproszone wcześniej. Po naniesieniu poprawek po testach, otrzymujemy gotowe rozwiązanie.

design sprint

Ocado Team / Fot. Wojciech Kobylański

Dlaczego warto projektować tylko w pięć dni? Przede wszystkim dzięki takiemu trybowi pracy zyskujemy pełne zrozumienie problemu, wiele kreatywnych pomysłów, jedną wizję i kierunek oraz sprawdzony już sposób rozwiązania. A to wszystko w zaledwie niecały tydzień.

Dlaczego tylko część projektów kończy się sukcesem?

Kolejnym tematem, podjętym przez Pawła Nowaka był proces projektowy. Według niego można go porównać z filozofią, czy pewnym podejściem do pracy, ponieważ posiada zestaw następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych czynności, gdzie możemy mówić o przewidywalności efektów, ale i niepowtarzalności wyników. Dlaczego tylko część projektów kończy się sukcesem? Ponieważ proces projektowy to model działania, a nie działanie, który często w świecie rzeczywistym ulega niespodziewanej komplikacji. Przykłady? Przede wszystkim fakt, że pracujemy z ludźmi oraz wieloma interesariuszami (często o odmiennych celach). Może okazać się też, że w zespole brakuje pełnego zrozumienia nie tylko wymagań czy kontekstu projektu, ale nawet technologii.

proces projektowy WUDKRK

Paweł Nowak o procesie projektowym / Fot. Diana Drobniak

Przyczyną niepowodzenia może być też polityka wewnętrzna organizacji, brak właściwych pytań oraz odpowiedzi. Dlatego na pracę w procesie projektowym powinniśmy patrzeć bardziej jak na środowisko naturalne, a mniej niż jak na produkcję w fabryce. Ważne jest tutaj zrozumienie kontekstu i odpowiednie balansowanie. Paweł Nowaka proces projektowy uważa głównie za „(…) narzędzie poznawania rzeczywistości, a jego odpowiedni dobór i nim zarządzanie powinno wynikać z ciągłego sprawdzania w jakim znajdujemy się kontekście i czy nasza wiedza na jego temat jest wciąż aktualna.” To prowadzi do prostego wniosku, że (niestety) nie ma idealnych procesów projektowych.

Sztuczna inteligencja wchodzi do mainstreamu

Jednym z prelegentów WUDKRK był Tomasz Wesołowski zajmujący się profesjonalnie tworzeniem asystentów opartych na sztucznej inteligencji. Obecnie obserwujemy wzrost finansowania firm, które zajmują się programami komputerowi utożsamiającymi się z człowiekiem, czyli botami. Wesołowski podkreślił, że mamy dziś do czynienia z boomem botów. Zainwestowali w nie tacy gracze, jak Google (Google Asystent), Microsoft (Skype), Facebook (Messenger). Na tych platformach, które są otwarte dla deweloperów, można tworzyć własne boty, więc ich liczba regularnie wzrasta. Popularność tego rozwiązania będzie rosła, ponieważ jak pokazują badania, ludzie kochają czaty i używają ich coraz częściej. W zeszłym roku liczba użytkowników takich aplikacji jak Messenger, przewyższyła liczbę użytkowników sieci społecznościowych.

sztucznainteligencja WUDKRK

Tomasz Wesołowski o popularności czatów / Fot. Diana Drobniak

W odpowiedzi na ten trend firmy takie jak Microsoft, przechodzą z podejścia „mobile first” do „AI first”. Dzięki otwarciu platform dla deweloperów, w zasadzie każda firma może wykorzystać tą technologię w swoim biznesie i kontaktować się ze swoimi użytkownikami wykorzystując sztuczną inteligencję.

Projektowanie miejsca pracy, czyli dlaczego pracujemy w open space?

WUDKRK to nie tylko konferencja o projektowaniu aplikacji, z czym potocznie kojarzy się UX. W tym roku uczestnicy mogli też poznać tajniki projektowania miejsca pracy. Niezależnie czy na co dzień pracujemy w biurze czy zdalnie przy swoim biurku w domu, jego projekt jest niezwykle ważny. Jak twierdzi dr Jacek Gądecki, wykładowca na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, biuro w domu często stosuje estetykę znaną z tradycyjnych biur, podczas gdy nowoczesne biura odwołują się w swojej estetyce do domu. W budynku biurowym często mamy wydzieloną kuchnię, strefę wypoczynku i pracy, przy czym ta ostatnia jest najczęściej przestrzenią otwartą.

Projektując przestrzenie biurowe zauważa się jednak, że wcale nie chodzi w nich o pracę, ale o wizerunek przed klientem i estetykę. Open Space miały w swoim zamyśle sprzyjać kreatywności i współpracy między pracownikami. W takich krajach jak USA powoli jednak odchodzi się do tego typu projektowania i tworzy się enklawy sprzyjające samodzielnej pracy.

14947510_1086845974769021_2816116297435732758_n

Fot. Wojciech Kobylański

Jak wynika ze słów dr Gądeckiego, główną przyczyną tworzenia przestrzeni otwartych jest przede wszystkim redukcja kosztów, nawet o 20 proc. Dobrym przykładem są biura Facebooka. Po przemodelowaniu swojego biurowca na Open Space zmieściło się w nim 3 razy więcej pracowników! Natomiast metoda hot deskingu w projektowaniu miejsca pracy może przyczynić się do zredukowania powierzchni biura nawet o 1/3, czyli np. jedno piętro!

Równolegle do prelekcji odbywały się będą warsztaty m.in.  z mini sprint desingu, idealnym procesie projektowym, czy rekrutacji UX Designera, które były szansą na zdobycie praktycznych umiejętności, do wykorzystania w codziennej lub przyszłej pracy. Dla tych, którzy dopiero próbują odnaleźć się w świecie User Experience, organizatorzy przygotowali warsztaty dzień wcześniej m.in. z metody sortowania kart czy tworzenia prototypów.

Co jeszcze warto zobaczyć?

Podobnie jak w zeszłym roku, WUDKRK utrzymał ten sam wysoki merytoryczny poziom. Temat przewodni, czyli zrównoważony design był mocno widoczny w prezentacjach, prelegenci zostali dobrani dla naprawdę szerokiego grona osób zainteresowanych różnymi elementami procesu projektowania.

zrównoważony design

Fot. Diana Drobniak

Organizatorom udało się zapewnić również live stream na swojej stronie na Facebooku z konferencji, więc szczerze polecamy zobaczyć dwie prezentacje: Diany Sarlińskiej „Badania w terenie – co może pójść nie tak i jak to przetrwać”, która opowiedziała o swojej przygodzie na Malcie w szkole języka angielskiego. Druga prezentacja którą rekomendujemy wygłoszona została przez Marcina Malickiego. Opowiedział on o swoich przygodach w projektowaniu dla… urzędników. Brutalna lekcja rzeczywistości, którą powinien odebrać każdy UX.

SocialPress był patronem medialnym wydarzenia.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail