X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Kampania social media – czym dokładnie jest i co ją wyróżnia?

Często używamy pojęcia "kampania social media", ale czy aby na pewno wiemy, co ono oznacza? Jak ją zdefiniować, czym się charakteryzuje i jakie elementy powinna zawierać?

Kampania social media – czym dokładnie jest i co ją wyróżnia?fot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


W dobie niesłabnącej popularności mediów społecznościowych prowadzenie działań promocyjnych zmieniło swoje oblicze. Mówi się, że kampanie social media przynoszą efekty, że są najlepszym sposobem na dotarcie do użytkowników mobile oraz, że angażują użytkowników. Chyba każdy z nas wie, czym generalnie jest kampania reklamowa. Efekty działań marketingowych w mediach masowych zalewają nas zewsząd każdego dnia. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych patrzenie na nie się zmieniło. Już nie tylko media bezpośrednie, drukowane, audiowizualne czy gadżety stanowią główne elementy promocji. Na horyzoncie pojawiły się social media, których popularność dała reklamodawcom szansę na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, w tym opornych na tradycyjne formaty Millenialsów. Potencjał blogów, mikroblogów, forów dyskusyjnych czy portali takich jak Facebook, Instagram czy Twitter został dostrzeżony przez marketerów. Często używamy wyrażenia “kampania social media”, ale czy aby na pewno wiemy, co ono oznacza? Przygotowując artykuł na temat najlepszych kampanii social media 2016 roku pojawiły się pewne wątpliwości czym owa kampania social media jest. Dlatego przyjrzyjmy się w jaki sposób ją rozpoznać i jakie elementy odróżniają ją od tradycyjnych kampanii reklamowych.

Definicja kampanii social media

Jak zdefiniować kampanię social media? Według Akademii Sztuki Cyfrowej przyznającej co roku międzynarodową nagrodę The Webby Awards, między innymi w kategorii kampania social media, są to działania z wykorzystaniem przynajmniej jednego i więcej kanałów social media (Facebook, Twitter, Tumblr, Pinterest, Instagram itd.), które mają na celu promowanie marki i budowanie społeczności wokół niej. Są to więc skoordynowane aktywności mające wzmocnić osiąganie celów marki i wykorzystujące możliwości serwisów społecznościowych. Co ważne, aktywność na platformach nie jest działaniem wspierającym, tylko głównym, odróżniającym się od codziennych działań w social media zwiększoną intensywnością, targetowaniem oraz kompleksową mierzalnością.

Za sztandarowe przykłady można uznać z pewnością dwie kampanie. Działania przed premierą Deadpoola, które przeprowadzono na Twitterze sprawiły, że postać z filmu stała się także bohaterem internetu – wchodziła ona w interakcję z fanami, komunikowała się z nimi luźny i humorystyczny w sposób. Stworzono także bardzo dużo memów z jej udziałem i specjalne emoji. Niezwykle ważna z perspektywy definicji kampanii social media jest także akcja Adidasa promujące model Tubular, w ramach której Maffashion za pomocą Facebooka, Instagrama i Snapchata przeprowadziła wirtualny turniej. Użytkownicy obserwujący go na żywo otrzymywali zagadki, których rozwiązanie kryło się za specjalnym hashtagami w mediach społecznościowych. Dzięki nim 50 obserwatorów wygrało Tubulary. Zasięg transmisji wyniósł ponad 548 tysięcy i obejrzało ją 463 tysiące widzów. W ciągu 100 minut zaangażowano blisko 80 procent fanów blogerki.

Cele działań w mediach społecznościowych

Jakie cele ma kampania social media? Cele często są kształtowane przez wiadomości i samą grupą docelową. Planując działania promocyjne w mediach społecznościowych robimy to znaczenie dokładniej. Istotne są tutaj takie czynniki demograficzne, które należy przeanalizować w celu wybrania medium dostosowanego do profilu naszych odbiorców. W głównej mierze celami są otrzymanie informacji zwrotnej od użytkowników, dotarcie do nowych odbiorców, zbudowanie świadomości marki i ogólnego zaangażowania, zbudowanie wizerunku, bazy mailingowej, zwiększenie ruchu na stronie czy przekierowanie do sprzedaży. Jeżeli zależy nam na zbudowaniem świadomości marki i zwiększeniem lojalności, wydaje się, że media społecznościowe są na to najlepszym sposobem, ponieważ pozwalają na interakcję z naszymi odbiorcami, którzy przestali już być bierni.

Dialog, a nie monolog

Działania w ramach kampanii w mediach społecznościowych wyróżniają się kilkoma ważnymi aspektami. Każda akcja jest unikatowa i przyjmuje najróżniejsze formy. Oprócz tego, że w precyzyjny sposób możemy ją zmierzyć, dokładnie targetować i dzielić się z użytkownikami mediów społecznościowych jej efektami, ma ona pewne elementy i cechy, które powodują, że odróżnimy ją od kampanii reklamowej. Przede wszystkim powstaje pewnego rodzaju dialog. Gdy użytkownicy mają wątpliwości lub chcą pozyskać więcej informacji mogą skontaktować się z marką za pomocą wiadomości prywatnej lub komentarza na profilu. Dzielą się także swoimi opiniami i spostrzeżeniami, zarówno za pomocą komentarzy, jak i emotikon, grafik czy gifów. Sama marka tworzy natomiast przestrzeń do interakcji, czego doskonałym przykładem są posty E. Wedla na Halloween. Firma udostępniała śmieszne grafiki na profilach społecznościowych marek, na przykład Banku Zachodniego WBK, Suzuki Polska, Men’s Health Polska, McDonald’s, Pan Pomidor & Company, Orange czy Top Model TVN. Marki chętnie wchodziły w interakcję z producentem słodyczy, o czym świadczą humorystyczne odpowiedzi Banku Zachodniego WBK i innych profili.


fot. Facebook/E.Wedel

fot. Facebook/E.Wedel

c

fot. Facebook/E.Wedel

Halloweenowe grafiki można obejrzeć w specjalnym albumie marki na Facebooku. Kampania E. Wedel spotkała się z bardzo dobrym odbiorem, a użytkownicy byli pod wrażeniem żartu, czego wyrazem były komentarze pełne sympatii. Firma pokazała w ten sposób, że social media są jej bliskie oraz, że potrafi rozbawić i zaangażować swoich odbiorców.

Efekt wirusowości

Kampania social media może również wywołać efekt wirusowości. Nasze treści mogą stać się viralem i trafić do niespodziewanie dużej grupy osób. Nie ma recepty na to, jak to zrobić, ale nierzadko zdarza się, że materiały zyskują w jednej chwili ogromną popularność. Doskonałym przykładem jest kakao DecoMorreno, które stało się hitem książkowym, a jego recenzja pojawiła się nawet na LubimyCzytac.pl. Mimo, że sam viral został zapoczątkowany przez post użytkowniczki Facebooka, marka poczyniła dobry krok i przechwyciła tę konwencję. Stworzono konkurs, w którym użytkownicy mieli napisać, czym według nich miałaby być książka “Najwyższa jakość” Cacao DecoMorreno. Posty z nią w roli głównej pojawiały się nawet przy okazji kilka miesięcy po całej akcji, a użytkownicy pokochali najbardziej literackie kakao na świecie.

fot. facebook.com/DecoMorreno

fot. facebook.com/DecoMorreno

fot. facebook.com/DecoMorreno

fot. facebook.com/DecoMorreno

Hashtagi

Bardzo ważnym elementem kampanii social media są hashtagi. Pozwalają one na grupowanie treści, agregowanie ich w jednym miejscu, a także poszerzają możliwości dotarcia do kolejnych odbiorców. Bardzo rozpoznawalnym hashtagiem może pochwalić się McDonald’s. Na potrzeby kampanii #mamsmakanamaka stworzono profil na Instagramie, który obserwuje już pona 84 tysiące użytkowników oraz specjalną stronę, na które pojawiają się posty z tym hashtagiem dodane do serwisu. Konwencja dwuczęściowych grafik oraz popularny już hashtag sprawiły, że kampania cieszy się dużym powodzeniem. Innym przykładem kampanii social media, o nieco odmiennym charakterze, która przyniosła imponujące rezultaty są działania Disneya i fundacji Make-A-Wish – #ShareYourEars. W ramach akcji w social media, fani firmy publikowali zdjęcia z uszami Myszki Miki oznaczone hashtagiem na Twitterze i Instagramie, a za każde z nich Disney przekazywał na konto fundacji 5 dolarów. Zebrana kwota dwukrotnie przewyższyła oczekiwania, zebrano aż 2 miliony dolarów.

Jedna dla Ciebie, druga dla…? Otaguj swoją drugą połówkę ❤ Wszystko mi mówi #mamsmakanamaka

Post udostępniony przez McDonald’s Polska (@mamsmakanamaka)

Dostosowanie treści

Kampanie social media różnią się więc od standardowych form promocji między innymi tym, że są bardziej interaktywne i odbywają się przynajmniej na jednej platformie społecznościowej. Ważne, by pamiętać, że kampanią social media nie są wszystkie udostępniane w serwisach posty i treści przeznaczone dla innych mediów, które wrzucono do sieci. Social media to obecnie przestrzeń wspierająca wiele różnego typu działań, jednak treści na rzecz przeprowadzanej kampanii powinny być przygotowane i docelowo dostosowane do poszczególnych portali społecznościowych. YouTube, jest medium społecznościowym, ale nie wszystkie umieszczone na nim wideo i reklamy są elementami kampanii social media. Podobnie jak w przypadku innych portali – udostępniane na Facebooku, Instagramie, Snapchacie czy Twitterze treści mogą być elementem koncepcji działań, ale nie zawsze nim są. Jak można zobaczyć na przykładzie Adidasa, stworzenie takiego przedsięwzięcia jak kampania social media jest bardziej skomplikowane i wymaga przemyślanego wyboru kanałów komunikacji, stworzenia oficjalnego hashtaga, który jest niezwykle ważny oraz coraz częściej także zaangażowania influencera.

  • Hubercik

    Nie może korzystać ze słowa “kampania” odnośnie swoich działań osoba, która nie robi żadnego planu działania. Dużym błędem popełnianym nie tylko przez małe, lokalne firmy, ale także olbrzymie korporacje (obserwuje to u siebie na co dzień), jest wdrażanie jakichś rozwiązań bez żadnej strategii ani planu. Zaczyna się wrzucać jakieś posty na Facebooka i nie ma to rąk ani nóg. Promuje się wszystko też na ślepo. To nie sposób na prowadzenie kampanii. Od ponad dwóch lat współpracuję ze specjalistami z http://orchideagroup.pl/. Nie ma tam mowy o braku profesjonalizmu. Działania są starannie analizowane i wdrażane z największą starannością. Działy marketingu powinny co najmniej raz w tygodniu analizować swoją pracę ze specjalistami do spraw marketingu.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail