X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak walczyć z trollowaniem? Norwegowie znaleźli sposób

Norweski nadawca publiczny wprowadził rozwiązanie, które ma zniechęcić użytkowników do trollowania. Aby dodać komentarz do artykułu należy rozwiązać quiz. Na czym on polega?

Jak walczyć z trollowaniem? Norwegowie znaleźli sposóbfot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


Wyrażanie swoich opinii w internecie jest znacznie łatwiejsze niż w rzeczywistości. Użytkownicy nierzadko czytają jedynie nagłówki lub pierwsze zdania artykułów i bez zastanowienia dodają komentarze, które w wielu przypadkach powodują różnego rodzaju wymiany zdań. Nie brakuje także przypadków klasycznego “trollowania”, czyli antyspołecznych zachowań polegających na umieszczaniu wpisów z treściami ośmieszającymi i obrażającymi, których następstwem są intensywne dyskusje internautów. Sposób na walkę z tego typu sytuacjami znalazł norweski nadawca publiczny NRK. Przed dodaniem komentarza na stronie NRKbeta (czyli sekcji technologicznej telewizji), czytelnicy muszą rozwiązań quiz i odpowiedzieć na trzy podstawowe pytania dotyczące tekstu. Pracowncy telewizji wyrażają w ten sposób nadzieję, że internauci przeczytają dokładnie artykuł i doprowadzi to do lepszego dialogu w sieci.

Pod każdym tekstem na stronie NRKbeta pojawia się informacja, że aby dodać komentarz należy rozwiązać quiz oraz, że jest to sposób na dbałość o ich jakość. Pytania jednokrotnego wyboru dotyczą bezpośrednio treści poszczególnych artykułów, które chcemy skomentować, czyli są po prostu testem z jego znajomości.

fot. nrkbeta.no

fot. nrkbeta.no

Zabieg ten z pewnością niejednokrotnie zmusza do powrotu do tekstu, więc użytkownik, któremu zależy tylko i wyłącznie na wzbudzeniu zainteresowania innych i zainicjowania dyskusji, niekoniecznie na temat tekstu, nie będzie wkładał wysiłku we wgłębienie się w tekst. Skorzystać z tego mogą również ci, którzy faktycznie chcą podzielić się swoją opinią – powrót do tekstu pozwoli na ponowny wgląd w treść oraz zaprezentowane dane, uniknięcie wszelkich przeinaczeń i ewentualną korektę treści.

Dyskusja wokół konkretnego tematu

Wprowadzenie tego typu rozwiązania to eksperyment nadawcy publicznego. Jak czytamy na NiemanLab, do próby odnalezienia rozwiązania problemu komentarzy skłoniła telewizję opublikowana latem historia na temat forum online ze zdjęciami nieletnich Norweżek oraz zamieszczone pod nią komentarze, które były personalnymi atakami i innymi wątpliwymi zachowaniami. Serwis donosi także, że jeden z czytelników opublikował już skrypt pozwalający na obejście quizu. NRK odpowiedziało, że zdaje sobie sprawę, że możliwa jest modyfikacja kodu, ale rozwiązanie to jest dla ludzi, którzy wchodzą na stronę z intencją komentowania bez uprzedniego zapoznania się z tekstem. Przedstawiciele telewizji twierdzą, że zadanie trzech pytań na temat artykułu daje pewność, że dyskusja będzie toczyła się wokół danej wiedzy. Sposób ten jest jeszcze zbyt nowy, aby wyciągać dokładne wnioski na temat jego skuteczności i efektów, ale wydaje się, że rokuje on bardzo dobrze. Z pewnością znajdą się i tacy, którzy poświęcą się i dokładnie zapoznają z tekstem tylko po to, żeby zarzucić “przynętę” na innych komentujących i zainicjować dyskusję, ale włożenie w to pewnego wysiłku może mieć wpływ na zmniejszenie ilości tego typu “zaczepnych” treści.

Poszukiwanie rozwiązań

Obecnie wiele stron internetowych boryka się z problemem trollowania. Możliwość animowego dodawania komentarzy niejednokrotnie stwarza pole do popisu “internetowym śmieszkom”. Część portali wprowadziła możliwość komentowania za pomocą profilu na Facebooku z nadzieją, że publikacja treści pod prawdziwą tożsamością sprawi, iż użytkownicy będą bardziej zważali na to, co piszą. Pod koniec lutego także Google zaprezentowało nowe narzędzie “Perspective”, które jest sposobem na moderację dyskusji w sieci przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Może ono decydować, czy komentarze są niegrzeczne, lekceważące lub niezgodne z tematem bez pomocy człowieka, co znacznie ułatwi pracę administratorom forów i stron. Działa na podstawie systemu ratingów na ile dany komentarz jest “toksyczny” i pozwala również właścicielom stron na wybór progu komentarzy, które nie będą wyświetlane publicznie. Podobnie jak w przypadku pomysłu NRK, narzędzie jest tyle nowe, że nie wiadomo na ile się sprawdza, ale pojawianie się informacji o poszukiwaniu takich rozwiązań z pewnością ucieszy wiele serwisów internetowych, które szukają złotego środka na natarczywych komentatorów.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail