X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Instagram najbardziej niebezpiecznym serwisem dla zdrowia młodych ludzi

Media społecznościowe oferują nam dużo korzyści, ale i powodują pewne niebezpieczeństwa. Wedle przeprowadzonego badania Instagram to serwis, który najbardziej negatywnie wpływa na młodych użytkowników. Dlaczego?

Instagram najbardziej niebezpiecznym serwisem dla zdrowia młodych ludzifot. bank zdjęć shutterstock.com

Media społecznościowe zrewolucjonizowały sposób komunikacji. Stały się integralną częścią naszego życia codzienego i już jedna na cztery osoby na świecie z nich korzysta. Co więcej, wielu młodych ludzi nie zna świata bez łatwego dostępu nich. Już 91 procent osób z Wielkiej Brytanii w wieku 16-24 korzysta z social mediów. Dlatego też pojawiają się pewne wątpliwości jak owe media wpływają na nasze zdrowie. Fundacja Royal Society for Public Health i Youth Health Movement opublikowały raport #StatusOfMind, w którym przeanalizowano pozytywne i negatywne skutki wpływu mediów społecznościowych na nasze zdrowie. Co z niego wynika?

W okresie luty-maj 2017 roku przeprowadzono badania na grupie ponad 1500 osób z Wielkiej Brytanii. Ankietowani mieli za zadanie ocenić jak każdy z portali, z których korzystają wpływa na 14 aspektów powiązanych z naszym zdrowiem takich jak m.in sen, samoocena, samotność, wyobrażenie naszego ciała, wsparcie emocjonalne, FOMO czy relacje w świecie rzeczywistym. Pod uwagę wzięto pięć najpopularniejszych serwisów – YouTube, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat. Z badań wynika, że Instagram i Snapchat mają najbardziej negatywny wpływ na zdrowie i psychikę młodych ludzi, a z kolei YouTube może pochwalić się najlepszym oddziaływaniem.

fot. raport RSPH-YHM Social Media & Mental Health Report

fot. raport RSPH-YHM Social Media & Mental Health

Jak wynika z badań, Instagram wpływa najbardziej negatywnie na postrzeganie naszego ciała, FOMO (ang. Fear Of Missing Out – lęk przed przegapienie informacji), lęki, depresje i samotność. Pozwala jednak na wyrażenie własnego „ja”, samoidentyfikację oraz wsparcie emocjonalne. Niezbyt dobrze w rankingu wypada także Snapchat, który w bardzo dużym stopniu wpływa źle na FOMO. Dla porównania YouTube, który wypadł najlepiej, ma pozytywny wpływ na budowanie społeczności, świadomość i samoidentyfikację. Co ciekawe, oba serwisy wpływają bardzo źle na sen.

fot. raport RSPH-YHM Social Media & Mental Health Report

fot. raport RSPH-YHM Social Media & Mental Health Report

Uznano także, że media społecznościowe są bardziej uzależniające niż papierosy i alkohol. W ciągu ostatnich 25 lat ilość zachorowań na depresje i stany lękowe wzrosła o 70 procent. Twórcy raportu podkreślają, że istnieje coraz więcej dowodów na powiązanie intensyfikacji tego zjawiska m.in ze wzrostem popularności social mediów. Oglądanie zdjęć z wakacji i imprez przyjaciół oraz znajomych sprawia, że czujemy się, jak gdyby czegoś brakowało w naszym życiu. Takie uczucia sprawiają, że porównujemy się do innych i wpadamy w rozpacz. Karmimy w ten sposób lęki i wzrasta w nas poczucie niedostateczności. Zarówno mężczyźni, jak i kobiety, lecz w szczególności nastolatki, postrzegają negatywne swoje ciało i czują się z nim nieszczęśliwi. W każdej godzinie na Facebooku pojawia się około 1o milionów nowych zdjęć, które stanowią dla młodych ludzi niekończące się źródło możliwości do porównywania się z innymi. Badania wykazały także, że ze względu na treści pojawiające się na portalu dziewczęta wyrażaj większą chęć zmiany swojego wyglądu – zarówno włosów, skóry, jak i aspektów zależnych chirurgii kosmetycznej. Z powodu mediów społecznościowych stawiamy sobie nierealne oczekiwania, które w dalszej perspektywie wiążą się z niską samooceną i ślepym dążeniem do perfekcjonizmu.

Rekomendacje jakie zaproponowano w ramach raportu to wprowadzenie ostrzeżeń na stronach, co poparło 7 na 10 badanych, stworzenie platform społecznościowych identyfikujących na podstawie postów użytkowników, którzy cierpią na zaburzenia natury psychicznej i dyskretne oznaczanie tych treści dla supportu, za czym opowiada się 4 na 5 osób, a także uruchomienie serwisów społecznościowych, które rozpoznają, że użytkownik zmanipulował cyfrowo zdjęcie, co uznaje ponad 2/3 badanych. Wygląda więc na to, że młodzi ludzie zauważają problemy, jakie wiążą się z korzystaniem z mediów społecznościowych i dostrzegają potrzebę walki z pewnymi zjawiskami, które generują.

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail