X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Kilka lekcji na temat mediów społecznościowych, czyli relacja z Social Media Convent

Co jest największym kryzysem social media ostatnich 5 lat? Czy media społecznościowe kłamią? Jakie lekcje powinniśmy wyciągnąć dla siebie? Przedstawiamy podsumowanie V edycji Social Media Convent.

Kilka lekcji na temat mediów społecznościowych, czyli relacja z Social Media Conventfot. facebook.com/socialmediaconvent

reklama






W dniach 27-28 kwietnia, w Gdańsku, odbyła się V edycja Social Media Convent. W Europejskim Centrum Solidarności pojawiła się czołówka branży marketingowej i social media, która w ciągu tych dwóch dni poświęciła uwagę szeroko pojętemu zagadnieniu mediów społecznościowych. Na scenie pojawiły się taki osoby jak specjalista od kryzysów w social media, Monika Czaplicka, prezydent miasta Słupska, Robert Biedroń, Michał Sadowski z Brand24, mediafun, czyli Maciej Budzich, polscy twórcy z YouTube’a, czyli Karol Paciorek, Gimper, Naruciak i Poszukiwacz, a także przedstawiciele agencji VML Poland, Lubie To, Mediacom, Tailor Made PR oraz Feno. Nie zabrakło także gości z zagranicy – Hermione Way z Tindera, Iana Andersa Greya z Seriously Social czy Dani Beck z BuzzFeed. Oprócz maratonu wystąpień i konkursu Case Study Festival, odbyły się warsztaty z ekspertami takimi jak Wojciech Wawrzak czy Łukasz Żelezny. Zorganizowano także strefę wystawienniczą – Social Media EXPO – przeznaczoną dla projektów, które chcą pokazać swoje rozwiązania branży social media. Co warto zapamiętać z tego wydarzenia?

Największy kryzys w social media

Pierwszą prelekcją w ramach konferencji było wystąpienie Moniki Czaplickiej, właścicielki agencji Wobuzz, która opowiedziała o największym kryzysie social media ostatnich 5 lat, za jaki uważa… nas samych, czyli użytkowników internetu. Wskazała także pięć największych fuckupów w mediach społecznościowych: wpisy Żytniej, Prosiaki z Makro, Tatara z Sokołowa, oferta NC+ oraz chemikalia w wodzie Żywiec. Czaplicka wskazała, że kryzysy rodzą się z ludzkich błędów i nieodpowiednich, często emocjonalnych reakcji. Aby uniknąć problemów w komunikacji z odbiorcami ważne jest, aby dokładnie czytać wszelkie wypowiedzi, nie bać się przyznania do błędu i nie działać pod wpływem bodźców i chwili. Pomoże w tym za

Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy


sada 8P, czyli przygotuj się (np. za pomocą mapowania), przeciwdziałaj, popraw się, przyznaj się do błędu, powetuj (pokaż, że Ci zależy), przeproś, działaj proaktywnie i Prosecco, czyli odejdź od komputera i ochłoń.

fot. facebook.com/socialmediaconvent

fot. facebook.com/socialmediaconvent

Kłamstwa i wizerunek w sieci

Julia Izmałkowa, założycielka Izmałkowa Consulting, opowiedziała o mediach społecznościowych z perspektywy psychologicznej. Według przedstawionych, jedno na siedem kłamstw jest odkrywane. 86 procent ludzi kłamie w swoim CV, a 98 procent na swoim profilu randkowym. W social media wszyscy jesteśmy kłamcami – kreujemy profile, które dają skrzywiony obraz naszego życia. Pokazują tylko X procent naszej osoby, to, kim chcielibyśmy być, a niekoniecznie jesteśmy, o czym często zapominamy.Możemy rozpoznać to nawet po… butach. Wyciąganie wniosków i informacji na podstawie zdjęć oraz publikowanych treści może wprowadzić nas w błąd, bo każdy stara się pokazać swoją jak najlepszą stronę. A prawdziwe życie to to, co dzieję się pomiędzy Snapchatem, pomiędzy zdjęciami, pomiędzy momentami. 

fot. facebook.com/socialmediaconvent

fot. facebook.com/socialmediaconvent

Narzędzia zwiększające efektywność na Twitterze

Jak podkreślił Ian Anderson Grey z Seriously Social, czas “życia” jednego tweeta to 16 minut. Przeciętna marka detaliczna na Twitterze zyskuje ponad 821 wzmianek dziennie, a odpowiada zaledwie na 40 z nich. 60 procent robi to w przeciągu godziny, a średni czas to 1 godzina i 24 minuty. Dlaczego to tak ważne? Bo 76 procent użytkowników serwisu deklaruje, że są bardziej skłonni rekomendować marki, które wykazują się przyjazną obsługą. Co więc zrobić, aby zwiększyć efektywność naszych działań w serwisie? Mężczyzna zaprezentował kilka narzędzi, które będą w tym pomocne. Są to MissinglettrSocialChamp, Agora Pulse, IFTTTZapier, Manage Flitter, Hashtagify oraz Ritetag. Jak radzi Anderson, nie możemy być jednostronnymi maszynami komunikacyjnymi – pamiętajmy o odpowiedziach na wzmianki, bo dzięki temu utrzymamy zaangażowanie naszych odbiorców. Możemy także wysłać naszym odbiorcom spersonalizowane, powitalne wideo, pytać ich co sądzą o naszych pomysłach, dodawać grafiki i używać gifów (posty z grafikami są 35% bardziej retweetowane).

fot. facebook.com/socialmediaconvent

fot. facebook.com/socialmediaconvent

5 etapów Social Media First

Grzegorz Borowiecki, CEO agencji Wunderteam, wskazał 5 etapów Social Media First, czyli inspirację (Real Time Marketing, komentarze), wyzwanie, insight (dla kreacjonistów – intuicja, dla ewolucjonistów – analiza danych), Big Idea oraz praca zespołowa. Porównał on social media do kopalni, w której czasem jest bardzo ciemno i potrzeba dobrego przewodnika. Prelegent zaznaczał także, że ważniejsze jest analizowanie danych aniżeli puste tworzenie kreacji, które zdobędą więcej lajków, bowiem nie same lajki i zaangażowanie są wyznacznikiem sukcesu, a sprzedanie produktu.

fot. facebook.com/socialmediaconvent

fot. facebook.com/socialmediaconvent

Lekcje na temat mediów społecznościowych

Łukasz Majewski z VML Poland przybliżył perspektywę social media i aktualnych technologii odwołując się do serialu Black Mirror. Dowiadujemy się, że nie wyłączymy internetu, że wszystko co robimy online pozostawia stały ślad, nie ocenzurujemy mediów społecznościowych, światem rządzi rozrywka, a my obejrzymy wszystko, a media społecznościowe nie czynią nas szczęśliwymi. Okazuje się, że nasz wizerunek online nie musi być zgodny z rzeczywistością, czarne reklamy są wszechobecne i wpatrujemy się w nie bez przerwy stając się niewolnikami technologii. Dziennie mamy aż 2516 kontaktów z telefonem, odbieramy 3000 komunikatów, a następnego dnia pamiętamy tylko 2 procent z nich. Staliśmy się niewolnikami powiadomień, a texpectation, czyli oczekiwanie na czyjąś odpowiedź na wiadomość stało się największym źródłem nadziei lub poczucia zawodu w erze nowych mediów. Majewski podzielił się także ciekawostką, że na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat “attention span”, czyli czas trwania koncentracji człowieka skrócił się o jedną trzecią i jest o sekundę niższy niż u złotej rybki. Stworzono nawet piramidę Maslowa 3.0, w której podstawę stanowi pełna bateria i zasięg Wi-Fi, a dopiero dalej są potrzeby fizjologiczne. Jakie lekcje powinniśmy więc wyciągnąć dla siebie? Ważne, abyśmy byli autentyczni, nie skupiali się tylko na liczbach, chronić swoją odpowiedzialność i być odpowiedzialnymi online. Nie zapominajmy, że trollowanie i hejt mogą naprawdę zabić, ale to nie technologia jest zła, bo to my nadajemy jej znaczenia. 

fot. facebook.com/socialmediaconvent

fot. facebook.com/socialmediaconvent

fot. facebook.com/socialmediaconvent

fot. facebook.com/socialmediaconvent

fot. facebook.com/socialmediaconvent

fot. facebook.com/socialmediaconvent

Konferencja zgromadziła kilkuset uczestników, zarówno wieloletnich praktyków, jak i osoby rozpoczynające przygodę w branży social media. Zwycięzcą Case Studies Fetival została firma ROI Hunter, drugie miejsce zajęło radio Czwórka, a trzecie marka Zelmer. Uczestnicy wydarzenia pokazali, że social media to ogromne narzędzie zarówno w rękach narzędziach indywidualnym użytkowników, jak i marek, ale warto używać go rozsądnie, bo może nam zaszkodzić. Często zapominamy także o bezpieczeństwie, o tym, że nie pozostajemy anonimowi, zostawiamy ślady oraz, że nie wszystko co widzimy w sieci jest zgodne z rzeczywistością. Natomiast marki powinny uważnie słuchać swoich odbiorców, odpowiadać na ich potrzeby i podejmować działania, które ich zaangażują.

Portal Social Press był patronem medialnym wydarzenia. 





Reklama


Reklama


[FM_form id="1"]