X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Social Index – ranking marek online

Internet to skarbnica informacji. Analiza setek tysięcy wypowiedzi użytkowników sieci pozwala na pozyskanie wiedzy o najpopularniejszych markach i osobach. Lektura obowiązkowa dla marketerów i specjalistów PR.

Social Index – ranking marek online

Artykuł biznesowy

Dzisiejsze narzędzia do monitoringu internetu zbierają wypowiedzi internautów ze wszystkich zakamarków sieci. Analiza wzmianek na temat przedsiębiorstw czy osób publicznych pozwala na kategoryzowanie ich i sprawdzenie, które cieszą się największą popularnością. Badania takie jak Social Index, to w czasach zdominowanych przez social media lektura obowiązkowa dla marketerów i specjalistów od PR.

Przygotowując kampanię online, warto sprawdzić, gdzie i co dokładnie pisze się na temat konkretnych produktów i usług. Nie mam tu na myśli wyłącznie artykułów – wspomniane narzędzia do monitoringu sieci, pozwalają na zebranie treści ze wszystkich kanałów – od social media, przez fora, blogi, mikroblogi i serwisy tematyczne. Analiza ilościowa i jakościowa, pozwala wyznaczać punkt odniesienia dla branży. Wyniki lidera (liczba wzmianek i ich zasięg oraz nacechowanie emocjonalne wypowiedzi) mogą stanowić miarę porównawczą dla całego rynku.

Próbę wyznaczenia obiektywnego wskaźnika obecności przedsiębiorstw w sieci, podjęło SentiOne. Efektem ich działań jest publikowany co miesiąc raport Social Index – zestawienie najbardziej społecznościowych marek w polskim internecie. Eksperci firmy, w oparciu o dane z narzędzia, opracowali autorski wskaźnik, będący wypadkową liczby wzmianek, like’ów, udostępnień czy retweetów, a także ich sentymentu. Na jego podstawie badają obecność w sieci najpopularniejszych marek z polskiego rynku, grupując je na 14 różnych kategorii (Finanse, RTV, Motoryzacja, Żywność, Politycy, Celebryci, Moda, Alkohole, Zdrowie i Uroda, AGD, Napoje, E-commerce, Telekomunikacja, Football).

W podobnych zestawieniach wyraźnie widać dominację dużych marek, świadomych tego, jak ważna jest obecność online w odpowiednich kanałach. Podsumowanie ubiegłego miesiąca (kwiecień 2017) nie odbiega od ogólnej tendencji. Topowe pozycje przypadły takim gigantom, jak: Allegro.pl, Coca-cola, Plus, Orange czy Apple. W lutym cieszyć się mogły osoby odpowiedzialne za komunikację marki Heineken, która wraz z powrotem piłkarskiej Ligi Mistrzów i związanymi z nią konkursami, zdobyła podbiła podium Social index w kategorii Alkoholi, awansując aż o 12 pozycji.

ranking

W ramach prac nad rankingiem, podsumowano także cały 2016 rok. Dokonano analizy, z której można dowiedzieć się, o których kategoriach pisze się najwięcej w polskim internecie. Którzy celebryci angażują fanów najbardziej? Kiedy aktywniej w dyskusje włączają się panie, a które tematy absorbują panów? Odpowiedzi na te pytania można poznać, studiując wnikliwie miesięczne raporty Social Index.

Okazuje się na przykład, że w dłuższej perspektywie najmniej interesującą dla internautów kategorią jest Telekomunikacja. Co ciekawe, na drugim miejscu w kręgu zainteresowań panów pojawiają się celebryci, którzy w “żeńskiej części internetu” zajmują dopiero piąte miejsce!

wykres plci

Dla wszystkich internautów angażujące są natomiast kategorie takie, jak: moda, motoryzacja czy e-commerce, jednak w zależności od miesiąca można w tych preferencjach zaobserwować zmiany. Warto na bieżąco obserwować tendencje rynkowe, tak, aby na podstawie płynących z analizy wniosków, móc planować efektywne działania komunikacyjne.

wykres kategorii

Przyglądając się miesięcznym wynikom Social Index, łatwo zauważyć prawidłowości. Marki zyskują rozgłos i pozytywny wizerunek, na przykład dzięki zaangażowaniu w rozmaite wydarzenia. Wykorzystał to Orange i T-mobile, sponsorując wielkie festiwale muzyczne i filmowe. Podobną prawidłowość można zaobserwować u marki Plus, która postawiła na spokojną, długofalową współpracę sportową, sponsorując rozgrywki siatkówki. Jak widać, marki telekomunikacyjne starają się w ten sposób długofalowo zbudować buzz i wzbudzić pozytywne emocje u konsumentów.

Z rankingu wynika, że najbardziej angażują internautów polityka i niespodziewane kryzysy marek. Wzrost liczby wzmianek widać zarówno wśród marek prowadzących kontrowersyjne kampanie (Reserved), jak i pośród konfliktowych celebrytów (Kuba Wojewódzki).

Dla marketingowców i speców od PR ważne będzie zapewne, jak ich marka kształtuje się na tle swojej kategorii. Jeśli planujecie kampanie, warto zweryfikować sukces działań w comiesięcznym raporcie Social Index.

Artykuł biznesowy

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail