X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Twoja marka w mediach społecznościowych. Jakie dane warto znać?

Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat - co warto wiedzieć o tych serwisach, aby efektywnie wykorzystywać je w komunikacji marek? Przedstawiamy kilka danych, o których warto pamiętać przy planowaniu działań w social mediach.

Twoja marka w mediach społecznościowych. Jakie dane warto znać?fot. bank zdjęć shutterstock.com

Dla większości z nas dzień zaczyna się i kończy od korzystania z mediów społecznościowych. Już 78 procent populacji Stanów Zjednoczonych posiada swoje konto w serwisach społecznościowych. Szacuje się, że w okolicach 2018 roku na świecie będzie 2,67 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, a w 2019 roku liczba ta wzrośnie do 2,95 miliarda. Nic więc dziwnego, że firmy, także te małe, lokalne, decydują się na obecność na portalach społecznościowych. Czy jednak poruszają się we właściwym kierunku? Przedstawiamy kilka danych na temat social mediów, które mogą okazać się pomocne dla planowania aktywności marki w sieci. Popularne serwisy społecznościowe z biegiem czasu znacznie zyskały na wartości. Największą wartość netto ma portal Facebook – obecnie jest to 200 miliardów dolarów. Instagram jest wart 35 miliardów dolarów, Twitter 23 miliardy dolarów, Snapchat zaś 15 miliardów dolarów, a Pinterest 11 miliardów dolarów. Zarobki z reklam na tych serwisach wzrosły z 16 miliardów w 2014 roku do 31 miliardów w roku ubiegłym. Jak z perspektywy biznesu wyglądają poszczególne portale?

Facebook

Facebook może pochwalić się, że ma już 1,79 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie. W każdej minucie na portalu pojawia się 136 tysięcy nowych zdjęć, 510 komentarzy oraz 293 tysiące aktualizacji statusów. Wedle oficjalnym statystyk z sierpnia ubiegłego roku, w Polsce z portalu korzysta ponad 15 milionów użytkowników miesięcznie, a 11 milionów powraca do serwisu każdego dnia. Co wiecej, miesięcznie już 12 milionów polskich facebookowiczów przegląda treści za pomocą urządzeń mobilnych, a dziennie robi to 9,6 miliona osób. Dane te dostarczają powodów do tego, by podjąć działania firmy na Faceboku i odnaleźć swój sposób komunikacji z użytkownikami serwisu.

fot. sotrender.com

fot. sotrender.com

Zaletą Facebooka są jego zasięgi, szczególnie istotne w przypadku działań reklamowych oraz różnorodna grupa odbiorców, bowiem z serwisu korzystają nie tylko Millenialsi i Zetki, ale i seniorzy. Wedle badań Sotrendera podsumowujących rok 2016, grupą o niewielkiej przewadze liczebnej są kobiety, stanowiące około 8,03 miliona zarejestrowanych osób, a mężczyźni to 7,50 miliona odbiorców portalu. Najliczniejsze grupy to osoby w wieku 19-25 lat (3,50 miliona osób) oraz 26-33 lata (3,30 miliona osób). Seniorzy, w przeciwieństwie do innych portali, stanowią i tak znaczny odsetek posiadaczy kont na Facebooku – już 1,30 miliona osób w przedziale wiekowym 41-50 lat oraz 1,23 miliona Polaków powyżej 50 roku życia to użytkownicy Facebooka. Oznacza to więc, że odnajdą na nim swoje miejsce nie tylko osoby kierujące się do ludzi młodych, ale i do nieco starszych grup wiekowych.

Twitter


Twitter to serwis, z którego korzysta miesięcznie 317 milionów aktywnych użytkowników. Platforma nie jest na tyle uniwersalnym medium, jak pozostałe topowe serwisy, prawdopodobnie ze względu na ograniczenia długości publikacji, które nie pozwalają na bezpośrednie powielanie treści udostępnianych na innych portalach oraz krótką żywotność postów. Przez długi czas największy procent kont należał do mieszkańców Stanów Zjednoczonych, jednak kilka dni temu pojawiły się nowe dane wskazujące, że liderem jest Indonezja. W Polsce, wedle statystyk z ubiegłego roku, z serwisu korzystają 4 miliony użytkowników.

fot. unsplash.com

fot. unsplash.com

W ciągu minuty w serwisie pojawia się 350 tysięcy tweetów – wciąż jest bardzo dużo, choć dwa razy mniej niż trzy lata temu. Zaletą Twittera jest używanie hashtagów, które znacznie ułatwiają wyszukiwanie pożądanych treści, łatwość retweetowania i przekazywania wpisów, a także szybkie reakcje użytkowników na udostępniane treści. Samo ograniczenie znaków powoduje, że dodawane treści muszą być zwięzłe i konkretne, aby przykuć uwagę. Innym istotnym aspektem jest obserwowanie topowych hashtagów, które mogą stanowić okazję do działań real-time marketingowych i zabierania głosu w popularnych w danym dniu tematach.

Instagram

Z Instagrama korzysta miesięcznie już 500 milionów aktywnych użytkowników. Ponad połowa z nich to osoby w wieku 18-29 lat. Dziennie w aplikacji pojawia się 95 milionów zdjęć, a użytkownicy zostawiają pod postami 4,2 miliony serduszek. Co więcej, już 65 procent wiodących firm z różnych branż i rynków posiada aktywne konto w serwisie. Z infografiki przygotowanej przez Sotrendera w marcu tego roku wynika, że liczba użytkowników Instagrama w Polsce wynosi 3,77 miliona, z czego 1,5 miliona to męczyźni, a 2,24 miliona to kobiety. W większości są to kobiety w wieku 19-25, które stanowią aż 800 tysięcy posiadaczy kont. W przypadku mężczyzn jest to także najliczniejsza grupa wiekowa.

fot. sotrender.com

fot. sotrender.com

Możemy wykorzystać Instagrama do prezentacji treści wizualnych związanych z naszą firmą. Za pomocą serwisu możemy zarówno osiągać cele sprzedażowe, jak i budować wizerunek oraz rozpoznawalność marki. W serwisie udostępnimy zarówno zdjęcia i filmy, które przyciągną uwagę, jak i materiały zza kulis działań naszej firmy oraz link do naszej strony w bio na profilu. Dodawanie hashtagów spowoduje grupowanie treści, przez co dotarcie do nich będzie jeszcze łatwiejsze. Na rzecz naszej komunikacji możemy stworzyć także swój własny hashtag, pod którym będą pojawiały się wszystkie nasze posty.

YouTube

Z serwisu YouTube korzysta w Polsce ponad 20 milionów użytkowników. Według badań Gemius zaprezentowanych w styczniu tego roku, ponad 18,4 miliona użytkowników robi to za pomocą komputera, a ponad 6,9 miliona używa w tym celu urządzeń mobilnych. To medium, którego nie można lekceważyć, ponieważ, jak stwierdził w wywiadzie dla Business Insider Tomasz Czudowski, szef marketingu YouTube’a w Europie Środkowo-Wschodniej, konsumowanie materiałów w serwisie pokrywa się z tym, jak oglądamy tradycyjną telewizję. Mówi się nawet, że serwis staje się alternatywą dla telewizji, ponieważ w naszym kraju dociera do aż 8,6 milionów realnych użytkowników z przedziału 16-34 lata, co daje większy zasięg niż stacje telewizyjne. 

fot. Pexels

fot. pexels.com

Serwis pozwala na udostępnianie treści wideo, także tych dłuższych, dzięki czemu możemy publikować nie tylko reklamy w najprostszej formie, ale i prowadzić działania np. z zakresu storytellingu, czy umiejscowić naszą markę w sposób nieoczywisty, jak zrobiło Allegro w serii Legend Polskich. Załadowane tam treści z łatwością udostępnimy także na innych portalach.

Snapchat

Snapchat to serwis, który pomimo swojej popularności wciąż nie do końca dzieli się danymi, na których mogliby bazować użytkownicy. Z wywiadu, jaki udzielił nam jakiś czas temu Jan Ożarowski ze Snapstars wynika, że w Polsce użytkownicy Snapchata to społeczność ok. 1,6 – 2 miliona osób. Wiadomo także, że odbiorcami medium są przede wszystkim ludzie młodzi, w przedziale 13-24, którzy chętnie wchodzą w interakcję z markami. Atutem aplikacji jest fakt, że materiały pojawiają się na pełnym ekranie, więc jesteśmy skupieni na tym, co do nas trafia.

fot. pixaby.com

fot. pixaby.com

Aplikacja daje nam jednorazowo tylko 10 sekund, aby przekazać odbiorcom wartościowe treści za pomocą wideo lub umiejętnie podzielić je na więcej partii. Użytkownicy Snapchata chętnie korzystają z filtrów, które w innych krajach można wykorzystywać komercyjnie, ale niestety Polsce musimy jeszcze chwilę poczekać na wprowadzenie takiej opcji. Możliwe jest także dodawanie geofiltrów, które pojawiają się w ustalonej lokalizacji. Możliwości reklamowe aplikacji są wciąż mocno ograniczone w Polsce, ale być może już wkrótce się to zmieni.

  • Hajdy

    Cześć, opis do instagrama w treści nie zgadza się z grafiką. Zgłupiałem, bo czytam że częściej posiadaczami kont są mężczyźni. A jest odwrotnie: rządzą młode dziewczyny przed 24 rokiem życia. Ale tak naprawdę to nie ilość się liczy: setki branż korzysta z ruchu na Instagram, lepsze zasięgi, długi czas przebywania i mocno zaangażowani fani…

    • Monika Kuchta

      Dziękujemy za zwrócenie uwagi! Faktycznie zaszła mała pomyłka, ale została już poprawiona :) Pozdrawiam!

  • Olga Maria Kuśnieruk

    W akapicie o Snapchacie jest błąd: Z wywiadu, jaki udzielił nam jakiś czas temu Jan Ożarowski ze Snapstars wynika, że w Polsce użytkownicy Facebooka <— tu chyba powinno być Snapchata ;)

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail