X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Jak rozwija się influencer marketing i przeznaczane na niego budżety?

Jak zmieniają się budżety na influencer marketing? Czy marketerzy uważają go za efektywny? W jakim stopniu wzrasta liczba postów sponsorowanych? Przedstawiamy wyniki badań Influencer Marketing Hub.

Jak rozwija się influencer marketing i przeznaczane na niego budżety?fot. bank zdjęć shutterstock.com

Influencerzy to najgorętszych trend w marketingu w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy. Internetowi twórcy, którzy stali się liderami opinii w wielu dziedzinach są bardziej wiarygodni niż tradycyjne formy reklamy. Działający na swoich kanałach w mediach społecznościowych blogerzy, vlogerzy i eksperci w znacznym stopniu angażują użytkowników, co powoduje, że marki chętnie decydują się na współpracę z nimi. Dzięki temu możemy obserwować to, jak rozwija się ten kierunek w marketingu. Aby dokładniej sprawdzić, jak skuteczna jest ta technika dystrybucji treści, Influencer Marketing Hub przeprowadziło ankietę wśród marketerów. Jakie są jej wyniki?

Wzrost popularności trendu

Już sama liczba wyszukiwań frazy „influencer marketing” w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosła o 325 procent. Jeszcze w 2015 roku fraza ta pojawiała się w Google 3 900 razy miesięcznie, w roku ubiegłym 6 460 razy, a obecnie jest wpisywana  w wyszukiwarce już 21 000 razy.

Wzrosła również liczba agencji i platform, które umożliwiają współpracę twórców i firm. Dwa lata temu na rynku działało 190 agencji skupiających się na działaniach influencerów. Dziś liczba ta wzrosła o 230. W 2015 roku mogliśmy mówić o 190 agencjach, rok później o 335, a obecnie jest ich aż 420. Influencer marketing stał się więc na tyle popularny, że istniejące już firmy rozszerzyły swój zakres o tego typu działania i coraz częściej pojawiają się agencje stricte wyspecjalizowane w tej tematyce. Nie brak także nowych narzędzi i platform, które mają ułatwić wyszukiwanie dopasowanych do danej marki twórców oraz uprościć proces obsługi.

Zbadano także wśród menedżerów marketingu najszybciej rosnącą metodę pozyskiwania klientów online. Najwyższe miejsce na podium zajął influencer marketing, który wskazało już 28 procent z 272 badanych menedżerów. Wyprzedził on organiczne wyszukiwania, e-maile oraz płatne wyszukiwania. To także blisko 10-krotnie większa liczba wskazań niż w przypadku marketingu afiliacyjnego.

fot. influencermarketinghub.com

fot. influencermarketinghub.com

Zmiany w budżetach

W dalszej kolejności ankietowani zostali zapytani o budżety na działania influencerskie. Okazuje się, że już 37 procent marketerów posiada budżet dedykowany na poczet tego rodzaju działań, a 57 procent dysponuje w pełni oddzielnymi finansami. Jak zmienią się kwoty w ciągu najbliższych 12 miesięcy?

Już 2/3 badanych zadeklarowało, że ich budżet wzrośnie. Tylko 4 procent wskazało na zmniejszenie kwot na współpracę z influencerami. 16 procent było niepewnych zmian, a 13 procent wskazało, że planuje utrzymanie założonych wcześniej kwot. Oznacza to, że nie marketerzy są świadomi możliwości, jakie mogą dać markom liderzy opinii i będą inwestowali coraz więcej w działania z udziałem twórców.

fot. influencermarketinghub.com

fot. influencermarketinghub.com

Sprawdzono także, że każdy 1 dolar wydany na działania influencerów to zwrot rzędu 7,65 dolarów, czyli ponad siedmiokrotnie większy niż przeznaczona kwota.

Influencer marketing na Instagramie

Instagram, nazywany wielokrotnie najbardziej efektywnym medium dla influencerów, cieszy się ogromną popularnością. Każdego dnia pojawia się na nim 95 milionów zdjęć i filmów, a użytkownicy pozostawiają 4,2 miliarda lajków pod treściami. Liczba użytkowników aplikacji wynosi obecnie 700 milionów, co stanowi wzrost o 100 milionów w stosunku do danych na temat liczby posiadaczy kont z grudnia 2016 roku. Zaś odkąd Facebook nabył aplikację, liczba użytkowników wzrosła o 600 procent, co oznacza, że w żaden sposób nie ucierpiała ona na tej transakcji.

Z badań wynika, że największą liczbą obserwatorów cieszą się influencerzy zajmujący się modellinigem oraz fitnessem. Średnia liczba followersów to dla nich ponad 100 tysięcy. Najmniejszą popularnością cieszą się twórcy internetowi specjalizujący się w tematyce muzycznej oraz lifestylowej.

Zrzut ekranu 2017-08-04 o 13.40.04

Wzrost wartości influencer marketingu na Instagramie w 2018 roku przewidywany jest na 1,7 miliarda dolarów, czyli o 0,5 miliarda dolarów więcej niż obecnie. Największą zmianę odnotowano jednak w stosunku do roku 2016 i 2017 – wówczas kwota wzrosła z 700 milionów dolarów do 1,2 miliardów dolarów.

Więcej postów sponsorowanych

Dokonano także estymacji wzrostu liczby postów sponsorowanych, które publikować będą twórcy. Dane te są imponujące – dwa lata temu pojawiało się 3,6 miliona płatnych wpisów, w roku ubiegłym liczba ta wynosiła 6,8 milionów. Obecnie pojawia się blisko 13 milionów takich treści. Na rok 2018 przewiduje się prawie dwukrotny wzrost, czyli 24,2 miliony wpisów.

fot. influencermarketinghub.com

fot. influencermarketinghub.com

Sprawdzono również, jakiej wielkości profile wykazują największy współczynnik zaangażowania. Po analizie ponad 100 tysięcy kont okazało się, że to mniejsze konta mogą w łatwiejszy sposób generować większe zaangażowanie. Największym wskaźnikiem mogą pochwalić się profile poniżej 1000 obserwatorów, zarówno w przypadku Instagrama, jak i Twittera. Wraz ze wzrostem liczby obserwatorów liczby te maleją. Tego typu dane mogą być przydatne dla osób, które rozważają współprace z mikroinfluencerami, bowiem dowodzą, że im mniejszy profil, tym łatwiej jest skłonić do interakcji i działania odbiorcę.

fot. influencermarketinghub.com

fot. influencermarketinghub.com

84 procent markterów oceniło influencer marketing jako efektywny. Na fali tego w ciągu ostatnich dwóch lat marki zwiększyły ilość contentu wyjściowego o 81 procent. Ponad połowa badanych, bowiem 55 procent, przyznało, że wierzy, iż influencer marketing pozwala na lepsze pozyskiwanie klientów. Wyniki ankiety wskazują na to, że jest to obecnie najbardziej preferowana metoda działań. Nic więc dziwnego, że coraz częściej możemy zaobserwować włączanie twórców w komunikację marki. Pojawia się tylko pytanie, czy przy coraz większej liczbie nawiązanych współprac influencerzy nie stracą swojego największego atutu, czyli wiarygodności i nie zaczną być odbierani jak stacje radiowe/telewizyjne, u których można wykupić czas.

Link do oryginalnej infografiki: The Remarkable Rise of Influencer Marketing [Infographic]

Newsletter

Bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail