X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Snapchat czy Instagram – które medium powinieneś wybrać dla swojego biznesu?

Która aplikacja jest lepszym kanałem komunikacji dla marki? Co wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiedniego medium? Jakie możliwości daje Instagram, a jakie Snapchat? Prezentujemy kompleksową analizę Buffera, która pomoże w podjęciu decyzji.

Snapchat czy Instagram – które medium powinieneś wybrać dla swojego biznesu?fot. blackhoundcreative.com

reklama


Wprowadzenie sekcji Stories na Instagramie sprawiło, że stało się ono medium konkurencyjnym dla Snapchata. Znikające zdjęcia i filmy dostępne zarezerwowane pierwotnie dla Snapchata, a później dostępne także w fotograficznej aplikacji spowodowały, że użytkownicy stali przed dylematem – gdzie publikować? Wielu influencerów podjęło trud prowadzenia obu kanałów, inni przenieśli się z publikowaniem historii tylko na Instagrama, na którym już wcześniej zgromadzili rzeszę zaangażowanych fanów, a część osób pozostała wierna aplikacji z duszkiem, którą mocno zainspirował się Instagram. Wielokrotnie zastanawiano się, które medium wykazuje większy potencjał dla komunikacji z poziomu marki czy firmy. Odnalezienie odpowiedzi na to pytanie nie jest zadaniem łatwym, gdyż składa się na nią wiele czynników. Dlatego też Buffer przygotował pełne porównanie obu aplikacji, które pomoże w podjęciu odpowiedniej decyzji. Pod uwagę wzięto takie aspekty jak użytkownicy, typy treści, widoczność profilu, współczynnik zaangażowania, analizę oraz reklamę. Jak wyglądają te aspektyw przypadku obu platform społecznościowych?

Zanim zdecydujemy się na prowadzenie profilu na Instagramie lub Snapchacie, powinniśmy zadać sobie kilka pytań, które proponuje Buffer:

  1. Czy kierujemy się za pomocą medium do odbiorców i klientów?
  2. Jaki typ contentu (np. stories, zdjęcia lub wideo) pasuje do naszego biznesu najlepiej?
  3. Czy preferujemy profil publiczny, który można odnaleźć i obserwować czy może prywatny, aby budować relacje “jeden na jeden” z węższą grupą obserwatorów?
  4. W jakim medium nasza grupa odbiorców jest bardziej zaangażowana?
  5. Czy chcemy analizować i mierzyć skuteczność naszych wyników?
  6. Czy chcemy zwiększyć widoczność postów lub uruchomić reklamy?

Użytkownicy

Różnica pomiędzy liczbą użytkowników aplikacji jest spora. Instagram może pochwalić się 400 milionami dziennych użytkowników oraz 250 milionami osób aktywnie korzystających z sekcji Stories. Snapchat zaś to 166 milionów aktywnych snapchatterów każdego dnia. Tempo wzrostu konkurencyjnej sekcji widoczne jest na poniższym wykresie.

fot. blog.bufferapp.com

fot. blog.bufferapp.com

Buffer przytoczył także dwa wykresy, z których wynika, że Instagram zdaje się przyspieszać, a Snapchat zwalniać. W przypadku tego pierwszego dane dotyczą miesięcznego wzrostu aktywnych użytkowników, a w przypadku Snapchata dziennego, więc ich porównanie jest jest w pełni współmierne, a może dać jedynie ogólny obraz zjawiska.

Różnice pomiędzy aplikacjami są także widoczne w przypadku demografii. Odbiorcy Snapchata to grupa znacznie młodsza. Jak pisaliśmy ostatnio o użytkownikach Snapchata, ponad 60 procent z nich to osoby poniżej 25 lat, a tylko 15 procent to osoby powyżej 35 roku życia. Instagram zaś trafia głównie do grupy odbiorców w wieku 18-29 lat, którzy stanowią 59 procent, a 29 procent wszystkich użytkowników stanowią osoby w wieku 30-49 lat. Grupa starszych odbiorców jest więc prawie o połowę większa. Co więcej, Instagram jest także bardziej popularny wśród kobiet niż wśród mężczyzn.

Dodatkowo Buffer wskazał, że jak poinformował Facebook, najpopularniejsze tematy na Instagramie to moda i uroda, jedzenie, telewizja i filmy, hobby oraz muzyka. Użytkownicy chętnie obserwują celebrytów, inspiracje DIY oraz oglądają zdjęcia z podróży.

Natomiast z ciekawostek o Snapchacie wynika, że aż 71 procent użytkowników aplikacji korzysta wyłącznie w możliwości wysyłania bezpośrednich wiadomości (a nie ogólnie dostępnej sekcji My Story), a już 60 procent interakcji zachodzi pomiędzy bliskimi znajomymi. Co istotne, App Annie sprawdziło, że 46 procent korzystających ze Snapchata w Stanach Zjednoczonych i 37 procent w Wielkiej Brytanii nie korzysta z Instagrama.

Typy treści

Biorąc pod uwagę treści w obu aplikacjach pojawiają się różnice. Stories są dostępne na obu platformach i obejmują zarówno wideo, jak i zdjęcia. Z racji tego, że są wyświetlane na pełnym ekranie, muszą one być poziome. Poza znikającymi treściami obie aplikacje skupione są wokół zdjęć i wideo, jednak dostrzegalne są pewne różnice:

  • Treści na Instagramie widoczne są jako posty, na Snapchacie zaś jako snapy.
  • Wpisy na Instagramie są publiczne, chyba, że ustawimy nasze konto jako prywatne. Snapy zaś są częściej przesyłane pomiędzy dwoma kontami.
  • Posty na Instagrami mogą być horyzontalne, kwadratowe lub wertykalne. Treści na Snpchacie są głównie wertykalne, ponieważ pojawiają się na całym ekranie urządzenia.
  • Udostępnione na Instagramie materiały poza Stories są widoczne są na stałe i pozostaną na profilu, podczas gdy snapchatowe wiadomości znikną po upływie doby. 
fot. blog.bufferapp.com

fot. blog.bufferapp.com

Dysonans pomiędzy aplikacjami dotyczy także jakości multimediów. Te udostępniane na Instagramie mają przeważnie wysoką jakość i wykorzystujemy do nich narzędzia do edycji dostępne w ramach aplikacji. Na Snapchacie zaś, mimo dostępności kilku filtrów, treści wysyłane są bez dodatkowych zmian, w “surowej” formie.

Widoczność profilu

Istotną kwestą z perspektywy firmy jest to, na ile nasz profil jest widoczny dla użytkowników i czy w łatwy sposób będą mogli oni dotrzeć do prezentowanych przez nas treści. W przypadku Instagrama profil może być zarówno publiczny, jak i prywatny. Aplikacja sugeruje konta, które warto obserwować, a interesujące treści pojawiają się w sekcji Discover. Profil na Snapchacie jest zaś widoczny głównie dla danej grupy, która nas obserwuje. Także opis profilu jest znacznie krótszy niż w przypadku Instagrama, a treści, którymi chcemy zainteresować odbiorców znikają.

Aplikacje różnią się także nieco sposobami wykazywania zaangażowania. W przypadku Instagrama lajki oraz komentarze pod wpisami są widoczne dla wszystkich użytkowników, a wiadomości wyłącznie dla odbiorcy. Na Snapchacie natomiast tylko my widzimy, jak na danego snapa odpowiada odbiorca.

W przypadku mediów społecznościowych istotną rolę odgrywa także User Generated Content. Na Instagramie użytkownicy mogą wspominać @ i oznaczać pod postami inne profile. Treści pochodzące od użytkowników to także ważny element strategii komunikacji za pomocą medium. Treści na Snapchacie, w których wspomniana jest jakaś marka widoczne są tylko dla osoby je wysyłające i jej odbiorców.

Zaangażowanie

Zaangażowanie jest elementem pożądanym przez marki. Niegdyś na piedestale stawiano zasięg, a obecnie bardzo ważną rolę odgrywa także to, na ile dana treść może skłonić do interakcji użytkownika. Jak deklaruje Buffer, porównanie Instagrama i Snapchata na tym polu jest zadaniem niełatwym ze względu na wiele różnic pomiędzy aplikacjami. Bowiem na Instagramie zainteresowanie wpisem możemy okazać za pomocą polubienia, komentarza, obejrzenie wideo czy respostowania go. Na Snapchacie odpowiadamy użytkownikowi prywatnie, za pomocą wiadomości lub treści graficznych/wideo.

Łatwiejszym aspektem do porównania są więc Stories obecne w obu aplikacjach. Wedle danych TechCruncha, instagramowe historie angażują użytkowników bardziej. Analiza 21 500 Stories Delmondo na Instagramie wykazała, że przeciętna liczba wyświetleń snapów zmalała o 40 procent odkąd sekcja ta pojawiła się w fotograficznej aplikacji. TheAmplify wskazało zaś, że Stories na Instagramie to aż 28 procent większy współczynnik zaangażowania niż Snapchat Stories.

Analiza

Biorąc pod uwagę analizę i możliwości pozyskania danych na temat profilu, Instagram pozwala na większy dostęp do informacji. Aplikacja Instagram Insight pozwala na zebranie wiedzy na temat postów, historii, reklam oraz obserwatorów. Inne opcja zaproponowane przez Buffera to m.in. Websta, Union Metrics’s czy  Keyhole. Snapchat zaś nie zaprezentował dotychczas tego typu rozwiązania, oprócz kwestii reklamowych, a więc większość marketerów bada go ręcznie lub np. za pomocą płatnego Snaplytics.

Reklamy

Oba kanały komunikacji dają możliwości reklamowe. Instagram uruchomił je pod koniec roku 2015, a liczba firm korzystających z nich przekroczyła milion. Jest on także częścią Facebooka, a więc tworzenie ich jest możliwe za pomocą Facebook Manager Ads. Reklama na Snapchacie jest nieco trudniej dostępnym zagadnieniem i dotychczas jej stworzenie w Polsce nie było możliwe. Filtry, geofiltry i reklamy wymagały przez długi kontaktu z partnerami reklamowymi, jednak Snapchat uruchomił Snapchat Manager Ads, co nieco ułatwia firmom ich tworzenie. Wciąż niekoniecznie jednak w Polsce.

Oba Managery reklam pozwalają na targetowanie na podstawie demografii, zainteresowań i zachowań. Różnią się one jednak formatami – Instagram oferuje snap reklamy, reklamy w sekcji Stories oraz promocję postów, a Snapchat reklamy w aktualnościach, geofiltry i filtry.

Co wybrać?

Autorzy analizy na blogu Buffera uznali, że to Instagram daje więcej możliwości dla prowadzenia komunikacji z poziomu marki i biznesu. Jednak jeśli naszą grupą docelową są nastolatkowie i ludzie młodzi nie warto lekceważyć Snapchata, gdyż może pomóc on dotrzeć do nich skuteczniej. Warto także wziąć pod uwagę wspominane wcześniej dane AppAnnie, z których wynika, że nie wszyscy użytkownicy Snapchata posiadają konto na Instagramie, a więc to aplikacja z duszkiem będzie sposobem na dotarcie do nich.

Przy wyborze kanału komunikacji niezbędne jest jednak udzielenie odpowiedzi na pytania, które przytoczyliśmy na początku artykułu. Uświadomienie sobie tego, kim jest nasz odbiorca, gdzie go odnajdziemy i jakie mamy oczekiwania względem formy przekazywania treści pozwoli na podjęcie lepszej decyzji. Przy procesie porównywania naszych odpowiedzi z możliwościami aplikacji przydatna może okazać się anglojęzyczna infografika przygotowana przez Buffera, która podsumowuje zaprezentowane informacje.

fot. blog.bufferapp.com

fot. blog.bufferapp.com

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail