reklama
Światowy gigant poinformował o zmianach dla Aktualności w portalu. Pierwszą z nich jest oficjalne wprowadzenie ikony z rakietą, czyli sekcji Eksploruj Aktualności, w ramach której widoczne będą posty uznane za interesujące dla danego użytkownika. Pisaliśmy o niej w kwietniu, a teraz oficjalnie pojawi się w aplikacji. Dzięki niej użytkownicy pozyskają informacje nie tylko od swoich znajomych, ale i z innych źródeł. Ich dobór zostanie oparty na tym, jakie Strony przeglądali, polubili czy jakich tagów użyli.
Drugą zmianą, która jest w fazie testów jest przesunięcie niepromowanych postów z Aktualności. Do testów wybrano sześć krajów, w tym Boliwię, Gwatemalę, Sri Lankę, Kambodżę, Serbię oraz Słowację. Wszelkie niepromowane treści publikowane przez Strony widoczne będą w osobnym, proponowanym news feedzie, natomiast główny kanał informacyjny skupiałby się na oryginalnych treściach od znajomych oraz reklamach i wpisach sponsorowanych. Pojawiają się doniesienia, że powoduje to zmianę zaangażowania użytkowników, która może negatywnie wpłynąć na mniejszych wydawców, ale i większych, dla których relacje w mediach społecznościowych stanowią istotną element komunikacji.
Skutki proponowanej zmiany
Jak przytacza The Guardian, Filip Struhárik, dziennikarz słowackiego Dennik N, uważa, że zmiana ta spowodowała spadek interakcji w całym kraju, a Strony odnotowały ogromne spadki w zasięgu organicznym. Wskazywał on także, że w czwartek i piątek zasięgi kilku stron spadły o dwie trzecie w porównaniu do poprzednich dni. Mniejsze witryny, a szczególnie te, które w są zależne od ruchu społeczności, w znacznym stopniu odczuły testowaną funkcję wpływającą nie tylko na zasięgi, ale i liczbę interakcji we wszystkich badanych krajach.
Slovak media have 4x less interactions since #Facebook is testing #explorefeed (data by @crowdtangle, 60 biggest FB media pages in Slovakia) pic.twitter.com/UMfEBFz98P
— Filip Struhárik (@filip_struharik) 20 października 2017
Zmiana ta nie wpływałaby w żaden sposób na promocje uruchamiane w standardowy sposób. Odczułyby ją tzw. natywne treści, do których nie wykorzystano promocji. Jak deklarują twórcy portalu, pomysł wdrożenia takiego podziału newfeedu wynika z próśb użytkowników, którzy chcieliby w lepszy sposób widzieć posty od znajomych i rodziny.
Nastawienie na zysk?
Facebook zadeklarował, że na razie nie planuje globalnego wdrożenia tej funkcji, jednakże niewiadomym jest ile jeszcze potrwają jej testy oraz jaki będzie ich ostateczny wynik. Użytkownicy wypowiadający się na temat proponowanej zmiany w sieci są raczej sceptycznie nastawieni do jej wprowadzenia. Wielu z nich uważa, że Aktualności są miejscem, w którym chcemy oglądać treści nie tylko od naszych znajomych, ale i pochodzące ze Stron czy grup. Podkreślają oni, że czasem zapominają o wizycie na stronie wydawcy, ale news feed skutecznie przypomina im, że znajdą tam interesujący content. Dostrzegają także zwrot ku korzyściom finansowym z promocji – aby pojawić się w głównym news feedzie marki, które dotąd bazowały na naturalnych sposobach zaangażowania odbiorców musiałyby uruchamiać promocję. Wszyscy, którzy skupiają swoje działania głównie na Facebooku mogliby mieć więc problem.