X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Facebook walczy z fake newsami i testuje nowy przycisk przy artykułach

Światowy gigant planuje wprowadzenie kolejnych narzędzi do walki z fake newsami. W fazie testów jest przycisk, dzięki któremu dowiemy się m.in. więcej o wydawcy artykułu, tego, gdzie udostępniono wpis oraz jakie inne teksty są z nim tematycznie powiązane.

Facebook walczy z fake newsami i testuje nowy przycisk przy artykułachfot. newsroom.fb.com

reklama


Facebook od dłuższego czasu walczy z problemem fake newsów i clickbaitów. Twórcy portalu podejmują szereg czynności, które mają na celu ich wyeliminowanie i dostarczanie użytkownikom rzetelnych informacji, które nie będą negatywnie wpływały na ich światopogląd. Ostatnio pisaliśmy o walce z nieuczciwymi reklamodawcami i działaniach mających zwiększyć przejrzystość reklam. Kilka dni temu portal poinformował o kolejnych krokach – rozpoczęciu testów funkcji, która umożliwiałaby dostarczenie kontekstu dla artykułów widocznych w Aktualnościach. Dzięki temu użytkownicy w szybki sposób będą mogli podejmować świadome decyzje na temat tego, które treścią będą chcieli czytać i udostępniać.

Jak miałaby działać nowa funkcja?

Pomysł wprowadzenia funkcji narodził się na skutek informacji zwrotnej od społeczności portalu, w tym wielu wydawców, którzy pracują nad rozwojem serwisu w ramach projektu Facebook Journalism Project. Zbadano także, że w Stanach Zjednoczonych zaledwie 53 procent osób ufa źródłom informacji, z których korzysta. Dlatego też przy linkach do artykułów udostępnianych na tablicy pojawiłby się przycisk z literką “i”, po dotknięciu którego bezpośrednio widoczne byłyby dodatkowe informacje. Zainteresowany mógłby sprawdzić kim jest wydawca, zobaczyć linki do powiązanych artykułów na innych stronach czy mapę udostępnień, która informowałaby wizualnie o tym, gdzie najczęściej share’owany ten wpis.

Dodatkowe informacje kontekstowe byłby pobierane z Facebooka oraz innych źródeł, np. wpisów z Wikipedii, strony wydawcy czy popularnych artykułów. W przypadku, gdy tak szczegółowe informacje byłyby niedostępne, portal wyświetliłby informację, że nie pozyskano informacji o tej publikacji.

Taki krok ze strony portalu ma pomóc w docieraniu do ważnych informacji i ocenie przez ich odbiorcę tego, czy pochodzą one od wydawców, którym ufa. Obecnie funkcja jest w fazie początkowych testów, a twórcy portalu deklarują, że będą nadal otwarci na sugestie użytkowników i wydawców, aby wiedza, która pomaga w podejmowaniu decyzji była rzetelna, a doświadczenia posiadających profile na Facebooku jeszcze lepsze.

fot. newsroom.fb.com

fot. newsroom.fb.com

fot. newsroom.fb.com

fot. newsroom.fb.com

fot. newsroom.fb.com

fot. newsroom.fb.com

Czy wpłynie ona na Strony?

W informacji od Facebooka możemy przeczytać, że większość Stron nie zobaczy znaczących zmian w dystrybucji treści w Aktualnościach. Zaznaczono także, że jak zawsze powinny one odnosić się do naszych najlepszych praktyk i stanowić kontynuację tematów, które są istotne dla odbiorców.

Walka z fake news jest niezwykle trudną batalią. Szybka rozprzestrzenialność treści w social media powoduje, że trudno jest zatrzymać raz poruszoną machinę i zniwelować nieprawdziwą informację. Nawet jeśli pojawi się jej sprostowanie, nie mamy pewności, że dotrą do niego wcześniejsi odbiorcy komunikatu. Dlatego też Facebook stara się intensywnie walczyć z tym zjawiskiem i jeśli testy opisanej funkcji przyniosą zadowalające efekty, już wkrótce nowy przycisk może zagościć na stałe na portalu.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail