reklama
Google ogłosił wyniki badania Connected Consumer Study 2017 obrazujące zachowania cyfrowych konsumentów. Zostało ono zrealizowane przez KANTAR TNS na zlecenie Google wśród konsumentów powyżej 16 roku życia z 63 państwa. W Polsce badanie przeprowadzono w drugim kwartale 2017 r. w formule CATI na próbie 1000 respondentów powyżej 16. roku życia.
Wynika z niego, że aż 82% Polaków powyżej 16. roku życia regularnie korzysta z internetu dla celów prywatnych, a 70% używa smartfonów. Co ciekawe, bycie online nie jest już tylko domeną młodych, z internetu korzysta 59% osób w grupie wiekowej 55+, a 67% spośród seniorów korzystających z sieci, zagląda do niej codziennie.
Co ciekawe, jak mówi Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor zarządzająca Google Polska, badanie ujawniło także nowy typ odbiorcy:
“Nasze badanie dowodzi, że pojawił się nowy typ konsumenta, którego nazwaliśmy „onliner”. Rozpowszechnienie smartfonów spowodowało, że współczesny konsument przez cały czas ma przy sobie urządzenie z dostępem do sieci. W dowolnej chwili może korzystać z wyszukiwarki internetowej, rozglądać się za potrzebnymi produktami i usługami, komunikować się ze znajomymi czy robić zakupy. A to oznacza, że firmy muszą posiadać i wdrażać strategie rozwoju w obszarze „mobile”. Ich serwisy internetowe powinny szybko i sprawnie działać na smartfonach, a ich strony internetowe muszą być łatwe do znalezienia dla mobilnych użytkowników. Dodatkowo dla każdego przedsiębiorcy pomocne może okazać się darmowe narzędzie od Google – Test My Site, które pozwoli błyskawicznie sprawdzić, co należy poprawić, aby strona mobilna działała lepiej i szybciej” – mówi Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor zarządzająca Google Polska.
Internet dla wszystkich
Jak już wspomniano, 82% Polaków korzysta regularnie z internetu w życiu prywatnym i jest to dokładnie tyle samo, co światowa średnia. Wśród osób korzystających z internetu udział różnych grup wiekowych jest do siebie zbliżony. Wbrew stereotypowemu postrzeganiu internauty jako młodej osoby, wśród użytkowników sieci różne grupy wiekowe są reprezentowane w podobnym stopniu. Najwięcej internautów jest w grupach 25-34 i 45-54 lata, a wśród osób powyżej 55. roku życia już 67% codziennie korzysta z internetu.
Pierwsze źródło
80% Polaków korzystających z sieci wskazało internet jako pierwsze źródło, w którym będą poszukiwać potrzebnych informacji. Ponad połowa uznała także, że wykonywanie zadań z użyciem sieci jest dla nich preferowaną formą pracy. Z kolei 75% polskich użytkowników korzysta z internetu w ramach rozrywki.
W chwili obecnej w Polsce na jedną osobę przypadają średnio 3 urządzenia, które mogą zostać podłączone do internetu (światowa średnia to 2,9 urządzenia na osobę). W grupie wiekowej 16-34 lata użytkownicy mają już średnio po 4 urządzenia z dostępem do sieci.
Mobile wszechobecny
Polacy są mobilni: ok. 70% przebadanych osób używa smartfonów, a ok. 55% wykorzystuje je do łączenia się z siecią. Nadal to laptop jest najważniejszym urządzeniem, poprzez które korzystamy z internetu, ale smartfony szybko nadrabiają ten dystans. Dzieje się tak głównie dzięki osobom w wieku 16-34 lata: w tej grupie 90% użytkowników internetu wchodzi do sieci przy pomocy smartfonów. Ten odsetek z roku na rok rośnie jednak we wszystkich grupach wiekowych.
Coraz więcej Polaków angażuje się także w działania online podczas oglądania telewizji: robi tak ok. 70% osób między 16. a 34. rokiem życia. W grupie wiekowej 35-54 odsetek ten wynosi ok. 50%. Średnio we wszystkich grupach wiekowych 46% Polaków korzysta z internetu w trakcie oglądania telewizji.
Aktywność w sieci
Bardzo chętnie wykorzystujemy urządzenia mobilne do oglądania treści wideo. Obecnie 44% internautów ogląda materiały wideo online na smartfonie przynajmniej równie często jak na komputerze (dla porównania w 2013 r. było to tylko 10%). Co robimy w internecie?
Zakupy w sieci to ogromna szansa dla marek na dotarcie do potencjalnych klientów. Często również same w sobie stanowią ważny powód, dla którego ludzie korzystają z internetu. 63% polskich internautów kupuje w internecie – to o 4% więcej niż średnia światowa. Już 24% internautów robi zakupy online za pośrednictwem telefonu, podczas gdy w 2013 r. odsetek ten wynosił jedynie 8%.
Źródło: na podstawie informacji biura prasowego Google