X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak zmienią się wydatki na reklamę w 2018 roku?

Zenith przygotował prognozy dla rynku reklamowego w Polsce i na świecie na rok 2018. Analiza pokazuje m.in, że wydatki na reklamę online wciąż rosną z dwucyfrową dynamiką, a te przeznaczane na telewizję po raz pierwszy od lat spadają.

Jak zmienią się wydatki na reklamę w 2018 roku?fot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


Agencja mediowa Zenith zaprezentowała kolejną analizę rynku reklamowego w Polsce. Wynika z niej, że jego wartość wzrośnie o 2%, a suma wydatków na reklamę zamknie się na koniec roku w kwocie 7,043 mld złotych netto. W 2018 roku zaś rynek reklamowy będzie rósł z nieco niższą dynamiką − spodziewany jest wzrost o 1,9% − i na koniec roku osiągnie wartość 7,177 mld PLN netto. Jakie prognozy zaprezentowano dla poszczególnych mediów?

fot. infografika Zenith

fot. infografika Zenith

Prognozy dla rynku polskiego

Ten rok jest pierwszym od 4 lat, w którym odnotujemy spadek wydatków na reklamę telewizyjną. Według estymacji Zenith tegoroczne wydatki na reklamę w telewizji będą niższe o 0,2%, a w kolejnych latach spadki będą się stopniowo pogłębiały. W 2018 roku rynek reklamy telewizyjnej zmniejszy się o 0,9%.

Niższe wydatki na reklamę telewizyjną to efekt spadku czasu oglądania telewizji. Od tegorocznych wakacji ATV spada średnio o 7% miesięcznie, co przekłada się w praktyce na mniejsze zasoby reklamowe, a dalej − mimo wysokiego popytu na czas reklamowy w telewizji − na redukcję budżetów telewizyjnych i przeniesienie ich części tam, gdzie jest odbiorca, czyli do internetu. Telewizor ustępuje pola mniejszym ekranom smartfonów i laptopów, a przeznaczane na niego budżety stopniowo topnieją.

Reklama online z dwucyfrowym wzrostem

Wydatki na reklamę online rosną nadal z dwucyfrową dynamiką. Zwiększenie budżetów na reklamę online w czwartym kwartale tego roku wpłynęło na podniesienie prognozy i według estymacji Zenith rynek reklamy internetowej odnotuje w 2017 roku wzrost o 12,1%. W przyszłym roku spodziewany jest wzrost o 10,9%. Rynek reklamy internetowej rośnie dzięki przepływowi budżetów reklamowych z telewizji i rozwojowi platform VOD. Źródłami wzrostu są też reklama programatyczna i e-commerce.

fot. infografika Zenith

fot. infografika Zenith

Według analityków Zenith wydatki na reklamę zewnętrzną spadną w tym roku o 1,8%, a w 2018 roku spodziewany jest spadek o 1,4%. Rynek reklamy zewnętrznej coraz dotkliwiej odczuwa skutki porządkowania przestrzeni miejskiej. Spada liczba nośników typu Frontlight 6×3 i Billboard, przy postępującym rozwoju rynkowej oferty nośników typu Citylight (nowe wiaty przystankowe sukcesywnie pojawiają się w kolejnych miastach). I choć popyt na nośniki nie maleje, to redukcja ich podaży sprawia, że reklamodawcy zmniejszają budżety na reklamę OOH.

Budżety na reklamę w prasie nadal maleją, jednak dynamika spadków spowalnia. Według prognozy Zenith w 2017 roku wydatki na reklamę w dziennikach będą niższe od ubiegłorocznych o 16,9%, a w magazynach – o 14,5%. Przyszły rok przyniesie mniejsze spadki – o 12,5% w dziennikach i o 11,9% w magazynach.

Prognoza dla globalnego rynku reklamowego

Według prognozy Zenith w 2018 roku globalne wydatki reklamowe wzrosną o 4,1%, osiągając na koniec roku wartość 578 mld dolarów. Do 2020 roku globalne wydatki reklamowe będą rosły w stabilnym tempie (4,2% w 2019 i 4,1% w 2020), wolniejszym niż tempo rozwoju światowej gospodarki.

W tym roku globalne wydatki na reklamę w internecie będą stanowiły 37% sumy wszystkich globalnych wydatków na reklamę, a w przyszłym roku udział internetu w globalnym torcie reklamowym sięgnie już 40%. Suma wydatków na reklamę online na świecie wzrośnie z 203 mld dolarów w 2017 roku do 225 mld dolarów w 2018, a w 2020 wyniesie 270 mld dolarów, co będzie odpowiadało 44% sumy globalnych wydatków na reklamę we wszystkich mediach.

fot. infografika Zenith

fot. infografika Zenith

Siłą napędową tego wzrostu jest segment reklamy display (obejmujący także reklamę online video i w mediach społecznościowych). Według prognozy Zenith do 2020 roku będzie on rósł średnio o 12,2% rocznie, podczas gdy w tym samym czasie wydatki na reklamę w wyszukiwarkach będą rosły średnio o 8,1% rocznie, a na ogłoszenia w internecie − o 7,1% rocznie.

Rośnie efektywność reklamy online

Najnowszy raport Zenith prezentuje nie tylko skalę wydatków na reklamę online, ale i poziom zwrotu inwestycji w nią (ROI). Korzystając z Touchpoints ROI Tracker − autorskiego narzędzia agencji − analitycy Zenith zestawili wydatki na reklamę w internecie z będącym ich efektem doświadczeniem marki na przestrzeni ostatnich kilku lat.

W 2014 roku reklamodawcy na całym świecie przeznaczyli 27% swoich budżetów na reklamę w internecie, która przyniosła doświadczenie marki na poziomie zaledwie 21%. Już w 2015 roku marki efektywniej korzystały z reklamy online − zarówno udział internetu w budżetach reklamowych, jak i wskaźnik doświadczenia marki sięgnęły tego samego poziomu i wyniosły 30%. W 2016 roku proporcje się odwróciły i efektywność reklamy internetowej przewyższyła udział internetu w globalnych wydatkach na reklamę − wydatki na poziomie 34% globalnych budżetów reklamowych dały efekt w postaci doświadczenia marki na poziomie 35%.

83% wzrostu globalnej reklamy online w rękach internetowych gigantów

Pomiędzy 2014 a 2016 rokiem pięć digitalowych platform − Google, Facebook oraz chińskie Baidu, Alibaba i Tencent − zwiększyło swój udział w globalnym rynku reklamy online z 61% do 72%. Oznacza to, że 83% wzrostu wydatków w tym okresie trafiło tylko do tych 5 firm.

Światowe metropolie wciąż motorem wzrostu reklamy

Analitycy Zenith zrealizowali także unikalne badanie, w którym wydatki na reklamę przypisali do poszczególnych miast, szacując wartość ich mieszkańców dla lokalnych, krajowych i międzynarodowych reklamodawców. Z badania wynika, że w tym roku zaledwie 10 miast będzie miało 12-procentowy udział we wzroście globalnych wydatków reklamowych. W latach 2016-2019 łączne wydatki reklamowe w tych 10 metropoliach wzrosną o 7,5 mld dolarów.

fot. infografika Zenith

fot. infografika Zenith

Mniej optymizmu wśród reklamodawców

Pod koniec listopada 2017 Zenith po raz trzeci przeprowadził wśród swoich kluczowych klientów badanie na temat źródeł wzrostu marek. W skali od 0 do 100, gdzie 0 oznacza, że wszyscy spodziewają się spadków w 2018 roku, a 100 oznacza, że wszyscy spodziewają się wzrostu, średnia odpowiedzi wyniosła 57, wobec ubiegłorocznego wyniku 67. W porównaniu z ubiegłym rokiem najmniej, bo z 67 do 66, spadły wskazania marek producentów żywności i napojów. Wskazania reklamodawców z branż towarów paczkowanych, handlowej i telekomunikacyjnej, którzy w ubiegłorocznej edycji badania zakładali wzrost swoich marek, spadły w tym roku do 50.

Źródło: informacja prasowa Zenith

  • Elegancko i tak ma być :)

  • Marek Kowalczyk

    Fajny artykuł , zawsze miło zobaczyć takie zestawienie, pytanie czy na 2018 rok jest to aktualne. Z tego co czytałem w magazynie social media manager to jest jeszcze lepiej ;)

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail