X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Fake newsy na Twitterze rozprzestrzeniają się znacznie szybciej niż prawdziwe informacje

Massachusetts Institute of Technology przeprowadziło badanie, które wykazało, że przekazanie dalej fałszywej informacji na Twitterze jest o 70% bardziej prawdopodobne niż w przypadku prawdziwej. To takimi treściami użytkownicy są bardziej skłonni dzielić się w serwisie.

Fake newsy na Twitterze rozprzestrzeniają się znacznie szybciej niż prawdziwe informacjefot. bank zdjęć shutterstock.com

Z pewnością każdy z nas doświadczył sytuacji, w której okazało się, że plotki i niesprawdzone doniesienia trafiły do szerokiego grona odbiorców z prędkością światła i rozeszły się nieporównywalnie szybciej aniżeli prawdziwa informacja. Najnowsze badanie Massachusetts Institute of Technology, które opublikowano w czasopiśmie „Science” potwierdza prawdziwość owego zjawiska. Wyniki badań, które ujrzały światło dzienne 9 marca wskazują, że informacje wprowadzające odbiorców w błąd rozprzestrzeniają się na Twitterze znacznie „szybciej, głębiej i szerzej” aniżeli fakty.

W ramach badań przeanalizowano tweety z okresu 2006 – 2017. Wpisy udostępnione w tym czasie zostały przebadane przez specjalistyczne organizacje zajmujące się sprawdzaniem informacji. Wykorzystano zestaw danych składających się około 126 tysięcy plotek, które rozprzestrzeniły się wśród 3 milionów ludzi i zostały udostępnione 4,5 miliona razy. Najwyższy poziom rozprzestrzeniani fake newsów odnotowano tuż przed wyborami prezydenckimi w 2016 roku.

Szybkość  rozprzestrzeniania się fake newsów

Jak podaje Quartz, w badaniach Massachusetts Institute of Technology sprawdzono, że potrzeba sześć razy więcej czasu na dotarcie prawdziwej informacji do 1500 osób niż w przypadku informacji wprowadzającej w błąd. Co więcej, 20-krotnie dłużej trwa zdobycie 10 retweetów unikalnych użytkowników w przypadku prawdy niż fake newsów. Jest również o 70% bardziej prawdopodobne, że nieprawdziwa informacja zostanie przekazana dalej.

Głównie informacje polityczne

Skutki rozprzestrzeniania nieprawdziwych informacji były bardziej widoczne w przypadku polityki niż wiadomości dot. terroryzmu, klęsk żywiołowych, nauki czy informacji finansowych. Zespół badaczy sprawdził, że użytkownicy reagują na fałszywe informacje ze zdziwieniem i niesmakiem, podczas gdy fakty powodują u nich smutek i ufność.

Dane od MIT wydają się niepokojące i wskazują, że użytkownicy przekazują dalej treści, do których prawdziwości nie mają pewności. Bo choć boty mogą w pewnym stopniu odpowiadać za pojawianie się takich informacji, to ludzie bezpośrednio przekazują je dalej, a co za tym idzie sprawiają, że możemy mówić, iż media społecznościowe sprzyjają rozprzestrzenianiu się fake newsów. 


Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail