X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Już ponad godzina dziennie w social media może negatywnie wpływać na samoocenę u kobiet

Najnowsze badania pokazują, że korzystanie z Facebooka, Instagrama i Pinteresta dłużej niż 60 minut dziennie może znacznie wpływać na naszą samoocenę. Kobiety poświęcające więcej czasu na te aplikacje mają mniejsze poczucie własnej wartości.

Już ponad godzina dziennie w social media może negatywnie wpływać na samoocenę u kobietfot. bank zdjęć unsplash.com

O wpływie mediów społecznościowych na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne mówi się nie od dziś. Wciąż pojawiają się nowe doniesienia i badania na temat różnych zjawisk, które w mniejszym lub większym stopniu oddziałują na nasze samopoczucie. Ostatnie z nich, które prowadził Martin Graff z University of South Wales wskazują, że kobiety korzystające mniej niż godzinę dziennie z mediów społecznościowych są bardziej zadowolone ze swojego ciała niż te, które robią to dłużej.

Przebieg badania

Respondentki, bowiem w badaniu brały udział wyłącznie kobiety poproszono o wypełnienie kwestionariusza dotyczącego mediów społecznościowych i wrażeń dotyczących wizerunku ciała. Na podstawie ilości czasu spędzanego każdego dnia na Facebooku, Instagramie i Pintereście podzielono je na cztery grupy. Pierwsza z nich przeznaczała na social media mniej niż 30 minut dziennie, czwarta zaś ponad 90 minut każdego dnia.

Badane kobiety zapytano także o trzy wymiary związane z wyglądem – w jakim stopniu przejmują się one opiniami społecznymi na temat idealnego ciała, jak bardzo martwią się tym, jak ich ciało jest postrzegane przez innych oraz na ile są zmotywowane do ulepszenia wyglądu poprzez ćwiczenia. Wyniki badań przeprowadzonych na stosunkowo niewielkiej próbie 100 osób zostały zaprezentowane podczas spotkania British Psychological Society w Anglii.

Co z niego wynika?

Jak czytamy na Health Day, kobiety poświęcające mniej niż 60 minut mają większą tendencję do myślenia o sobie, jako osobach szczupłych i są bardziej świadome tego jak wyglądają. Mają również większą motywację do ćwiczeń poprawiających wygląd ciała. Wynika to z faktu, iż korzystanie z mediów społecznościowych, w których często publikowane są zdjęcia ludzi prowadzą do porównywania się do innych, a w naszej głowie tworzą się niezdrowe porównania i powiązania pomiędzy obrazem ciała, a ćwiczeniami. W obliczu tego mniej czasu spędzanego w social media może wiązać się z lepszym postrzeganiem siebie. Odkrycia te są wedle dr Nany Mramow, psycholog i ekspert ds. mediów z Pittsburgh, niezwykle niepokojące.

Zagrożenia

W social media w naszym polu widzenia pojawiają się fałszywe i wyidealizowane obrazy, które przekłamują rzeczywistość. Przedstawiamy się głównie w pozytywnych sytuacjach – podczas wizyty na siłowni, biegając w maratonach lub miło spędzając czas. Rzadko dodajemy zdjęcia, na których prezentujemy się źle lub mamy tzw.”bad hair day”. Widząc to, wedle National Eating Disorders Association, osoby z negatywnym patrzeniem na siebie i swój wygląd są bardziej narażone na zaburzenia odżywania, na stany przygnębienia, odizolowania, a także obsesję na punkcie utraty wagi. Osoby wrażliwe mogą również pod wpływem portali społecznościowych mogą cierpieć na depresje i lęki.

Często korzystając z mediów społecznościowych zapominamy o tym, jak wyselekcjonowane są prezentowane w sieci treści. Należy je traktować z przymrużeniem oka i jednocześnie mieć świadomość tego, że nie są one odbiciem rzeczywistości, a często wyobrażeniem tego, kim chcielibyśmy być.


Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail