X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Reklamy, z którymi chce się wejść w interakcje. Jak marki wykorzystują AR w reklamie?

Dlaczego warto wykorzystać AR w kampaniach marketingowych? W jaki sposób można to zrobić? Jakie korzyści daje to markom i odbiorcom?

Reklamy, z którymi chce się wejść w interakcje. Jak marki wykorzystują AR w reklamie?źródło: shutterstock.com

Marketerzy już dawno zrozumieli, że odbiorcy nie lubią reklam. Konsumenci cierpią na ślepotę banerową, odliczają sekundy do momentu, w którym będą mogli zamknąć reklamę w przeglądarce, masowo stosują programy do blokownia reklam.

W takich warunkach bardzo ciężko przyciągnąć uwagę odbiorcy tradycyjną reklamą. Na szczęście w rozwiązaniu tego problemu z pomocą przychodzi rozszerzona rzeczywistość.

Rozszerzona rzeczywistość w reklamie

Rzeczywistość rozszerzona w reklamie może być stosowana w celu zaprezentowania produktu, zapoznania konsumenta z funkcjami produktu, rozbawienia odbiorcy i zachęcenia go do interakcji z marką, czy zacieśniania przywiązania konsumenta do marki lub produktu –mówi Karolina Nowicka, Project Manager z Lemon & Orange.

Technologia AR umożliwia nie tylko urozmaicenie przekazu reklamowego, bo reklamy w technologii AR są „inne” od tradycyjnych, znanych np. z telewizji, ale może również stanowić narzędzie usprawniające interakcję konsumenta z produktem. Dzięki zastosowaniu tej technologii konsument może nie tylko zapoznać się z wyglądem produktu, ale go wypróbować, czy przymierzyć.

Dodatkowym atutem jest możliwość zastosowania AR w różnych miejscach i na różnych urządzeniach.  Może to być stacjonarne rozwiązanie, jak np. interaktywna instalacja w centrum handlowym, która przyciąga uwagę wielu osób jednocześnie, ale równie dobrze może to być rozwiązanie na urządzenie mobilne, które umożliwi konsumentom zabawę z marką w każdym miejscu – podkreśla ekspertka.

AR – technologia bez ograniczeń

– Możliwości zastosowania technologii rozszerzonej rzeczywistości w reklamie i marketingu są niemal nieograniczone, a wszystko zależy od grupy docelowej do jakiej chcemy dotrzeć oraz komunikatu jaki chcemy przekazać – uważa Sebastian Żywiecki CEO VMS Media. Zdaniem eksperta szczególnie warto zwrócić uwagę na wykorzystanie AR przy konstrukcji promocji konsumenckich czy promocji lojalnościowych.

TCC Global przeprowadziło badania, z których wynika że 66 proc. ankietowanych oczekuje innych sposobów podziękowania za regularne zakupy, niż karta lojalnościowa, a ulubiony sklep ma im dostarczać inspiracji, a także wspierać w życiu codziennym.

Element zaskoczenia i zaangażowania klientów odgrywa tu kluczową rolę.

AR daje możliwość odkrywania dodatkowych treści i przeżywania emocji wspólnie z marką. Inspiruje, „rozmawia”, wzbudza ciekawość oraz integruje kanały komunikacji, które posiada marka. Zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości stwarza także ekscytujące możliwości dla sprzedawców. Na jego podstawie mogą oni budować nowe mechanizmy lojalnościowe, kampanie marketingowe czy promocje konsumenckie i jeszcze lepiej wpływać na decyzje zakupowe swoich klientów. 

AR pozwala uatrakcyjnić przekaz reklamowy i komunikować się z klientami przy użyciu przedmiotów codziennego użytku takich jak: opakowania produktów, katalogi, magazyny, elementy przestrzeni miejskiej. Nanosi się na nie interaktywne treści typu wideo, animacje, zdjęcia, gry i modele 3D które wzmacniają zainteresowanie produktem. Ważne, aby firmy regularnie integrowały AR z szerszymi strategiami obsługi klienta, wtedy konsumenci będą lepiej wykorzystywać możliwości jakie ta technologia oferuje, będą więc wchodzić w interakcję – dodaje.

W jaki sposób wykorzystać rozszerzoną rzeczywistość w kampaniach marketingowych?

Gra miejska

Gra wykorzystująca przestrzeń miejską jako istotny element rozgrywki. Ten mechanizm wykorzystano w akcji Gdzie są Elfy” – Atrium Promenada. W ramach akcji klienci CH Atrium Promenada byli angażowani do wyjątkowej zabawy. Wystarczyło pomóc Świętemu Mikołajowi odnaleźć zaginione Elfy, ukryte w różnych miejscach centrum handlowego, aby otrzymać kupon na zakupy oraz atrakcyjne nagrody.

Do poszukiwań służyła aplikacja VIUU, wykorzystująca technologię rozszerzonej rzeczywistości.

źródło: warszawa.promenada.com

Interakcja z odbiorcą

Interakcja z odbiorcą – wszelkie działania polegające na angażowaniu odbiorców – przechodniów, klientów centrów handlowych. W 2015 roku agencja Lemon & Orange stworzyła dla marki VISA jedną z największych kampanii AR w Polsce.

Podczas czterech weekendowych eventów promocyjnych mieszkańcy największych polskich miast mogli doświadczyć „czegoś nowego” dzięki zastosowaniu rozszerzonej rzeczywistości.

Akcja polegała na tym, że na ekranie wyświetlany był widok z kamery skierowanej na odwiedzających centrum handlowe, wystarczyło, że uczestnicy stanęli w wyznaczonym miejscu, aby na ekranie pojawiły się dodatkowe, animowane elementy i postacie. W ten sposób uczestnicy zabawy mogli usłyszeć i zobaczyć m.in.: słonia, pandę żyrafę, przenieść się na Księżyc, na bezludną wyspę lub zostać porwani przez UFO.

Innym przykładem interakcji jest akcja Disneya z 2011, kiedy to w Nowym Jorku na Times Square przeprowadzono bardzo ciekawą akcję z wykorzystaniem technologii AR. Przechodnie stawali w oznaczonym kręgiem miejscu i mogli wchodzić z w interakcje z bajkowymi postaciami Disney’a.

Akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem, przechodnie tańczyli, wchodzili w role związane z filmami i obserwowali innych, którzy brali udział w tej zabawie.

Wirtualna przymierzalnia

Klienci sklepu dzięki specjalnej aplikacji na swój smartfon mogą przymierzać ubrania i akcesoria marki. W październiku 2014 roku w Galerii Mokotów stworzono wirtualną przymierzalnię, w której odwiedzający sklep marki Timberland mogli zobaczyć jak wyglądają w wybranym przez siebie ubraniu bez konieczności fizycznego przymierzania go.

Dzięki zastosowaniu technologii AR aplikacja skanowała twarz klienta i dobierała pasujący do niego model ubrania. Całość wyświetlana była na ekranie, a klienci dodatkowo mogli swobodnie zmieniać swoje stylizacje. Na końcu zabawy dany strój był umieszczany w galerii fanów oraz wysyłany e-mailem pod wskazany adres, gdzie za pomocą linku zawartego w wiadomości można było go opublikować na swoim profilu na Facebooku.

Zabawa z produktem

Dodanie do produktu dodatkowej wartości i poszerzenie jego właściwości. W 2013 roku marka Heinz przeprowadziła kampanię, w której kupujący ketchup mogli zamienić jego butelkę w książkę z przepisami.

Za pomocą dedykowanej aplikacji w technologii AR po najechaniu na butelkę można było zobaczyć przepisy na różne dania oraz wygrać zestaw „Sekretnych Składników” do gotowania. Dzięki zastosowaniu rozszerzonej rzeczywistości możliwie było dodanie do zwykłej butelki keczupu „czegoś więcej”  i ukrycie w nim nagród, co przyciągnęło klientów.

Wirtualne katalogi

IKEA w 2013 roku wysyłała do swoich klientów katalogi papierowe, ale z elementami AR. Przeglądający katalog musieli pobrać dedykowaną aplikację na swój telefon lub tablet, następnie skanując specjalnie oznaczone strony, na urządzeniu wyświetlały się dodatkowe zdjęcia aranżacji, informacje o produkcie czy filmiki reklamowe lub poradnikowe. Dzięki temu klienci mogli zapoznać się z większą ilością informacji, bez konieczności umieszczania ich w papierowy katalogu.

Dlaczego warto?

Zalety wykorzystania rozwiązań rzeczywistości rozszerzonej w reklamie i marketingu według Karoliny Nowickiej, Project Managera Lemon & Orange:

Karolina Nowicka

  • AR oferuje nową i innowacyjną platformę, na której konsument może wejść w interakcję z produktem komunikować się z produktem – niezależnie czy jest to rozwiązanie w sklepie wykorzystujące witryny do pokazania magicznego świata rozszerzonego o barwne animacje, czy aplikacja mobilna, która umożliwia zeskanowanie produktu i uzyskanie informacji na jego temat;
  • AR pozwala konsumentowi na zbadanie oferty w zupełnie nowy, wyjątkowy, dotychczas nieznany sposób – wprowadzając odrobinę magii do codziennego życia, a w tym codziennej interakcji z produktem;
  • Wartość dodaną takich aplikacji stanowi nie tylko element rozrywki czy powiew świeżości, ale przede wszystkim nowy kanał pozyskania informacji o produkcie dla klienta;
  • Rozwiązania AR angażują i ciekawią – reklamy, czy wszelkie akcje AR cieszą się bardzo dużym zaangażowaniem klienta, dlatego nieczęsto zdarza się, aby ktoś przeszedł np. obok wirtualnej żyrafy centrum handlowym obojętnie.

Dla marketerów możliwość zastosowania technologii AR w reklamach ma ogromny potencjał, by zmienić sposób prezentacji produktów i usług poprzez pozytywne wpływanie na promocję i wzbudzanie zainteresowania odbiorców.

Reklamy AR zachęcają do wejścia z nimi w interakcję, zaciekawiają i zapadają w pamięci na dłużej niż te tradycyjne. Dzięki temu, że pozwalają korzystać z produktu wirtualnie, wytwarzają w użytkowniku przywiązanie do marki, a to już tylko krok od podjęcia decyzji o zakupie.

Powyższy artykuł pochodzi z raportu „Augmented Advertising & Sales”.

Autor: Katarzyna Gałka, dziennikarz

Przeczytaj więcej o możliwościach rozszerzonej reklamy w naszym raporcie „Augmented Advertising & Sales”


Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail