reklama
Firma Meetrics opublikowała swój kwartalny raport „Viewability Benchmark Report”, dotyczący widoczności reklam na poszczególnych rynkach europejskich, w tym w Polsce.Polska z wynikiem Viewability na poziomie 58% wzmocniła swoją pozycję na tle innych rynków europejskich.
Widoczność reklam
Jak wynika z raportu “Meetrics Benchmark Report Q2/2019”, wskaźnik Viewability reklam online w Polsce po trzech kolejnych kwartałach wzrostów (i osiągnięciu w I kwartale br. rekordowego poziomu 59%) odnotował w II kwartale br. minimalny spadek (o jeden punkt procentowy), jednak wobec spadków w innych krajach pozycja polskiego rynku na ich tle relatywnie się wzmocniła.
Europejskim liderem pozostaje Austria, z wynikiem Viewability na poziomie 68% (71% w poprzednim kwartale).
Różne formaty
Jak pokazuje “Meetrics Benchmark Report Q2/2019” w II kwartale br. w Polsce odsetek wyświetlonych banerów reklamowych spełniających minimalne wytyczne dotyczące widoczności wyniósł na polskim rynku 58% (wobec 59% w I kwartale br.).
Średni czas kontaktu z reklamy display (Viewable Viewtime) w Polsce minimalnie wzrósł, do poziomu 19,3 sekundy w II kwartale 2019 r., wobec 19,2 sekund w I kwartale.
Reklamy deskopt vs reklamy mobile
Po raz pierwszy w swoim raporcie uwzględniono także szczegółowy podział reklamy display: na reklamę na komputerach stacjonarnych (desktop) oraz smartfonach (i innych urządzeniach mobilnych).
Odsetek wyświetlonych w Polsce banerów reklamowych, które spełniały kryteria widoczności, na desktopach wyniósł 61% (62% kwartał wcześniej), a średni czas kontaktu z reklamą desktop display wyniósł 23,1 sekundy (wobec 22,9 sekundy kwartał wcześniej).
Dla reklamy mobile display wskaźniki te wyniosły w II kwartale br. odpowiednio 53% i 13,1 sekundy (wobec 54% i 12,6 sekundy w I kwartale). Widać więc duże różnice zarówno w widoczności reklam, jak i pod względem czasu ich oglądania (na niekorzyść reklamy mobile).
Jakie reklamy są najlepiej widoczne w Polsce?
Jeśli chodzi o najlepsze wskaźniki wśród konkretnych formatów reklamowych (pod względem średniej widoczności), na polskim rynku w badanym kwartale najlepiej działały reklamy typu: Skyscraper (71% Viewability i 26,4 sekund czasu kontaktu z reklamą), oraz Halfpage (69% i 41,1 sekund).
Co do formatów mobilnych, to zdecydowanie bezkonkurencyjna okazała się reklama typu Mobile Banner 6:1 (320×50) z Viewability na poziomie 72% i czasem kontaktu z reklamą 39.8 sekund; drugi w kolejności był Billboard, ze wskaźnikami na poziomie 63% i 17 sekund.
W obszarze widoczności reklam wideo wyniki dla Polski wyniosły w II kwartale br. 60% i 15,8 sekundy.
Reklamy w innych krajach Europy
W podsumowaniu europejskim najlepszy wynik wśród najpopularniejszych formatów reklamowych odnotowuje za II kwartał br. Halfpage (Viewability – 71%, Viewtime – 35,8 sekundy), a za nim plasuje się Skyscraper (70% i 27,9 sekundy).
W reklamie mobilnej najlepsze wyniki oglądalności miały dwa formaty: HalfpageAd i Mobile Banner 6:1 (320×50) – obydwa z Viewability na poziomie 56% (HalpageAd miał nieco wyższe wskaźniki jeśli chodzi o czas kontaktu z reklamą – 22,3 sekundy, wobec 20,2 sekund dla Mobile Banner 6:1).
Dlaczego reklamy są słabo widoczne?
W “Meetrics Benchmark Report Q2/2019” firma Meetrics po raz pierwszy zestawiła też rankingi najpopularniejszych przyczyn słabej widoczności reklam w poszczególnych krajach. Wyniki dla polskiego rynku są tu podobne do średniej europejskiej.
Najczęstszymi przyczynami słabej widoczności reklam w Polsce są:
- “Below the Fold” (czyli wyświetlenie reklamy na dole, w niewidocznej części strony www – obejmuje to aż 43% niewidocznych reklam ogółem).
- “Above Highest Position (czyli wyświetlenie reklamy u góry strony www, jednak zbyt wysoko, by w danym momencie była ona widoczna dla użytkownika – 15%),
- zbyt krótki czas kontaktu z reklamą (14%).
Dla Europy pierwsze trzy miejsca wyglądają następująco:
- “Below the Fold” (37%)
- “Too Short Time” (21%)
- “Above Highest Position (14%).
Pełny raport za II kwartał 2019 r. można ściągnąć stąd: www.meetrics.com/en/benchmark-reports
Meetrics w swoich badaniach opiera się na definicji Viewability rekomendowanej przez IAB i Media Rating Council. Reklama jest uważana za widoczną jeśli co najmniej 50% jej powierzchni jest widoczna na ekranie przez co najmniej 1 sekundę (dla reklam wideo – przez co najmniej 2 sekundy).
Źródło: informacja prasowa Meetrics