X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Instagram oznaczy fałszywe informacje za pomocą etykiet

Instagram walczy z dezinformacją i decyduje się oznaczać treści, które mogą wprowadzać w błąd.

Instagram oznaczy fałszywe informacje za pomocą etykietźródło: shutterstock.com

reklama


Trudno zliczyć ilość fałszywych treści w sieci. Problem ten nie dotyczy jedynie słowa pisanego, ale i treści wizualnych, co stanowi nie lada wyzwanie dla firm social media. Między innymi Instagrama.

Organizacje weryfikujące informacje

Twórcy Instagramaw maju tego roku rozpoczęli współpracę z 45 organizacjami fact-checkingowymi w Stanach Zjednoczonych, aby uzyskać wsparcie i pomoc w procesie weryfikowania oraz oznaczania informacji. W niezależny sposób oceniają oni fałszywe treści i dbają, aby nie były one rozpowszechniane. Trzy dni temu poinformowano o kolejnych krokach w walce z dezinformacją.

Etykiety

Materiały w aplikacji są oceniane przez osoby trzecie i gdy uznano je za fałszywe, ich udostępnianie jest ograniczane. Znikają z sekcji Eksploruj oraz wyników wyszukiwania hashtagów, w skutek czego trudniej jest do niej dotrzeć. Teraz twórcy aplikacji oznaczą je także etykietą, aby użytkownicy mogli sami decydować, czy zaufać tym treściom i je dalej rozpowszechniać. Taka forma wyróżniania materiałów będzie widoczna dla wszystkich korzystających z aplikacji zarówno w kanale Aktualności, profilu, Stories oraz wiadomościach prywatnych.

źródło: instagram-press.com

Jak zgłosić fałszywą informację?

Aby zgłosić post na Instagramie jako zawierający fałszywą informację:

  • Wybierz opcję  (Apple iOS) lub  (Android) nad postem.
  • Wybierz opcję Zgłoś.
  • Wybierz opcję Fałszywa informacja.
  • Wybierz przycisk Wyślij.

Jak rozpoznać takie treści na Instagramie?

W Centrum Pomocy Instagram prezentuje krótki przewodnik na temat tego, jak rozpoznać nieprawdziwe informacji i na co szczególnie zwrócić uwagę:

  • Przyjrzyj się zdjęciom. Posty z fałszywymi informacjami często zawierają zmanipulowane zdjęcia lub filmy. Czasami zdjęcie może być autentyczne, ale wyrwane z kontekstu. Możesz poszukać danego zdjęcia lub obrazu gdzie indziej, aby sprawdzić, skąd pochodzi.
  • Nie ufaj nagłówkom. Fałszywe informacje zwykle mają chwytliwe nagłówki, są zapisane wielkimi literami i zawierają wykrzykniki. Jeśli szokujące stwierdzenie w nagłówku wygląda na niewiarygodne, wątpliwość ta może być słuszna.
  • Sprawdź źródło. Upewnij się, że post pochodzi z zaufanego źródła. Jeśli pochodzi on z konta, którego nie znasz, koniecznie dowiedz się więcej.
  • Uważaj na nietypowe formatowanie. Wiele stron z fałszywymi informacjami zawiera błędy ortograficzne lub ma nietypowy układ. Przyjrzyj się opublikowanej treści pod tym kątem.
  • Sprawdź daty. Posty z fałszywymi informacjami mogą zawierać daty, które nie mają sensu, lub daty wydarzeń, które zostały zmienione.
  • Sprawdź dowody. Sprawdź źródła informacji osoby, która zamieściła post, aby potwierdzić, że są one rzetelne. Brak dowodów lub poleganie na opinii nieznanych ekspertów może wskazywać na fałszywą informację.
  • Czy post jest żartem? Czasami fałszywe informacje trudno odróżnić od dowcipu lub satyry. Sprawdź, czy dane konto jest znane z publikowania humorystycznych treści i czy szczegóły posta oraz jego ton sugerują, że to tylko zabawa.
  • Niektóre posty są celowo fałszywe. Podchodź sceptycznie do postów, które widzisz, i udostępniaj tylko te, które są wiarygodne.

Odwołanie się od decyzji

W wielu sytuacjach istnieje szansa, że treści zostały niesłusznie zgłoszone i oznaczone. Wówczas możliwe jest odwołanie od decyzji. W jaki sposób?

Jeżeli uznamy, że decyzja podjęta przez weryfikatora informacji jest niewłaściwa, należy przejść do swojego profilu i wybrać przycisk , a następnie . Dalej należy kliknąć w powiadomienie dotyczące fałszywych informacji i opcję Pełna weryfikacja informacji. Wówczas możeli będzie wysłanie e-maila bezpośrednio do zewnętrznej organizacji zajmującej się weryfikacją informacji w celu zakwestionowania podjętej przez nią decyzji dotyczącej posta. Konieczne jest wskazanie konkretnego powodu odwołania. Opcja ta jest dostępna wyłącznie wtedy, gdy od decyzji dotyczącej danego posta można się odwołać.

Reklama

[FM_form id="1"]