
reklama
Dokładne terminy podajemy sobie na Facebooku, relacje z wakacji umieszczamy na Instagramie, a na LinkedInie szukamy pracy lub pracowników. Siła social mediów rośnie z dnia na dzień. Ale czy to sprawia, że dzięki nim czujemy się szczęśliwsi?
Badania serwisu security.org
“Media społecznościowe powodują depresję”, czy “dzięki mediom społecznościowym czujemy się niedowartościowani i mało idealni”. Postanowił zbadać to serwis security.org, który w tym celu przebadał 2718 Amerykanów, których zapytał o nawyki i zadowolenie z życia lub jego brak w związku z obecnością social mediów. Wśród respondentów znalazło się 60,1% kobiet i 39,9% mężczyzn. Ponadto, 53% to pokolenie Millenialsów. Co się okazało? Czy rzeczywiście media społecznościowe mają na nas aż taki zły wpływ?
Satysfakcja użytkowników sieci społecznościowych

źródło: security.org
I tu, wyniki mogą okazać się zaskakujące, gdyż niemalże 71% respondentów odpowiedziało, że korzystanie z social mediów sprawia im satysfakcję. Ciekawe jest również spojrzenie w poszczególnych grupach użytkowników. I tak, ze względu na płeć, widzimy większe niezadowolenie u kobiet, niż mężczyzn. Jednak wciąż poziom zadowolenia sięga około 70%. I o ile różnice ze względu na przynależność polityczną nie są aż tak rażące, o tyle ciekawe wydają się być te, które dzielą użytkowników pokoleniowo. I tu, zadowolenie na poziomie około 84% wykazują osoby z pokolenia baby boomers i jest to bardzo dużo w porównaniu, np z Millenialsami, gdzie ten sam współczynnik wynosi 66,4%.
Równie ciekawe wygląda podział ze względu na status związku, gdyż najmniejsze niezadowolenie w związku z byciem użytkownikami social mediów zostało odnotowane w grupie osób pozostających w związku małżeń
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy
skim. Zadowolenie singli natomiast, jest na poziomie 69,1%.
Statystyczny zadowolony i niezadowolony użytkownik
Serwis przygotował profil statystycznego użytkownika, który twierdzi, że social media wpływają na wzrost zadowolenia i tego posiadającego zupełnie odmienne zdanie w tej kwestii. I tak to wygląda:

źródło: security.org
Jak łatwo zauważyć w gronie osób niezadowolonych najczęściej możemy znaleźć kobiety i osoby z pokolenia Millenialsów. W tym gronie pojawiają się również najczęściej osoby stanu wolnego i te, które są za demokratycznymi partiami politycznymi i pochodzą ze Środkowo Zachodniej części Ameryki.
Świat bez social mediów?
Wbrew wynikom pierwszej części badań, druga z nich jest o tyle zaskakujące, iż trochę zaprzecza temu zadowoleniu. Otóż, serwis security.org zadał pytanie o to, czy chcieliby, aby media społecznościowe przestały istnieć. I tu, 40,6% oznajmiło, że tak. I te wyniki także zostały rozbite na czynniki pierwsze, tj.: pokolenie, płeć, przynależność do partii politycznych i bycie w związku. I tu, okazuje się, że najwięcej, bo aż 43,9 Millenialsów oraz 44,1% osób będą w związkach nieformalnych chciałoby, aby portale społecznościowe przestały istnieć. Ciekawe natomiast wydaje się to samo rozróżnienie ze względu na płeć, gdyż mimo większego niezadowolenia kobiet z wpływu social mediów na ich życie, to więcej mężczyzn odpowiedziało, że wolałoby, gdyby one nie istniały.

źródło: security.org
Podsumowanie
Te badania niewątpliwie mogą wiele wnieść w życie osób pracujących w marketingu, jak również psychologów. Nie da się jednak zaprzeczyć temu, że pomimo faktu, iż respondenci wykazali zadowolenie z istnienia social mediów, wielu z nich chciałoby także, żeby one nigdy się nie pojawiły. Pamiętajmy również, że wszelaki nasz udział w życiu mediów społecznościowych typu: Facebook, Twitter, Instagram, czy Pinterest, może nieść za sobą negatywne skutki psychiczne i wprowadzić nas w liczne problemy zdrowotne i uzależnienia.
Dodajmy też, że badania zostały przeprowadzone w USA, a zatem w Polsce mogłyby one wyglądać zupełnie inaczej. Nie zmienia to jednak tego, że być może świat social mediów nie jest aż taki zły, jak wszyscy mówią. Klucz tkwi w tym, aby korzystać z nich mądrze i nie robić nic wbrew sobie.
Reklama