
reklama
Materiał przygotowany przez eksperta
Obecna sytuacja wymaga z Twojej strony szybkich reakcji. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebujesz na stronie nowych treści. Nie potrzebujesz tych długich i wyczerpujących, ale konkretne będą jak najbardziej uzasadnione. Przydadzą Ci się krótkie materiały, które odpowiedzą na najpilniejsze pytania Twoich użytkowników. Powinny dotyczyć tego, jak w okresie utrudnień działa Twój biznes.
Google jako źródło wiedzy o odbiorcach
Warto zwrócić uwagę, co użytkownicy wpisują w Google, kiedy szukają produktów, usług lub rozwiązań zbliżonych do Twoich. Dzięki temu możesz dostosować swoją stronę i ułatwić im korzystanie z niej. Aby to osiągnąć, monitoruj i analizuj frazy kluczowe, z których korzystają Twoi użytkownicy. Czuwaj nad tym, co piszą o Tobie w sieci albo co związanego z Tobą i Twoją branżą. Zawracaj też uwagę na rozwiązania konkurencji – możliwe, że uda się je zaadaptować (po odpowiedniej modyfikacji) również u Ciebie.
Narzędzia do analizy słów kluczowych
Dzięki narzędziom do analizy fraz kluczowych możesz samodzielnie wygenerować listy słów kluczowych i tematów na nowe treści.
Google Trends

źródło: trends.google.com/trends
Google Trends to darmowe narzędzie udostępniane przez Google. Za jego pomocą możesz sprawdzić popularność fraz w określonym czasie, w wybranym kraju lub na całym świecie. Dowiesz się z niego, z jakiego regionu (do poziomu województwa, landu, standu itd.) pochodzi najwięcej zapytań
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy

Nowy żołnierz: Służba w epoce dronów, sztucznej inteligencji i cyberwojny
Ten przewodnik to kompendium wiedzy o tym, jak rozwijać kompetencje, które już dziś zmieniają oblicze armii. Dzięki lekturze ebooka zyskasz wskazówki do świadomego rozwoju umiejętności, które mogą zaprocentować zarówno w mundurze, jak i poza nim.
Kup ebook. Sprawdzisz, kiedy zainteresowanie rośnie, a kiedy spada. Poznasz również inne związane z tym zagadnieniem frazy.
Google Trends opublikowało w ostatnich tygodniach raport dotyczący wyszukiwań związanych z koronawirusem na świecie.
Senuto

źródło: senuto.com/pl
Senuto to polskie narzędzie (płatne), które pozwala:
- sprawdzać słowa kluczowe, na jakie wyświetla się strona,
- analizować branżę i działania konkurencji,
- dobierać nowe słowa kluczowe do działań contentowych
- oraz monitorować wyniki.
Oprócz tego Senuto udostępnia bazę słów kluczowych powiązanych z Twoją branżą czy ofertą (wraz z listą pytań zadawanych przez użytkowników w tym kontekście oraz słowami zależnymi, powiązanymi z tematem).
Semstorm

źródło: semstorm.com/pl
Semstorm to również polskie narzędzie. Ma rozbudowany moduł „Słowa kluczowe”, a w nim „Suggester” i „Generator tematów”. Oba pozwalają, na podstawie wprowadzonych przez Ciebie słów kluczowych, dobrać do nich inne powiązane tematy.
Ubersuggest

źródło: neilpatel.com/ubersuggest/
Ubersuggest pozwala sprawdzić, jaki jest ruch na stronie, jakie podstrony są najczęściej wyświetlane oraz na jakie słowa kluczowe strona wyświetla się najczęściej. Pomaga też dobierać nowe słowa do strony i generować pomysły na treści. Dla każdego słowa kluczowego można tu sprawdzić najwyżej wyświetlane wyniki w Google, tym samym zorientować się, o czym piszą na ten temat najwięksi konkurenci. Przy każdej frazie Ubersuggest wskazuje również wolumen zapytań, czyli średnią liczbę wyszukiwań w miesiącu.
Answer the Public

źródło: answerthepublic.com
Answer the Public to częściowo darmowe narzędzie, które pozwala znaleźć pomysły na artykuły związane konkretnym słowem kluczowym. Generuje oparte na najczęstszych wyszukiwaniach longtailowe frazy w formie pytań. (Longtailowe, czyli z tak zwanym „długim ogonem”. To rozbudowane zapytania, które są najczęściej wpisywane przez użytkowników z konkretną intencją, na przykład: „Jak zrobić domowy żel antybakteryjny”).
Keyword Surfer

źródło: surferseo.com/keyword-surfer-extension
Keyword Surfer jest darmową wtyczką do Chrome od Surfer SEO. Pokazuje miesięczny wolumen wyszukiwania danych fraz bezpośrednio w SERP-ach, czyli stronach z wynikami wyszukiwania. Podpowiada także frazy podobne do wpisanego przez Ciebie w Google słowa kluczowego.
Autouzupełnienia Google
Najprostszym sposobem na znalezienie słów kluczowych jest wykorzystanie autouzupełniania Google, które podpowiada inne najczęściej wpisywane hasła powiązane z danym zapytaniem. Na samym dole strony z wynikami wyszukiwania jest pole „Wyszukiwania podobne do:”, w którym również możesz znaleźć przydatne frazy.
Narzędzia do śledzenia wzmianek o Twojej firmie
Użytkownicy pytają o Twoją markę nie tylko w Google. Wymieniają się przecież informacjami także w mediach społecznościowych czy w materiałych publikowanych gdziekolwiek indziej w internecie. Monitorowanie tych treści pozwoli Ci trafić na konkretne pytania, na które możesz odpowiedzieć właśnie swoimi publikacjami. (A następnie chociażby wkleić w odpowiedzi na konkretny komentarz linki do tych treści). W śledzeniu wzmianek o firmie pomogą Ci takie narzędzia jak:
Brand24

źródło: brand24.pl
Brand24 śledzi wzmianki o Twojej firmie w różnych miejscach w sieci (między innymi w social mediach, serwisach informacyjnych, na forach, bloga i stronach z opiniami). Co ważne, informuje Cię o „sentymencie”, czyli kontekście, w jakim komentarz się pojawił – czy był pozytywny, czy negatywny. A jeśli był negatywny, narzędzie powiadomi Cię natychmiast, tym samym umożliwiając włączenie się do dyskusji.
Google Alerts

źródło: google.pl/alerts
Google Alerts to darmowe powiadomienia od Google, które możesz otrzymywać na swojego Gmaila, kiedy w jakimś miejscu w sieci pojawi się na przykład nazwa Twojej firmy. Google obiecuje, że da Ci powiadomienie za każdym razem. Praktyka jednak pokazuje, że narzędzie ma dość ograniczone możliwości i często przegapia ważne wzmianki.
Śledzenie działań konkurencji – śmiało, ale rób to uczciwie
Monitorowanie konkurencji to również sposób na wygenerowanie pomysłów na treści, rozwiązania. Pamiętaj: monitorowanie, nie kopiowanie. W sytuacji awaryjnej, takiej jak obecna, dobre pomysły warto rozpowszechniać.
Przykład: na posadzkach w sklepach różnych sieci pojawiają się naklejki, które pokazują, jak zachować bezpieczną odległość w kolejce.
To nie oznacza jednak, że treści czy grafiki możesz kopiować od konkurencji. Nawet jeśli mówisz o tym samym, zrób to po swojemu.
Narzędzia do monitorowania konkurencji
Aby zatem dowiedzieć się, o czym pisze konkurencja (lub o co w jej kontekście pytają użytkownicy), a czego brak u Ciebie, skorzystaj z narzędzi takich jak:
- Senuto – wspominane już Senuto ma też wbudowany moduł do analizy konkurencji – sprawdzisz za jego pomocą między innymi, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twoja konkurencja, a jakich brak u Ciebie,
- Brand24 – skoro możesz monitorować wzmianki związane z Twoją marką, nic nie stoi na przeszkodzie, by śledzić też, co mówi się o konkurencji.
W monitorowaniu konkurencji pomoże proste narzędzie takie jak Feedly. To aplikacja, za pomocą której możesz obserwować blogi konkurencji, tworzyć feedy na podstawie tematów i w jednym miejscu zbierać pomysły na treści.

źródło: feedly.com
Dlaczego warto?
Dlaczego analiza zapytań wpisywanych przez użytkowników w Google jest Ci potrzebna? Aby można było uzupełnić Twoją stronę o treści potrzebne użytkownikom. Pamiętaj jednak, by wykorzystywać tylko te z tematów, które rzeczywiście pasują do Twojego biznesu.
Materiały, które stworzysz w czasie pandemii, zostaną w internecie także po niej. To ważne, by wpłynęły na Twój wizerunek pozytywnie. Dlatego nie żeruj na strachu i nie wykorzystuj wyszukiwań do tworzeniach clickbaitowych treści. Naczelnym kryterium wyboru tematu jest przydatność dla użytkownika w tym konkretnym okresie.
Więcej materiałów na temat prowadzenia działań marketingowych w czasie pandemii znajdziecie w poradniku antykryzysowym “Marketing vs recesja”.
O autorce:

Sylwia Paszyna
Sylwia Paszyna
Content Specialist ContentHouse
Od lat pracuje na zaawansowanym poziomie z tekstem. Analizuje treści, dba o poprawność językową i współtworzy strategie contentowe. Zajmowała się pozycjonowaniem i optymalizacją stron, obecnie dużo pisze i sprawdza to, co napisali inni – tak by jeszcze inni chcieli to czytać. Współpracuje jako korektorka z ogólnopolskimi wydawnictwami. Interesuje się tym, jak język komunikacji w internecie wpływa na współczesną polszczyznę. Wśród najczęściej wyszukiwanych fraz szuka wskazówek co do tego, które z reguł słownikowych wkrótce przestaną obowiązywać.
Pracowała m.in. dla: Bosch AGD, BUMY, Forum Marketingu Zintegrowanego, Ceneo.pl, Miloni, 3D Bin Packing, Fabryk Mebli „FORTE”, Znaku, Wydawnictwa Czarnego i Zielonej Sowy.
Reklama