
reklama
Jesteśmy na finiszu kampanii prezydenckiej. Trzy ostatnie tygodnie mogą okazać się kluczowe dla ostatecznego sukcesu kandydatów na prezydenta. Sotrender przeanalizował najważniejsze statystyki dotyczące obecności kandydatów na Facebooku w ciągu minionych 3 tygodni (01-21 czerwca 2020 roku). Co z nich wynika?
Popularność kandydatów na Facebooku
Jak sprawdził Sotrender, wśród wszystkich kandydatów najwięcej fanów na Facebooku zgromadził dotychczas urzędujący prezydent, Andrzej Duda.

Kandydaci na prezydenta o największej liczbie fanów na Facebooku, 1-21.06.2020 / źródło: Sotrender
Na miejscu drugim znalazł się Robert Biedroń, mając ponad 120 tysięcy fanów mniej. Rafał Trzaskowski znajduje się dopiero na czwartym miejscu zestawienia i ma niespełna dwa razy mniej fanów niż Andrzej Duda.
Dynamika przyrostu liczby fanów na profilu Trzaskowskiego jest jednak największa – w ciągu badanego okresu (1-21.06.2020) grono fanów prezydenta stolicy powiększyło się o niespełna 30%.
Zaangażowanie fanów
Choć Andrzej Duda posiada dwukrotnie większą rzeszę fanów niż Rafał Trzaskowski, obecny prezydent Warszawy może pochwalić się dwukrotnie większym zaangażowaniem, które, co więcej, dynamicznie rośnie.

Kandydaci na prezydenta o największym zaangażowaniu na Facebooku, czerwiec 2020 / źródło: Sotrender
Warto zauważyć również, że na profilu Szymona Hołowni w ostatnich tygodniach zaangażowanie spadło aż o 30%, a przypomnijmy, że wedle danych Sotrendera, jeszcze w maju był on najbardziej angażującym politykiem.
Spadek w zaangażowaniu odnotowano również na profilu Krzysztofa Bosaka (choć z kolei partia, którą reprezentuje jest najbardziej angażująca wśród wszystkich partii).
Najbardziej angażujące posty kandydatów
Post o największym zaangażowaniu należał do Rafała Trzaskowskiego. Zebrał on ponad 20 tysięcy reakcji i 7,5 tysięcy udostępnień
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy

Nowy żołnierz: Służba w epoce dronów, sztucznej inteligencji i cyberwojny
Ten przewodnik to kompendium wiedzy o tym, jak rozwijać kompetencje, które już dziś zmieniają oblicze armii. Dzięki lekturze ebooka zyskasz wskazówki do świadomego rozwoju umiejętności, które mogą zaprocentować zarówno w mundurze, jak i poza nim.
Kup ebookwięcej niż post Andrzeja Dudy z hashtagiem #RafałNieKłam! Warto zauważyć, że obydwa posty zostały opublikowane tego samego dnia – 20 czerwca.

15 najbardziej angażujących postów kandydatów na prezydenta w czerwcu 2020 roku na Facebooku / źródło: Sotrender
Na 6 najlepszych postów, 4 należały do Rafała Trzaskowskiego, a jedynie 2 do Andrzeja Dudy. Dopiero na miejscu 7. i 8. znalazł się post Szymona Hołowni i Roberta Biedronia. W tym miejscu ponownie warto wspomnieć o Szymonie Hołowni – w marcu jego post – relacja Live w ramach prowadzonej kampanii – był najlepszym postem na całym Facebooku.
Wydatki poniesione na reklamę na Facebooku
Sotrender powraca w swojej analizie ponownie do najbardziej angażujących postów, tym razem skupiając się na środkach wydanych na ich promocję.
Obydwa najlepsze posty (Trzaskowskiego i Dudy) były postami sponsorowanymi na następujące kwoty:
- Post Rafała Trzaskowskiego (8 – 9 tys. zł),
- Post Andrzeja Dudy (5 – 6 tys. zł).
Dane pochodzą z Biblioteki reklam Facebooka.
Dużo większe różnice widać jednak w wydatkach poniesionych przez komitety wyborcze kandydatów w ciągu ostatnich 7 dni (16-22 czerwca 2020):
- KW Rafała Trzaskowskiego – 21 404 zł,
- KW Andrzeja Dudy – 96 020 zł.
W ciągu ostatnich 30 dni najwięcej na kampanię na Facebooku wydano w przypadku Rafała Trzaskowskiego, dla którego był to de facto dopiero początek walki o prezydenturę. Kwotę 100 tysięcy zł przekroczono również w przypadku reklam na oficjalnych profilach u Szymona Hołowni i Andrzeja Dudy.

Wydatki na kampanię prezydencką na Facebooku w dniach 23.05-21.06.2020 / źródło: Sotrender
Na promocję treści na profilu Szymona Hołowni, u którego odnotowano dość znaczny spadek zaangażowania, w ciągu ostatnich 7 dni wydano na reklamy aż 83 552 zł, zaś od marca 278 423 zł. Jest to mniejsza łączna kwota niż w przypadku Andrzeja Dudy – 204 046 zł.
Z kolei najwięcej płatnych reklam w ciągu ostatnich 30 dni opublikowano na oficjalnych profilach Andrzeja Dudy, Rafała Trzaskowskiego i Szymona Hołowni, czyli ponownie kandydatów, którzy mają największe szanse na wygranie wyborów.

Liczba płatnych reklam w podziale na kandydatów na prezydenta / źródło: Sotrender
Przeciętnie na jedną reklamę najwięcej w ciągu ostatnich 30 dni wydano na promocję treści na profilu Szymona Hołowni – 1 190 zł. Z kolei, aż 897 zł kosztowała średnio jedna reklama na profilu Pawła Tanajno. Stosunkowo niski był koszt jednej reklamy w przypadku kampanii prezydenta Dudy – jedynie 207 zł.

Przeciętny koszt jednej reklamy w kampanii prezydenckiej / źródło: Sotrender
Najbardziej angażujące partie polityczne
Warto również przyjrzeć się aktywnościom na profilach partii politycznych. W tym przypadku, zestawienia zarówno pod względem liczby fanów, jak i zaangażowania, wyglądają one wedle analizy Sotrendera zgoła inaczej niż w przypadku samych kandydatów.
Numerem jeden jest profil Konfederacji, na drugim i trzecim miejscu znajduje się zamiennie Platforma Obywatelska oraz Prawo i Sprawiedliwość. Warto jednak zauważyć, że różnica zarówno w liczbie aktywnych użytkowników, jak i zaangażowania między profilem Konfederacji a profilami pozostałych partii politycznych jest gigantyczna.

Partie polityczne o największej liczbie aktywnych użytkowników / źródło: Sotrender

Partie polityczne o największym zaangażowaniu / źródło: Sotrender
Sentyment wypowiedzi na profilach kandydatów
Popularność postów publikowanych na profilach kandydatów to jedno. Jednak czy wysokie zaangażowanie i duża liczba komentarzy świadczą faktycznie o poparciu dla danego kandydata? Czy publikowane treści budzą pozytywne emocje, a reakcje są faktycznie słowami poparcia? By się o tym dowiedzieć, przydatne będą wyniki analizy sentymentu komentarzy na profilach kandydatów.
W dniach 19-21 czerwca, zdecydowanie najwięcej komentarzy o sentymencie negatywnym użytkownicy Facebooka opublikowali na profilu Andrzeja Dudy (42%). Duży odsetek negatywnych komentarzy opublikowano również na profilu Władysława Kosiniaka-Kamysza (37%).
Z kolei najwięcej komentarzy o sentymencie pozytywnym – powyżej 30% odnotowano na profilu Szymona Hołowni oraz Roberta Biedronia.
Na profilu Rafała Trzaskowskiego stosunek komentarzy o sentymencie pozytywnym i negatywnym był podobny – wynosił 29%.
Najwięcej neutralnych komentarzy użytkownicy opublikowali na profilu Roberta Biedronia oraz Krzysztofa Bosaka – powyżej 50%.

Sentyment wykryty w komentarzach na profilach kandydatów na Facebooku w dniach 19-21 czerwca 2020 / źródło: Sotrender
Z kolei na profilach partii politycznych odsetek negatywnych komentarzy był znacznie wyższy. Na profilu Platformy Obywatelskiej aż 62% to komentarze o sentymencie negatywnym, a na profilu Prawa i Sprawiedliwości – 54%.
Najwięcej komentarzy o sentymencie neutralnym użytkownicy opublikowali na profilu Kongresu Nowej Prawicy – aż 76%, oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego – 55%.
Odsetek komentarzy o sentymencie pozytywnym na profilu żadnej partii nie przekroczył 20%.

Sentyment wykrytych w komentarzach na profilach partii politycznych w dniach 19-21 czerwca 2020 / źródło: Sotrender
Analiza sentymentu została przeprowadzona dzięki autorskim algorytmom sztucznej inteligencji, w tym uczenia maszynowego, opracowanym przez zespół Sotrendera. Badanie zostało przeprowadzone przez analityków Sotrendera: Urszulę Baranowską oraz Macieja Baranowskiego.
Źródło: blog Sotrender
Autor:

Karolina Żyłka
Klaudia Żyłka
Marketing Specialist, Sotrender
Reklama