X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Najlepsze kampanie social media 2020 – Polska

Jakie działania marek w social media w 2020 roku najbardziej zapadły w pamięci ekspertom? Oto nasze coroczne zestawienie najlepszych polskich kampanii.

Najlepsze kampanie social media 2020 – Polskaźródło: unsplash.com

reklama


Wielu z nas najpewniej chciałoby zapomnieć o roku 2020 i patrzeć już tylko w przyszłość. Nie mogło zabraknąć naszego corocznego spojrzenia wstecz i podsumowania działań marek w sieci. Dlatego też zapraszamy w kreatywną podróż po najlepszych działań marek w mediach społecznościowych.

Na pierwszej stacji poznajcie najlepsze kampanie social media w Polsce, które wyróżnili eksperci. Komentarzy udzieli przedstawiciele agencji 180heartbeats + JVM, Biuro Podróży Reklamy, Dziadek do Orzechów, Havas Media Group, INSIGNIA, Kamikaze oraz More Bananas.

Oto zestawienie kampanii, które docenili ekspercki opatrzone ich komentarzami. Staraliśmy się uporządkować je chronologicznie. Jakie działania szczególnie zapadły w pamięć przedstawicielom branży kreatywnej?

KFC Polska – zdjęcie Borysa

Dosłownie dwa dni temu KFC Polska mogło świętować rocznicę stworzenia ciepło przyjętej kampanii viralowej. 6 stycznia 2020 roku polski profil marki niespodziewanie zmienił zdjęcie profilowe na fotografię młodego chłopaka. Użytkownicy dyskutowali na ten temat i przekazywali informacje dalej, myśląc, że najpewniej widoczny na zdjęciu chłopak przejął konto marki i w taki sposób postanowił to zaznaczyć. Powstawały zabawne grafiki, w których wizerunek chłopaka widniał m.in. na kubełkach z kurczakami. Jednak jak okazało się jeszcze tego samego dnia, zmiana zdjęcia była zabiegiem celowym. Marka postanowiła zrobić ukłon w stronę swoich fanów i w ten nietypowy sposób podziękować Borysowi, który to dokładnie rok wcześniej wybrał na swoje zdjęcie profilowe kubełek KFC. Postanowiono odwdzięczyć mu się tym samym i na chwilę pojawił się on na profilu. Akcja była bardzo oryginalna, a jej finał sprawił, że z pewnością niejeden użytkownik Facebooka uśmiechnął się na myśl o KFC.

Michał Kaliściak, Head Of Content & Moderation, 180heartbeats + JVM

Michał Kaliściak

Warto przypomnieć, że 2020 mocno rozpoczęło KFC Polska, kiedy to 6 stycznia z samego rana na ich fanpage’u pojawiło się dość abstrakcyjne jak na globalną sieć restauracji zdjęcie profilowe. Tak jak można by się spodziewać, Internauci od razu podchwycili temat zdjęcia młodzieńca na profilu marki i dopisywali do niego setki scenariuszy. Czy konto zostało zhackowane? Czy ktoś zrobił psikus administratorowi strony? Jak później się okazało – żadne z powyższych. KFC chciało w ten sposób oddać hołd jednemu z fanów, który rok wcześniej zmienił własne zdjęcie profilowe kubełek kurczaków z KFC. Jest to książkowy wręcz przykład jak Internet rządzi się swoimi prawami.

QUEBONAFIDE – “ROMANTIC PSYCHO”

Chyba trudno znaleźć kogoś, kto nie słyszał o ponad trzymiesięcznej akcji Quebonafide. Artysta w tym roku zaskoczył wszystkich swoim oryginalnym pomysłem na promocję nowej płyty “ROMANTIC PSYCHO”. 10 lutego w sieci zawrzało. Dotychczas wytatuowany, energiczny raper pokazał swój nowy, grzeczny, wyciszony wizerunek publikując utwór Jesień wraz z klipem. Kuba Grabowski odwzorował swój wygląd z czasów liceum, chcąc w ten sposób sprawdzić, czy jego fani polubią go także w takim – o czym dowiadujemy się dopiero potem. Dla uwiarygodnienia tej przemiany, pojawiał się w różnych miejscach w „nowym wydaniu” (w tym na weselu!), co relacjonował m.in. na Instgramie, a jego twarz mogliśmy zobaczyć na okładce… Krzyżówek Panoramicznych. Fani twórcy domyślali się, że kryje się za tym jakaś akcja, jednak przez długi czas trudno było przewidzieć jej rozwój.

źródło: instagram.com/quebahombre

Na Allegro pojawiały się akcje z jego ubraniami, z których dochód przeznaczony został na cele charytatywne. Co więcej, zna YouTube pojawił się materiał wideo „CTK Creeps”, o tym jak – z przymrużeniem oka – mieszka twórca, otrzymał on milion złotych od Allegro, który także zdecydował się przekazać na cele charytatywne. Materiał zrealizowało Papaya Films. Dopiero na początku kwietnia, po wielu publicznych wystąpieniach, Quebo zaprezentował teledysk do utworu SZUBIENICAPESTYCYDYBROŃ, w którym w symboliczny sposób powraca do swojego wizerunku i tatuaży.

Co więcej, ci, którzy zaufali twórcy i zamówili płytę Quebonafide otrzymali najpierw wersję demo, z licealnym wizerunkiem na okładce. Pojawiły się jednak na niej freestyle i była ona krytykowana w internecie. Niedługo potem otrzymali oni jednak drugą przesyłkę, z prawdziwą płytą. Ta została przyjęta z większym entuzjazmem. Cała akcja miała na celu sprawdzenie fanów i udowodnienie, że niezależnie od tego, jak wyglądamy – najważniejsze jest to, co w środku.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez QueQuality (@quequalitypl)

Marta Nowak, Senior Social Media Consultant Socialyse, Havas Media Group

Marta Nowak

Jak w 2020 wypromować płytę i sprawić, że będzie mówiła o Tobie cała Polska? Zapytajcie Quebo, który rozegrał to po mistrzowsku! Transformacja w siebie sprzed 10 lat, teledysk nagrany telefonem, wizyta w studio telewizji śniadaniowej i okładka krzyżówek, zelektryzowały fanów rapera, wywołały dyskusję oraz sprawiły, że było o nim głośno przez wiele tygodni. Domysły o co chodzi, skąd ta zmiana, rozkładanie na czynniki pierwsze tekstu nowej piosenki oraz domniemania, co takiego znów pojawi się na Instagram Stories Kuby wręcz rozpaliły social media do czerwoności. Ktoś powiedziałby, że to wszystko dla sławy i pieniędzy. Dla rozgłosu owszem, jednak dochód z performance’u w postaci instagramowej wyprzedaży szafy rapera i późniejszej współpracy z Allegro, w całości zostały przeznaczone na cele charytatywne! Kampania zdecydowanie przemyślana, wielowątkowa, dobrze zrealizowana (warto zwrócić uwagę na spot dla Allegro w reżyserii Daniela Jaroszka) i wyróżniająca się!

Żywiec – Wielka Zwrotka Ż

W pierwszym kwartale marka Żywiec działała ze swoją kampanią “Wielka Zwrotka Ż”. Jej celem było  zachęcenie użytkowników social media do oddawania butelek zwrotnych, które w trosce o środowisko mogą zostać wykorzystane ponownie wiele razy. Pierwsze działania w okół kampanii pojawiły się w styczniu – wówczas w sklepach pojawiły się butelki z odwróconą etykietę. Nieco później zaprezentowano ambasadorów – w działaniach udział wzięli ambasadorzy marki – Monika Brodka, Marcin Dorosiński oraz Maciej Musiał. W ramach kampanii w social media prezentowano posty będące krótkimi filmami wideo oraz dłuższe materiały, które znajdziemy m.in. na YouTube. Pojawiają się na nich wspomniani już ambasadorzy, który w muzyczny sposób zachęcają do działań proekologicznych.

źródło: facebook.com/ZywiecMeskimZdaniem

 

Za strategię i kreację odpowiadają wspólnie 2012 Agency oraz VMLY&R, przy współpracy z agencją eventową Live (wsparcie muzyczne i artystyczne). Media zakupił i zaplanował dom mediowy Starcom. Działania PR prowadziła agencja Hope. Produkcją spotu zajął się dom produkcyjny Sputnik, za reżyserię teledysku odpowiada Szymon Pawlik. Aranż muzyczny utworu „Sing it back” przygotował kompozytor Marcin Macuk.

Michał Kaliściak, Head Of Content & Moderation, 180heartbeats + JVM

Żywiec zachęca do korzystania z opcji zwrotu ich szklanych butelek bez paragonu. Można by powiedzieć, że kampania jest oparta głównie na wykorzystaniu influencerów, jednak nie sposób w tym przypadku odjąć ciekawej kreacji i bardzo dobrego wykorzystania kanałów social. Oprócz spotu z udziałem Moniki Brodki, Maćka Musiała i Marcina Dorocińskiego, marka posłużyła się serią postów w aktualnie zalecanych formatach. Mocną wartością kampanii jest również element CSR-owy, Żywiec przypomina, że butelki mogą być poprawnie wykorzystane aż 25 razy, “co przekłada się na 10-krotnie mniejszą emisję CO2 w porównaniu do butelki bezzwrotnej”. Całość idealnie wpisuje się w “Ż”, czyli parasol strategiczny marki.

Bolt na Walentynki

Bolt potraktował Walentynki 2020 dość nietypowo. Użytkownicy kochają kody rabatowe, a Bolt kocha zwierzaki. W ramach tegorocznego święta miłości połączono więc obie rzeczy. 14 lutego kodami zniżkowymi były imiona zwierząt ze Schroniska na Paluchu. Organizatorzy akcji wierzyli, że oprócz kodów, poszukujący trafią również na miłość i być może zdecydują się na adopcję któregoś z podopiecznych schroniska.

źródło: instagram.com/bolt_poland

Katarzyna Skoczylas, Art Director, Dziadek Do Orzechów

Katarzyna Skoczylas

Walentynki to niewątpliwie jedno z najbardzej komercyjnych świąt w roku. Marki prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie klientów, zarówno zakochanych, jak i singli. Prócz oczywistej grupy konsumentów, nastawionych tego dnia na wydawanie pieniędzy, mamy też liczną grupę osób, które stoją w opozycji – przeciwników komercjalizacji, amerykanizacji, czy też tych mających jeszcze inne pobudki. Zdaje się, że kampania Bolta, połączyła tego dnia wszystkie te grupy. Nie tylko wpisała się tematycznie (bo wciąż o miłości mowa), nie tylko zwracała uwagę klientów, oferując im dodatkowe profity w postaci kodów rabatowych, ale również chwytała za serce – bo czy może być coś bardziej wzruszającego, niż miłość zwierzaka do człowieka? ;) Dodatkową wartością jest to, że w kampanii użytkownicy mogli nie tylko zobaczyć wzruszające obrazki piesków i kotków, ale zostali wciągnięci również w historię poszczególnych zwierząt, co zmniejsza dystans i jeszcze bardziej zbliża do podjęcia decyzji o adopcji – rozsądnej adopcji, dodajmy.

Bolt na Dzień Kobiet

Ale to nie koniec o Bolcie, bo nie tylko Walentynki, ale i świętowanie Dnia Kobiet przez markę zasłużyło w opinii ekspertów na szczególną uwagę. W ramach Dnia Kobiet Bolt zaproponował bowiem kobietom zniżkę, która nie powinna istnieć (ale istnieje). W ten sposób marka postanowiła zwrócić uwagę na różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn. Pensje mężczyzn są wciąż o 19,9% wyższe niż kobiet. Jak wskazano we wpisie, dokonując prostej kalkulacji okazuje się, że z 250 dni roboczych w 2018 roku, kobiety przepracowały niemal 50 z nich… za darmo. Co więcej, zaznaczono, że Międzynarodowy Dzień Kobiet to dobra okazja, aby przypomnieć wszystkim, że jeden dzień w roku nie rekompensuje nierówności, których kobiety doświadczają przez pozostałe 364 dni. Dlatego też Bolt symbolicznie zaproponował Paniom zniżkę o wartości 19,9% na kolejne przejazdy.

źródło: instagram.com/bolt_poland

Marta Nowak, Senior Social Media Consultant Socialyse, Havas Media Group

Bolt niejednokrotnie udowadniał poprzez swoje socialowe kampanie, że wkładając kij w mrowisko można mówić o rzeczach ważnych i wywoływać społeczną dyskusję. Nierówność płac w naszym kraju to niestety wciąż przykra norma, zaś Zniżka, która nie powinna istnieć (ale istnieje) od Bolta dobitnie o tym przypominała. Kampania z okazji Dnia Kobiet była szeroko komentowana i chwalona za dostrzeżenie problemu, lecz także krytykowana przez część mężczyzn, którzy uznali ją za dyskryminującą.

Żywiec – Męskie Granie #wdomu

W ostatnich latach Męskie Granie cieszyło się naprawdę dużą popularnością i obejmowało szereg działań w sieci i było wizytówką marki Żywiec. Niestety, tegoroczna sytuacja sprawiła, że organizacja ogólnopolskiej trasy koncertowej było niemożliwe. Żywiec postanowił jednak udowodnić, że w domu też da się koncertować i dobrze bawić z muzyką. Przygotowano cykl Męskie Granie #wdomu, w ramach którego artyści marcu transmitowali swoje domowe koncerty za pomocą social media, a przy okazji zbierali środki na walkę z koronawirusem. Mogliśmy usłyszeć m.in. Darię Zawiałow, Króla, Sorry Boys czy Bass Astral x Igo. Ten ostatni koncert był najchętniej oglądany i zgromadził milionową widownię on-line. Wszystkie wystąpienia zaś z pewnością pomogły w wytrwaniu w samoizolacji w tym trudnym czasie.

Organizatorem koncertów „Męskie Granie w domu” był Żywiec. Za ideę i kreację i komunikację odpowiadają agencje Feeders Agency, 2012 Agency wraz z agencją Live, odpowiadającą także za kreację artystyczną i produkcję wydarzeń. Za zakup mediów odpowiadała agencja Starcom.

Agnieszka Dzięgiel, Senior Social Media Specialist, INSIGNIA

Agnieszka Dzięgiel

Dla regularnych bywalców koncertów rok 2020 stał się prawdziwym wyzwaniem. Na całe szczęście nie tylko my przenieśliśmy (prawie) całe życie do online. Męskie Granie zamiast na scenie pojawiło się #wdomu, na żywo dzięki transmisji na Facebooku. Żywiec bardzo szybko (pierwszy koncert odbył się już 29 marca) i umiejętnie dostosował swoje działania do nowej rzeczywistości. Oczywiście koncerty z poziomu ekranu laptopa nie są tym samym, czym koncerty przeżywane spod sceny. Jednak sądząc po liczbie widzów – było to nam (fanom muzyki i koncertów) bardzo potrzebne w czasach lockdownu.

NOIZZ – #REALINFLUCENCERS

#REALNFLUCENCERS to niezwykła akcja Noizz.pl, w ramach której prawdziwi influencerzy czasów pandemii mieli szansę dotrzeć do większego grona odbiorców. Twórcy portalu zaangażowali w akcję twórców internetowych, który na jeden dzień udostępnili swoje profile, aby walczący na pierwszej linii frontu w czasie pandemii mogli pokazać, jak realnie wygląda ich praca.

I tak ratowniczka medyczna Ana w kwietniu przez jeden dzień mogła publikować treści na profilu Maffashion, którą obserwuje 1,3 mln użytkowników. Z kolei chirurg wojskowy, Artur, przejął konto Małgorzaty Rozenek-Majdan, a warszawscy medycy mogli zaś komunikować się z odbiorcami Dawida Kwiatkowskiego – oba profile gromadzą wokół siebie ponad 1,2 mln obserwujących na Instagramie. Znani i lubiani udostępnili więc swoje zasięgi, aby umożliwić pokazanie życia medyków za kulisami. Akcja spotkała się z bardzo dużym uznaniem i zdobyła srebro Best of Facebook.

Marta Nowak, Senior Social Media Consultant Socialyse, Havas Media Group

Kiedy wiosną z większą lub mniejszą przyjemnością organizowaliśmy przy kuchennym stole swoje domowe biuro, a w wolnych chwilach piekliśmy chleb, polubiliśmy się z jogą i śledziliśmy co nowego w #Hot16Challenge, na moment zapominaliśmy o pandemii. Takiego komfortu nie miały jednak tysiące osób, które każdego dnia stawały do walki z niewidzialnym wrogiem. Lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni… jeśli nigdy nie zastanawialiśmy się jak wygląda ich typowy dzień pracy oraz z czym muszą się mierzyć w covidowej rzeczywistości, to przejęcie instagramowych kont przez #REALINFLUENCERS zdecydowanie nam to uświadomiło! Milionowe zasięgi Maffashion i Małgorzaty Rozenek, (w grudniu także Dawida Kwiatkowskiego) oraz podchwycenie tematu przez media pozwoliły na dotarcie do szerokiego grona Polaków. Oddanie głosu naszym bohaterom codzienności było strzałem w dziesiątkę, a także niosło za sobą aspekt edukacyjno-informacyjny.

Samsung – Zmień spojrzenie

Zmień spojrzenie, czyli kampania promująca Samsung Galaxy S20, była niejako testem dla twórców internetowych. W kwietniu poinformowano, że wkrótce instagramowy profil marki zaleją nietuzinkowe zdjęcia. Przygotowano dla twórców zaangażowanych w akcję 12 zestawów takich samych zadań z gwiazdką, które wymuszały na nich zmianę perspektywy i miały pokazać, że możemy różnie postrzegać te same rzeczy lub sytuacje. Jako pierwszy z zadaniami zmierzył się Krzysztof Gonciarz, a dalej z zadaniami mierzyli się Aleksander Małachowski (@hashtagalek), Wojciech Sokół, Agnieszka Kulesza, Karolina Wilczyńska, Victor Borsuk czy Magda Nałęcz (@starababaztramwaju). W ramach realizacji zadań przygotowywali oni materiały foto i wideo, które udostępniano na Instagramie marki.

źródło: instagram.com/samsungpolska

źródło: instagram.com/samsungpolska

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Samsung Polska (@samsungpolska)

Kampanię przygotowała agencja VML. Zakup mediów koordynował Starcom, a za działania PR odpowiada d*fusion communication.

Katarzyna Skoczylas, Art Director, Dziadek Do Orzechów

Samsung Polska promując nową serię flagowych smartfonów, prezentuje techniczne możliwości wbudowanego weń aparatu. Ale nie tylko – zachęca do tytułowej zmiany spojrzenia. Misternie ułożone przedmioty i drobiazgowo zaaranżowane wnętrza nie są konieczne do zrobienia dobrej fotografii. Konieczna jest za to otwartość na otaczającą nas rzeczywistość. Tematy, na które zaproszeni twórcy (a wśród nich Krzysztof Gonciarz, Wojtek Sokół oraz szereg fotografów) mają odpowiedzieć obrazem, zostały przedstawione w sposób przewrotny, dzięki czemu wymykają się banałom i uruchamiają wyobraźnię („Kolor, ale na czarno-białym zdjęciu”, „Miłość, ale nie romantyczna”, „Perspektywa, ale nie twoja”). Każda z fotografii została opatrzona komentarzem autora, a dodatkową wartością jest to, że mamy tu nie tylko techniczne porady jak robić zdjęcia smartfonem, ale i spostrzeżenia dotyczące samego tworzenia – wyboru tematu, perspektywy etc. Efektem kampanii, na koncie marki powstał zarówno album pełen wysmakowanych zdjęć, jak i uniwersalny poradnik kierowany do szerszego odbiorcy – każdego, kto interesuje się fotografią.

Durex – Głośni w łóżku

Durex #GłośniWŁóżku to kampania obejmująca serię filmów dokumentalnych na YouTube, które pojawiły się co 3 dni. W ramach projektu zdecydowano się pokazać misję marki Durex, zachęcając pary do otwartej rozmowy o seksie, a także odkrywania wzajemnych potrzeb i pragnień. W materiałach wideo w przystępny i realistyczny sposób pokazano prawdziwe pary podczas rozmowy. Pary młodsze i starsze stażem, bezdzietne oraz posiadające dzieci, a także jednopłciowe i różnopłciowe. Dzięki temu widzowie mogli zapoznać się z ich historiami miłosnymi i zrozumieć komunikację w związku oraz rolę budowania bliskości i zaufania. Projekt wystartował 7 czerwca, w Międzynarodowy Dzień Seksu i miał na celu promocję linii prezerwatyw Durex Invisible.

źródło: instagram.com/durex_polska

Twórcą strategii komunikacji oraz idei kreatywnej kampanii jest agencja DDB. Kompleksową realizacją materiałów fotograficznych, produkcją filmu telewizyjnego, materiałów digital oraz filmów dokumentalnych zajęło się studio Papaya Films. Za postprodukcję odpowiadały studia Rio de Post oraz Glosno. Koordynacją całościowej strategii PR, w tym realizacją działań z zakresu media relations dla marki, zajęła się agencja Big Picture. Wyborem i koordynacją działań z influencerami zajęła się agencją Tears Of Joy.

Agnieszka Dzięgiel, Senior Social Media Specialist, INSIGNIA

Seks. Niby tylko cztery litery, a bardzo mocno potrafią wprawić w zakłopotanie. Ale nie markę Durex, która słynie z przełamywania seksualnego tabu. Seria filmów dokumentalnych „Głośni w łóżku” jest tym, czego w dzisiejszych czasach brakuje – formą edukacji seksualnej. Bo o seksie, pragnieniach i bliskości jakoś nie do końca umiemy otwarcie rozmawiać. Bez względu na wiek. Bohaterowie „Głośni w łóżku” udowadniają jednak, że warto w związku komunikować się nie tylko w celu ustalenia podziału domowych obowiązków. A siłę tej kampanii stanowi zaangażowanie prawdziwych par. Autentyczność, szczerość i ogromna swoboda, z jaką wypowiadają się bohaterowie filmów sprawia, że te wspomniane cztery litery staja się bardziej „oswojone”.

Akademia Teatralna im. im. A. Zelwerowicza Filia w Białymstoku

Akademia Teatralna im. im. A. Zelwerowicza Filia w Białymstoku zdecydowała się na niesztampową kampanię w sieci. Przewrotne działania w mediach społecznościowych miały pomóc w dotarciu do przyszłych kandydatów, który będą dokonywali wyboru uczelni. A jak wiemy, szczególnie w czasie pandemii wybór ścieżki zawodowej nie należał do łatwych. Dzięki kreatywnej koncepcji, publikowano oryginalne grafiki opatrzone humorystycznymi treściami dotyczącymi m.in. porad od rodziców wobec decyzji o nauce na artystycznym kierunku. Taka forma komunikacji artystycznej uczelni z pewnością pomogła dotrzeć do nie mniej kreatywnych kandydatów.

źródło: facebook.com/AkademiaTeatralnaBialystok

źródło: facebook.com/AkademiaTeatralnaBialystok

źródło: facebook.com/AkademiaTeatralnaBialystok

źródło: facebook.com/AkademiaTeatralnaBialystok

Katarzyna Skoczylas, Art Director, Dziadek Do Orzechów

Kampania mająca na celu zachęcić do studiowania w murach Akademii Teatralnej przykuła moją uwagę z kilku względów. Po pierwsze, na skutek pandemii, uczelnie musiały sprostać wyzwaniu przeprowadzenia egzaminów online (co warto dodać, w przypadku uczelni artystycznych, na które obowiązuje egzamin wstępny, powoduje dodatkowe utrudnienia – również dla zdających, którzy muszą wykazać się ekspresją twórczą). Stworzenie kampanii online było więc naturalnym i rozsądnym posunięciem. Kolejnym wyzwaniem, już niezwiązanym z obecną sytuacją epidemiologiczną, jest spadająca liczba kandydatów, związana z postrzeganiem studiowania kierunków artystycznych, jako nieprzyszłościowych i nie dających benefitów. „Te studia to tragedia!”, „Rodzice mówią ci: nie rób komedii.” – w tej zabawie słowem wykorzystano negatywne komunikaty, by przekuć je w przyciągający uwagę, przewrotny przekaz. Swobodny język i współczesne kreacje to również przykład na to, że instytucja, która ma na celu kształcenie w obszarze kultury wysokiej, nie musi dystansować się do nowego, młodego pokolenia.

Lidl – #taniasobotachallenge

#taniasobotachallenge to wyzwanie Lidla, jakie marka w lipcu rzuciła użytkownikom TikToka. Użytkownicy Tik Toka nagrywali filmiki, na których tańczyli do remiksu piosenki „Tania sobota w Lidlu” przed sklepami sieci Lidl Polska. W akcji wzięli udział popularni TikTokerzy – Marta Rentel (@martirenti), Piotr Charaziński (@charazinsky), Sandra Maliszewska (@maliszewskaa) oraz Kamil Owczarek (@kamilowczarek).

@martirentiChodzicie do LIDLa? Polubie filmy osób, które nagrają pod ten dźwięk 🤗 ##TaniaSobotaChallenge♬ LIDL Tania Sobota Challenge – SANDRA MALISZEWSKA

@charazinskyDokończ zdanie: Jak sobota to… 😂 Nagrajcie pod ten dźwięk, a ja wpadnę na Wasz profil ❤️♬ LIDL Tania Sobota Challenge – SANDRA MALISZEWSKA

Anna Ledwoń-Blacha, Creative Owner More Bananas

Anna Ledwoń

Polski TikTok zdecydowanie stoi na wysokim poziomie w zakresie działających tam twórców czy influencerów. Marki albo jeszcze obchodzą dookoła, albo nieśmiale zaczynają stawiać tam swoje pierwsze kroki, więc każda (dobrze) stworzona tam kampania zasługuje na uwagę. Ja swoją zwróciłam na Lidl i #taniasobotachallenge. Na uwagę zasługuje wykorzystanie TikToka w natywny sposób, dopasowany do tego kanału i współpraca z twórcami. Przekonać młodych by tańczyli w rytm piosenki “Jak sobota to tylko do Lidla, do Lidla…” to niemały wyczyn. W szczególności, że była to melodia znana głównie z TV i radia. Firma znalazła świetny sposób, z przymrużeniem oka, jak trafić do młodszej grupy odbiorców.

OLX Polska – Kandydaci NIE do wzięcia

Największy serwis ogłoszeniowy wziął na warsztat podstawowe błędy kandydatów ubiegających się o zatrudnienie. O problemie opowiedziano… śpiewająco. W ramach kampanii, która wystartowała 11 września, zaprezentowano na YouTube sześciu odcinków, które formułą przypominają muzyczne talent show, a raczej… antytalent show. Piotr Gąsowski, jako gospodarz, bezlitośnie punktował najpopularniejsze błędy wyjęte prosto z życiorysów osób ubiegających się o pracę. Pojawił się m.in. beznadziejny przypadek dodawania do CV zbyt osobistych zdjęć i absolutnie niepoważne rozmowy o zarobkach.

Za koncepcję kreatywną kampanii odpowiada agencja 23Heroes, produkcją zajął się dom produkcyjny F25.

Anna Ledwoń-Blacha, Creative Owner More Bananas

Reklamy, które nawiązują do najlepszych sentymentów i emocji z naszych “lat młodzieńczych”, a jednocześnie wywołują lawinę komentarzy na zasadzie “mógłbym to oglądać niczym seriale na Netflix?” – Kandydaci nie do wzięcia OLX Polska! Przemyślana, świetnie dopasowana do grupy docelowej, wprowadziła powiew świeżości formatem na YouTubie… który przecież doskonale znamy od lat z telewizji.

Podlaskie – Znasz? Poznaj

„Znasz? Poznaj” to akcja promująca województwo Podlaskie, którą zainaugurowano i przeprowadzono w social media w październiku. W ramach niej zestawiano ze zdjęcia kontrastujące dwa światy. W ten sposób chciano zaprezentować uroki Podlasia i pokazać ten region jako „odskocznię” dla ludzi zmęczonych, którzy np. pragną cyfrowego detoksu, kontaktu z naturą czy slow life. W cyklu kreacji bazujących na wspomnianym zestawieniu dwóch światów, pokazano, że upragnione nieznane często jest bliżej, niż myśleliśmy. Szczególnie w momencie, gdy dla wielu z nas podróże po Polsce były już luksusem, a wyjazdy w 2020 musiały być bardziej lokalne.

źródło: instagram.com/podlaskie.zasilane.natura

źródło: instagram.com/podlaskie.zasilane.natura

źródło: instagram.com/podlaskie.zasilane.natura

źródło: instagram.com/podlaskie.zasilane.natura

Za kampanię i koncept odpowiada agencja White Bits.

Agnieszka Dzięgiel, Senior Social Media Specialist, INSIGNIA

Województwo podlaskie znane jest z sękacza oraz umiejętnego promowania swoich uroków w social mediach. Kampania „Znasz? Poznaj” jest tego kolejnym przykładem. W czasach, w których podróżowanie po świecie stało się niezwykle trudne Podlaskie, w bardzo prosty, ale efektowny sposób promuje swoje różnorodne walory. Kampania ta udowadnia, że interesujący przekaz nie musi być okraszony skomplikowaną kreacją. Wystarczą odpowiednio dobrane zdjęcia z krótkim hasłem. Oczywiście niezwykle ważny jest tutaj również kontekst rzeczywistości, z którą mierzymy się w tym roku. A tutaj twórcy kampanii bardzo dobrze trafili w aktualne trendy. W końcu znacznie chętniej wyszukujemy nowych miejsc „w okolicy”, a urlopy spędzaliśmy głównie nad polskim morzem, jeziorem lub w polskich lasach i górach.

Strajk Kobiet

W październiku social media żyły przede wszystkim Strajkiem Kobiet. Przez pewien okres na próżno było szukać innych wpisów na Facebooku, Twitterze czy Instagramie niż te na temat protestów. Wówczas media społecznościowe niesamowitym nośnikiem informacji, wsparcia, solidarności oraz aktywności twórców internetowych relacjonujących protesty i szerzących wiedzę w tym temacie. Co więcej, użytkownicy wzajemnie przekazywali sobie informacje na temat protestów i dalszych działań. I choć Strajk Kobiet nie jest kampanią sama w sobie, moc mediów społecznościowych była ogromna, a eksperci wskazali go wśród najlepszych kampanii social media 2020 w Polsce. Więc my nie mogliśmy jej nie uwzględnić.

źródło: instagram.com/strajk_kobiet

Karolina Kornacka, Head of Content&Social Media w agencji KAMIKAZE

Karolina Kornacka

Numerem 1, jeśli chodzi o kampanie w social media 2020 był dla mnie Strajk Kobiet. To oddolna inicjatywa, która rozlała się po polskim (i nie tylko) Internecie. Oczywiście akcja miała liderkę i profil na Instagramie i Facebooku, ale szybko okazało się, że prawdziwymi twórcami treści w tym przypadku byli zwykli ludzie, którzy wkurzeni wyszli na ulice i pokazywali wszytko w mediach społecznościowych. Dodatkowo kluczową rolę odegrali na Instagramie influencerzy i to influencerzy z bardzo różnych kategorii – od Make life harder, przez Krzysztofa Gonciarza, Jolę Szymańską po Antoniego Porowskiego z Porad Różowej Brygady. Jak to wyglądało? Ludzie będący na strajkach robili relacje z samego centrum wydarzeń oznaczali influencerów, a ci udostępniali relacje u siebie. Dzięki temu stworzył się niesamowity łańcuch informacji. Co bardzo ważne i kluczowe wszystko działo się tu i teraz, naprawdę instant! Instagram i relacje były kluczowym źródłem informacji. Media z głównego nurtu nie miały tak bieżących i prawdziwych materiałów. Ta akcja pokazała jaką moc ma Instagram, jak szybko mogą pojawić się na nim treści i nawet jeśli nie są idealne, ale prawdziwe są wartościowe. Social media naprawdę mają moc.

Michał Kaliściak, Head Of Content & Moderation, 180heartbeats + JVM

Strajk Kobiet nie jest nową inicjatywą, a co więcej, z pewnością doszłoby do niej nawet bez mediów społecznościowych. Warto jednak wspomnieć jak wielką rolę odegrał internet w obliczu całości wydarzeń po decyzji Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji w Polsce. Poruszenie tematem można było zaobserwować po tym jak wiele osób, organizacji czy biznesów dołączało się do wyrażania swoich poglądów. Często były to jednostki, które normalnie nigdy nie poruszały tematów politycznych. Choć nie brakowało również inicjatyw oddolnych, Strajk Kobiet był i jest największym motorem kluczowych komunikatów i organizacji zgromadzeń na ulicach całego kraju. Strajk Kobiet wyróżnił się niezliczonymi możliwościami, które zostały wykorzystane do protestowania online. Internauci wykorzystywali wszystkie narzędzia jakie oferują social media do nagłaśniania strajku – live’y, wydarzenia, posty, stories, zdjęcia profilowe, komunikatory i wiele, wiele innych.

mBank – Strajk Kobiet

A jeśli o Strajku Kobiet mowa, odwagą wykazał się mBank, który zdecydował się zaangażować. Opublikowano w social media różne materiały wskazujące na poparcie tej inicjatywy i pokazano twarzy pracowników, którzy również są za tą inicjatywą. Spotkało się to ze skrajnie różnymi opiniami internautów – jedni cieszyli się, że marka finansowa nie boi się przedstawić własnego zdania, inni uważali, że to nie przystoi. Nikt nie ma chyba jednak wątpliwości, że był to ryzykowny krok, który warto wyróżnić.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez mBank (@mbankpl)

Anna Ledwoń-Blacha, Creative Owner More Bananas

Na uwagę zdecydowanie zasługuje zaangażowanie mBank w #strajkkobiet, spójność i transparentność w działaniu. Ciężko mówić tutaj o kampanii w pełnym tego słowa znaczeniu. Ale takich zachowań po stronie dużych marek (małe były zdecydowanie bardziej otwarte i elastyczne w kontekście wyrażania własnych poglądów) mi brakuje. Można powiedzieć, że mBank był jedną z pierwszych marek masowych, która jednoznacznie się zaangażowała. Jednocześnie było to bardzo spójne i transparentne w kontekście cały działań firmy – również pracowników – którzy zmienili swoje zdjęcia na czarno-białe i dodali do zdjęć profilowych błyskawicę. Poniekąd mamy koniec ery walki o klientów przez banki poprzez ofertę czy reklamy, a walutą stają się wartości.

Cyberpunk 2077

Promocja Cyberpunk 2077 trwała przez wiele miesięcy. Gra, nad którą pracowana cztery lata, miała swoją premierę 10 grudnia 2020, była na ustach tysięcy internautów. Podejmowane w ramach kampanii przez CD Project działania były największymi w historii firmy. Pierwsze doniesienia na temat premiery gry – wówczas planowanej na wrzesień – pojawiły się w styczniu. We wrześniu z kolei przekazano informację o premierze w listopadzie. Jak wspomnieliśmy, finalnie spragnieni cyberwrażeń musieli poczekać na nią do 10 grudnia. W międzyczasie dostarczano jednak interesujące treści – m.in. w ramach profilu na Instagramie oraz materiałów wideo na YouTube. Ogromną popularnością cieszył się materiał z udziałem Keanu Reevesa.

Nie zabrakło także produkcji pełnych dystansu.

Dzięki tym wszystkich działaniom i fanom, którzy czekali na premierę, o Cyberpunk 2077 było w 2020 roku w sieci bardzo głośno.

Agnieszka Sosnowska, CEO agencji Biuro Podróży Reklamy

Agnieszka Sosnowska

Rok otworzyła kampania reklamowa Wiedźmina na Netflixie. A zamknęła kampania związana z premierą Cyberpunk 2077. To w sumie dwie najbardziej wyraziste kampanie w ciągu roku, no może poza reklamą świąteczną Apartu, a raczej jej parodią w wykonaniu Klubu Komediowego. W Kampanii Cyberpunk podoba mi się eklektyczność. Z jednej strony mamy oficjalne zwiastuny, gameplaye, wywiady z twórcami, a z drugiej realizacje m.in. z Cyber Marianem, które kupują serca publiczności i przekłuwają balon napięcia, który wcześniej CD projekt zrobił opóźniając launch gry.

A już wkrótce zaprezentujemy kolejne materiały na temat kampanii i działań marek.

Reklama

[FM_form id="1"]