X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Starsi użytkownicy social media. Co robi senior na Facebooku?

W kontekście mediów społecznościowych bardzo często mówi się jedynie o osobach młodszych. A to duży błąd, ponieważ osoby w wieku 50+ również lubią spędzać swój wolny czas na Facebooku czy Instagramie.

Starsi użytkownicy social media. Co robi senior na Facebooku?źródło: shutterstock.com

reklama






Kontakt z najbliższymi, rozrywka, a może po to, aby się popisać? Po co właściwie osoby 50+ zakładają swoje konta w mediach społecznościowych? Odpowiedzi na te pytania, znajduje się w najnowszym i pierwszym tego rodzaju badaniem naukowca z Uniwersytetu of Alabama w Huntsville.

Krótko o samym badaniu

Na samym początku tego artykułu oznajmiłam, że jest to pierwsze tego typu badanie, dotyczące uczestnictwa osób starszych w social media.  Co prawda wcześniej również prowadzono badania w tym zakresie tematycznym, natomiast dopiero teraz, wykorzystano odpowiednie ramy zastosowań i gratyfikacji osób powyżej 50 roku życia korzystających z Facebooka i Instagrama. Do tej pory bowiem nie było łatwo znaleźć odpowiednią grupę reprezentatywną użytkowników mediów społecznościowych. I nic w tym dziwnego, ponieważ większość badań w tym temacie, była prowadzona na młodszych użytkownikach , np. studentach. Taki sposób badań wydawał się wygodny, szybszy i bardziej dostępny. Natomiast, jak twierdzą naukowiec z Uniwersytetu of Alabama w Huntsville, nie oddają one dogłębnie skali tego zjawiska.

Czego dowiadujemy się z badań?


Tak naprawdę badanie pokazało kilka ciekawostek o osobach w wieku 50+. Co równie istotne, są totalnym zaprzeczeniem stereotypowej osoby w wieku powyżej 50 lat, która tylko opiekuje się innymi, nie potrafi korzystać z internetu, a jej spacery kończą się w aptece (chociaż na szczęście taki widok jest już coraz rzadszy). Jak wykazują badania – owszem, osoby 50+ zakładają swoje profile w social media w celu nawiązania nowych i utrzymania już istniejących relacji. Ale nie tylko. Wśród innych powodów znajdziemy także chęć dokumentacji swojej codzienności, czy… popisywanie się. Jak zatem widać, nie tylko młodsze pokolenia lubią zaistnieć. ;)

starsza pani z winem, machająca do osoby, z którą rozmawia na laptopie

źródło: shutterstock.com

Nie mniej istotny wydaje się być w tym przypadku również podział osób starszych na dwie grupy. Pierwsza z nich została nazwana pokoleniem wyżu demograficznego. Były to osoby w wieku 50-74 lat. Druga zaś grupa, została przez naukowca określona mianem tradycjonalistów i dotyczyła osób w wieku 75+. Co interesujące, obydwie grupy jako jeden z powodów dołączenia do grona użytkowników Facebooka czy Instagrama, wskazywało rozrywkę. I chociaż to z pierwszego medium osoby starsze korzystają częściej niż z tego drugiego (z Instagrama korzysta jedynie 37%), nie zmienia to faktu, że lubią one publikować posty wraz ze zdjęciami. Ponieważ, mimo preferencji spotkań

Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy


Okładka ebooka 'Nowy żołnierz: Służba w epoce dronów, sztucznej inteligencji i cyberwojny'

Nowy żołnierz: Służba w epoce dronów, sztucznej inteligencji i cyberwojny

Ten przewodnik to kompendium wiedzy o tym, jak rozwijać kompetencje, które już dziś zmieniają oblicze armii. Dzięki lekturze ebooka zyskasz wskazówki do świadomego rozwoju umiejętności, które mogą zaprocentować zarówno w mundurze, jak i poza nim.

Kup ebook

face to face, osoby starsze cenią sobie możliwość oglądania jak czas wolny spędzają inni. Ale i sami lubią pokazać, a niekiedy nawet upiększyć to, co udostępniają swoim znajomym.

Rośnie liczba granfluencerów

Baddiwinkle to influencerka, która ma już 91 lat. Nie przeszkadza jej to jednak, aby dzielić się swoim życiem z followersami. W dodatku, posiada ponad 3,5 miliona obserwujących. O innych kontach granfluencerów pisaliśmy już jakiś czas temu. Jak wynika z tych badań, najwidoczniej coraz więcej osób w wieku 50+ chce iść w jej ślady. I dobrze! Zwłaszcza w przypadku Polski, taki stan rzeczy mógłby być czymś pożytecznym, chociażby dla marek. Powodów jest mnóstwo. Jednym z nich na pewno jest nasze starzejące się społeczeństwo.

Wracając do samych badań, być może wciąż nie są doskonałe i potrzebują rozszerzenia, zarówno grupy badawczej, jak i obszarów tematycznych. Jednak warto zauważyć, jak silny związek z mediami społecznościowymi mają obecnie osoby w grupie wiekowej 50+.  A to, zwłaszcza osobom pracującym w marketingu, może zasugerować, że również o tym osobach nie należy zapominać. A nam młodym powinno uświadomić, że nie tylko Pokolenie Z czy Milenialsi „umieją w Facebooka i Instagrama”, ale również osoby starsze. Wszystko co musimy zrobić, to jedynie im to pokazać, albo, gdy już wiedzą z czym wiąże się bycie użytkownikiem social media – zaakceptować. W końcu każdy ma prawo do rozrywki, kontaktu, dzielenia się swoim życiem i… popisywania się przed innymi, jak nasi seniorzy. ;)





Reklama


Reklama


[FM_form id="1"]