
Czym jest wellbeing i dlaczego firmy go potrzebują?
Odczucie pełni zadowolenia przez pracowników można określić mianem dobrostanu. To zespół pozytywnych emocji, który wyklucza zaniepokojenie, obawy, strach i obniżone morale personelu. Tym właśnie jest, czyli dążeniem do uzyskania fizycznego, emocjonalnego i psychicznego dobrostanu pracownika. Osiągnięcie go jest dynamicznym procesem polegającym na analizie potrzeb wszystkich osób w firmie i zaproponowaniem im rozwiązań dostosowanych właśnie do nich. Pandemia COVID-19 i lockdown odcisnęły wyraźne piętno na podejściu pracodawców do dobrego samopoczucia swoich współpracowników.
Jak praca zdalna wpływa na zespół?
Trzeba przyznać od razu, że pierwszy lockdown postawił firmy w trudnym położeniu. Praca zdalna, która okazała się koniecznością, wystawiła relacje pracowników na ciężką próbę, a wielu pracodawców nie wiedziało, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Cięcia kosztów dotykały niemal każdego działu, a szczególnie tych miejsc, które na pierwszy rzut oka wydawały się najmniej potrzebne w danym momencie. Dlatego pewne benefity dla pracowników, takie jak owocowe czwartki, zostały szybko usunięte. Nie miałyby większego sensu, skoro i tak biura były puste. Podobnie stało się z karnetami na siłownię, które były zamknięte.
Najpopularniejsze benefity pracownicze w 2021 roku
Tryb pracy zdalnej nadaje nowy kierunek dla wellbeingu. Niepewność i zaniepokojenie rozwojem pandemii nie maleje, a nastrojów nie poprawiają kolejne fale zachorowań. Jak wellbeing zmienił się w 2021 roku? Absolutnym hitem okazują się benefity pracownicze w formie konsultacji z psychologiem. Dlaczego? Jednym z powodów jest spadek mobilizacji pracowników wywołanej chwilowym kryzysem. Zaangażowanie ustępuje miejsca rozterkom i zachwianiu poczucia bezpieczeń
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy
stwa. Spotkania z psychologiem pomagająw zachowaniu równowagi emocjonalnej i psychicznej, które przekładają się na poczucie zadowolenia.
Jak ćwiczyć kondycję, siedząc przed komputerem?
Wspólne spędzanie czasu w zespole oddzielonym od siebie jedynie przez biurka, nie było dotychczas trudne. Jednak rozlokowanie pracowników w domach, niekiedy w różnych miejscowościach, zniweczyło dotychczasowe wysiłki w obszarze integracji zespołów projektowych. Dlatego kolejnym niezwykle skutecznym pomysłem okazały się wspólne zajęcia, np. joga z instruktorem. Odbywające się w formie wideokonferencji z trenerem, motywowały każdego chętnego uczestnika do pracy nad często unieruchomionym przed komputerem ciałem. Świadomość, że spore grono pracowników ćwiczy „razem”, buduje relacje wewnątrz zespołu i wspiera kondycję fizyczną.
Pandemia wpływa na potrzebę samokształcenia
Łódzki Software House zauważa, że spore znaczenie dla pracowników mają benefity w formie dostępu do platform szkoleniowych. Poświęcanie czasu na samodoskonalenie lub nabywanie zupełnie nowych umiejętności i wiedzy, pozwala budować silne uczucie zadowolenia. Pracownicy mogą w ten sposób poszerzać swoje horyzonty w dziedzinach związanych z pracą lub całkowicie innych. Jednak według wielu ankietowanych to właśnie ten benefit jest jednym z ważniejszych.
Co jest niezbędne przy wdrażaniu benefitów pracowniczych?
W firmach odnoszących sukces w wellbeingu, nie stawia się na jeden lub dwa benefity pracownicze. Początkowo udział może być spory, ale z czasem frekwencja spada, a co za tym idzie – zadowolenie. Dlatego kluczem jest wybór różnorodnych opcji i pozostawienie decyzji o udziale w rękach pracownika. W ten sposób pracodawcy realizują wellbeing o wiele skuteczniej, bo zapewniają swojemu zespołowi pełny wachlarz benefitów. Dostosowanie ich do potrzeb działa o wiele skuteczniej i przynosi korzyści w postaci zwiększenia zadowolenia pracowników.
Reklama