reklama
Obecnie Snapchat zdaje się przeżywać drugą młodość. Zmęczeni walką między Instagramem a TikTokiem użytkownicy reprezentujący Pokolenie Z, właśnie w aplikacji upatrują swojego miejsca online. Wykorzystując tę sytuację, Snapchat postanowił sprawdzić w jaki sposób to pokolenie odbiera doświadczenia zakupowe AR, patrzy na komunikację oraz handel. Oto wyniki badań.
Ciekawość dotycząca Pokolenia Z
Marketerzy, reklamodawcy i firmy coraz bardziej powinni skupiać się na Pokoleniu Z. To właśnie ono już teraz w dużej mierze odpowiada za zyski, jakie te branże generują. Z racji tego, że coraz więcej młodych osób powraca do aplikacji, Snapchat postanowił przeprowadzić badania dotyczące doświadczeń zakupowych tej grupy wiekowej. Aby były one wiarygodne, Snapchat postanowił nawiązać współpracę z Crowd DNA i dzięki temu przeprowadzić ankiety wśród ponad 19 000 osób na 16 rynkach. Wyniki podzielono na cztery odrębne sekcje: handel, komunikacja, połączenia i tożsamość. Wszystkie wnioski, jakie pojawiły się w badaniu, obrazują podejście Pokolenia Z do komunikacji zarówno ze znajomymi, jak również z markami i reklamodawcami.
Pokolenie Z a zakupy AR
Dosyć ciekawe dane wyciągnął Snapchat względem pierwszej sekcji badań, czyli handlu. Jak się bowiem okazuje, Pokolenie Z, aż w 93% jest zainteresowane używaniem technologii AR podczas robienia zakupów. Co więcej, zwłaszcza wtedy, gdy kupowane produkty dotyczą ich wyglądu, dwukrotnie częściej decydują się na ich zakup, jeżeli wcześniej mogli przymierzyć lub wypróbować ich wirtualnie. A już 55% wierzy, że AR ułatwi im znalezienie odpowiedniej rozrywki i pomoże w ciekawszych doświadczeniach towarzyskich. I nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ Pokolenie Z to ta grupa wiekowa, dla której technologia jest codziennością. W związku z tym lubią oni eksperymentować i nabierać nowego doświadczenia. A reklamodawcy i marki muszą wymyślać coraz to ciekawsze i bardziej kreatywne formy zachęty do zakupu. Zwłaszcza branża beauty i fashion powinna więc zainteresować się nową technologią. Pokolenie Z jest bowiem zainteresowane przymierzaniem ubrań i wypróbowywaniem makijażu za pomocą AR. W badaniu Snapchata, przyznało się do tego aż 88% respondentów.
Kreatywność przede wszystkim
W kwestii komunikacji, czyli drugiego badanego przez Snapchata segmentu, istotną rolę odgrywa kreatywność. Dużo lepiej odbiera komunikację Pokolenie Z tam, gdzie wykorzystywane są formy obrazkowe. Niemalże wszyscy (96%) użytkownicy wykorzystują formę komunikacji wizualnej podczas rozmowy online ze znajomymi. Trzy na pięć osób uważa też, że dzięki takiemu sposobowi przekazu treści, rozmowy na komunikatorach stają się bardziej osobiste. Dodatkowo, aż 54% badanych odbiera awatary cyfrowe i Bitmojis jako formę wyrażania siebie. W kwestii reklam, ponownie góruje tu wykorzystanie technologii AR. Pokolenie Z uważa wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości w przekazie marketingowym jako bardziej osobiste, a ponad połowa badanych częściej zwraca uwagę na ten format reklamy. Według Zetek, wykorzystywanie nowych technologii to zupełnie inne spojrzenie na odbiorcę i bardziej kreatywne podejście do branży reklamowej, jak również samej komunikacji.
Pokolenie Z i tożsamość
Równie ciekawym aspektem badań Snapchata jest poczucie tożsamości Pokolenia Z. W badaniu znajdziemy wykaz tych krajów, gdzie dla użytkowników niezwykle ważne jest to kim są, skąd pochodzą oraz czy i jak mogą siebie wyrażać.
Jak widać na powyższym GIF-ie, przodują tu takie kraje jak: Szwecja, Kanada, ZEA czy USA. Kierując swoje produkty lub usługi na te rynki, marketerzy i reklamodawcy powinni zatem mieć na uwadze powyższe dane.
Przeczytaj również: Pokolenie Z kreuje trendy marketingowe w social mediach
Inne spojrzenie na kontakt
Ostatnim segmentem, na jakim w swoim badaniu skupił się Snapchat jest przywiązanie i połączenie ze znajomymi i markami. Nie da się ukryć, że wciąż olbrzymi wpływ na postrzeganie kontaktu ze znajomymi i czas wolny. Już 7 na 10 osób planuje spędzać znacznie więcej czasu ze swoimi znajomymi podczas osobistych spotkań. W związku z wpływem tego, co obecnie dzieje się na świecie lub miało miejsce podczas pandemii, sześć na dziesięć osób pozostaje w stałym kontakcie ze znajomymi, aby pomóc im radzić sobie ze stresem. Najważniejszymi danymi jednak są te dotyczące podejmowanych działań dla dobra wspólnego. Aż 70% przedstawicieli Pokolenia Z jest prawie 2 razy bardziej skłonnych do korzystania z narzędzi zakupowych AR w celu zmniejszenia wpływu na środowisko. Ponadto, ta grupa wiekowa przyznaje się do tego, że częściej wypowiada się na tematy społeczne i polityczne. Tematy te są dla nich o wiele bardziej istotne niż te, które są związane z pandemią.
W związku z tym, Zetki oczekują podobnych wartości wyznawanych przez marki. I to właśnie ona stanowią ważny wyznacznik tego, czy w ogóle chcą wchodzić w interakcję z marką. Dodatkowo 70% badanych przyznaje, że niezwykle istotne dla nich jest to, aby marki próbowały nawiązać z nimi relację, a niemalże połowa uważa wykorzystywanie przez markę filtrów AR, jako próbę bliższego kontaktu z klientem. Połowa respondentów także szuka opinii na temat firm w mediach społecznościowych, aby poznać opinię od znajomych lub rzeczywistych osób.
Jak zatem dotrzeć do Pokolenia Z?
Konsument należący do Pokolenia Z przede wszystkim jest niezwykle wyczulony na brak szczerości u marek. Musi czuć, że jej intencje są czyste, a kontakt jaki nawiązują z młodym pokoleniem nie jest wymuszony. Ponadto, warto zwrócić uwagę na podkreślenie wartości wyznawanych przez firmy, ponieważ one również mogą stać się czynnikiem nie tyle marketingowym, co jednoczącym z Pokoleniem Z. Dodatkowo badanie Snapchata pokazało także jak silny wpływ na postrzeganie działań marketingowych, jak i samych marek mają nowe technologie, a zwłaszcza rozszerzona rzeczywistość. Efekty AR stają się dla Pokolenia Z nie tylko zachętą wizualną, ale także formą nawiązania bliskich więzi. I to właśnie w takie podejście do reklamy powinny inwestować marki.
Przeczytaj również: Pokolenie Alfa. Dlaczego marki powinny zacząć zwracać na nie uwagę?