X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

LEGO kontynuuje kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” i przełamuje schematy w wychowaniu dzieci

Z badania LEGO wynika, że co 4. Polak nie miał swobody wyboru zabaw w dzieciństwie. Marka kontynuuje kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” i dba o edukację rodziców.

LEGO kontynuuje kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” i przełamuje schematy w wychowaniu dzieciźródło: materiały prasowe

reklama


Dzisiaj, czyli 11 października, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Dziewczynek – święto ustanowione w 2011 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. To świetna okazja, aby przyjrzeć się bliżej młodemu pokoleniu kobiet.

Stereotypy związane z płcią

Podział zabaw na te zarezerwowane tylko dla chłopców i inne dla dziewczynek jest utrwalany w polskim społeczeństwie od pokoleń. To jeden z wniosków z ostatnich badań marki LEGO®, gdzie aż 1 na 4 dorosłych Polaków przyznaje, że w dzieciństwie nie wolno im było bawić się zabawkami, które tradycyjnie kojarzyły się z płcią przeciwną[1]. Obecnie ponad 40% dziewczynek w Polsce obawia się, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano chłopcom[2]. W odpowiedzi na badania marka LEGO kontynuuje w Polsce kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” z udziałem Martyny Wojciechowskiej, aby zainspirować rodziców do myślenia o dzieciach niezależnie od stereotypów związanych z płcią.

Funkcjonujące w polskim społeczeństwie stereotypy związane z płcią opierają się na powszechnych przekazach i umacnianych przez dziesiątki lat konwencjach. Spojrzenie na tradycyjne role, pełnione przez kobiety i mężczyzn, ulega powolnej ewolucji, jednak aby kolejne pokolenia mogły swobodnie rozwijać swoje talenty i unikalne osobowości, potrzebna jest jak najszybsza zmiana.

Wszystko zaczyna się od rodziców

Zeszłoroczne badanie Grupy LEGO i Instytutu Geeny Davis ds. Płci w Mediach wykazało, że problem ograniczania kreatywności dzieci, szczególnie płci żeńskiej, i przypisywania im ról jest w społeczeństwie wciąż aktualny. Mimo że zdecydowana większość (90%) dziewczynek w Polsce nie widzi przeszkód w tym, aby one grały w piłkę nożną, a chłopcy trenowali taniec, aż 43% z nich boi się wyśmiania z powodu używania zabawki przypisanej stereotypowo przeciwnej płci. Skąd bierze się ten problem?

Jak wskazuje najnowszy raport LEGO Play Well 2022, sami rodzice, którzy wzięli udział w badaniu, doświadczali w dzieciństwie ograniczeń związanych z płcią. Aż 4 na 10 dorosłych Polaków twierdzi, że w dzieciństwie spotkało się ze stereotypami dotyczącymi płci w zabawie. Funkcjonujące w świadomości społecznej schematy ograniczały w ten sposób możliwości rozwoju, poznawania świata i kształtowania indywidualnych charakterów dzieci. Co czwarty dorosły Polak przyznaje, że nie mógł bawić się w dzieciństwie zabawkami tradycyjnie kojarzonymi z płcią przeciwną, a 35% obawiało się bycia dręczonym z tego powodu.

– Wielu rodziców, jako dzieci, doświadczyło wychowania pełnego stereotypów i sztywnych konwencji kulturowych. Przejawiało się to później w ich sposobie życia, a niejednokrotnie miało również wpływ na wybór wykonywanego zawodu. Z naszych badań wynika wyraźnie, że kobiety, dziś matki, znacznie rzadziej niż mężczyzn zachęcano, by realizowały się w nauce, technologii, inżynierii czy matematyce. To pokazuje, jak wielkie znaczenie w początkowych etapach życia ma równe traktowanie dzieci, a także dawanie im możliwości wyboru – mówi Beata Kucejko, dyrektor marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie. – Dzieci przy wsparciu rodziców powinny samodzielnie odkrywać swoje naturalne predyspozycje, zamiast otrzymywać konkretne, utarte ścieżki rozwoju, związane kulturowo z płcią. Dlatego przedstawiajmy im wszystkie możliwości, nie ograniczając przyszłości naszych pociech tylko ze względu na płeć.

LEGO kampania Dziewczynki mogą wszystko

źródło: materiały prasowe

Przyszłość dzieci zaczyna się od ich wyboru

Zeszłoroczne badanie wykazało, że rodzice znacznie częściej zachęcają córki do zabaw uznawanych za typowo kobiece, jak: taniec, śpiew, gotowanie, zabawa pluszakami lub lalkami. Schematy te, powielane przez kolejne pokolenia, często nakierowują dziewczynki do wyboru zainteresowań, przejawiania określonego rodzaju zachowań lub wchodzenia w konkretne role społeczne. W efekcie wiele z nich zaczyna się obawiać wyrażania siebie, swoich prawdziwych opinii czy upodobań, co może ograniczać ich kreatywność oraz wskazywać ograniczone ramy rozwoju w przyszłości.

Z raportu LEGO Play Well 2022 wynika, że 1 na 5 dorosłych Polaków (21%) czuło się ograniczanych w swoich aspiracjach zawodowych ze względu na płeć. Wspomniane wcześniej schematy wychowania dzieci wskazują, że problem ograniczeń płciowych pozostaną obecne w społeczeństwie, jeśli nie zmienimy sposobu, w jaki kształtujemy młode umysły i ich indywidualne charaktery.

– Zmiany, jakie nastąpiły w świecie na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, nigdy wcześniej w historii nie były tak dynamiczne. Zazwyczaj następowały one powoli, ewoluując z jednej formy do drugiej. A później to wszystko przyspieszyło. Pamiętam siebie w dzieciństwie i wyzwania, z którymi musiałam się mierzyć jako dziewczynka, która odbiegała od stereotypowej normy – mówi Martyna Wojciechowska, dziennikarka, podróżniczka i ambasadorka kampanii marki LEGO „Dziewczynki mogą wszystko” – Dzieci, przychodząc na świat, nie wiedzą, czym są stereotypy i „co wypada a co nie”, więc tak naprawdę to my dorośli mamy tutaj najwięcej do zrobienia, żeby tych stereotypów nie powielać i nie przenosić ich na nasze dzieci.

Grupa LEGO dba o edukację rodziców

Badania pokazują, że dziś znaczna większość (94%) dorosłych Polaków nie czuje się wystarczająco przygotowana, by rozmawiać o kwestiach DEI (ang. Diversity, Equity, Inclusion – różnorodność, równość i integracja). Aby rozwijać indywidualne charaktery dziewczynek i wspierać ich naturalne kompetencje, potrzebują więc wsparcia w tej kwestii.

Kampania „Dziewczynki mogą wszystko”

Grupa LEGO w najnowszej edycji kampanii „Dziewczynki mogą wszystko” przełamuje schematy w wychowywaniu dzieci. Marka chce inspirować dorosłych, aby pobudzali kreatywność swoich dzieci – budowniczych przyszłości, niezależnie od płci. Dzisiaj rodzice mają dostęp do wielu narzędzi, takich jak klocki, nowoczesne technologie, które pomogą stymulować dziewczynki, ich ciekawość i chęć poznawania świata. W efekcie będą mogły odkrywać swoje wyjątkowe talenty i znaleźć własną, unikalną drogę rozwoju. Bo dziewczynki naprawdę mogą wszystko!

Infografika Lego

źródło: materiały prasowe

[1] Raport LEGO Play Well, 2022

[2] Raport Instytutu Geeny Davis ds. Płci w Mediach na zlecenie Grupy LEGO, 2021

źródło: informacja prasowa

Reklama

[FM_form id="1"]