
Artykuł przygotowany przez ekspertkę z DevaGroup
Wyszukiwarka Google istnieje od roku 1998 i jest tylko trochę młodsza od Yahoo. Od tego czasu, wraz z postępem technologicznym, zmieniła się jednak w sposób znaczący, jak również zyskała konkurencję na rynku – Bing czy DuckDuckGo. W ostatnim czasie głośno zrobiło się o rozwiązaniu firmy Microsoft istniejącym od 2009 roku. Pytanie, czy Bing zostanie większym graczem na polskim rynku, jest więc zupełnie uzasadnione.
Punkt pierwszy: podróż do przeszłości
Zanim przejdziemy do wyciągania wniosków, warto spojrzeć wstecz na kilka ostatnich miesięcy i na zmiany, jakie przyniosły. Przede wszystkim, jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Similar Web, od listopada ubiegłego roku możemy zaobserwować niesamowity skok zainteresowania ChatGPT.

Obraz 1: Wykres przedstawiający wzrost użytkowników ChatGPT od listopada 2022 do kwietnia 2023. Źródło: https://www.similarweb.com/blog/insights/ai-news/chatgpt-growth-flattens/
Z uwagi na to, że jest to rozwiązanie ogólnodostępne i w pewnym zakresie darmowe, to momentalnie znalazło zastosowanie do tworzenia treści na strony internetowe. Jego potencjał szybko dostrzegli i wykorzystali copywriterzy, agencje SEO jak i właściciele stron internetowych. W odpowiedzi na ten trend 8 lutego Google na swojej stronie developers.google.com opublikowało poradnik, jak wykorzystywać narzędzia AI do tworzenia treści. Tym samym odniosło się do wątpliwości i pytań, jakie pojawiły się wśród specjalistów SEO w kontekście wpływu takich treści na pozycje w wyszukiwarce.
To był jednak dopiero początek zmian, bo niedługo potem Microsoft ogłosił wprowadzenie w swojej wyszukiwarce funkcji, którą właśnie oferuje Chat GPT – odpowiadania na zapytania. Do użytku testowego moduł AI w Bingu został oddany w marcu, a na początku maja rozszerzono go o dodatkowe funkcjonalności, nadal liczba zapytań
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy
jest jednak ograniczona.
Wraz z tymi informacjami zainteresowanie tematem wyszukiwarki Bing wzrosło na początku tego roku na całym świecie, co pokazuje np. wykres Google Trends.

Obraz 2: Wykres przedstawiający częstotliwości wpisywania w Google frazy „bing” od maja 2022 do kwietnia 2023. Źródło: https://trends.google.pl/trends/explore?q=bing&hl=pl
Stąd całkiem uzasadnione wydaje się pytanie, czy Bing wchodzi do gry na rynku polskim?
Punkt drugi: teraźniejszość i Bing w Polsce
Wedle danych z Statcounter Global Stats w Polsce sytuacja z popularnością wyszukiwarek wygląda podobnie jak w skali światowej. Bing na całym świecie używany jest przez ponad 3% użytkowników internetu, jeżeli weźmiemy pod uwagę wszystkie urządzenia. Natomiast w Polsce korzysta z niego mniej niż 3%.

Obraz 3: Procentowy podział najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce według ilości użytkowników od stycznia do maja 2023. Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-202301-202304

Obraz 4: Wykres przedstawiający procentowy podział najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce według ilości użytkowników od stycznia do maja 2023. Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-202301-202304

Obraz 5: Wykres przedstawiający procentowy podział najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce według ilości użytkowników od stycznia do maja 2023. Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-202201-202304
W przypadku wyszukiwań na komputerach jego udział wynosi już powyżej 6%, ale w ostatnim czasie ma tendencję malejącą przy ponownym wzroście popularności wyszukiwarki Google. Spadek ma miejsce zarówno w skali światowej, jak i w skali naszego kraju.

Obraz 6: Procentowy podział najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce według ilości użytkowników korzystających z komputerów osobistych od stycznia 2022 do maja 2023. Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/desktop/poland/#monthly-202201-202305

Obraz 7: Wykres przedstawiający procentowy podział najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce według ilości użytkowników korzystających z komputerów osobistych od stycznia 2022 do maja 2023. Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/desktop/poland/#monthly-202201-202305

Obraz 8: Wykres przedstawiający procentowy podział najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce według ilości użytkowników korzystających z komputerów osobistych od stycznia 2022 do maja 2023. Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/desktop/worldwide/#monthly-202201-202305
Wedle tych danych popularność wyszukiwarki firmy Microsoft nie wzrosła w ostatnim czasie w sposób znaczący, a raczej spadła. Oznacza to, że ogólnoświatowe zainteresowanie modułem AI w Bingu nie przełożyło się na popularność samej wyszukiwarki. Google wciąż pozostaje liderem, co ilustruje poniższy wykres przygotowany przez Similar Web.

Obraz 9: Wykres przedstawiający ile użytkowników korzysta z najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie. Źródło: https://www.similarweb.com/blog/insights/ai-news/chatgpt-growth-flattens/
Jak to natomiast wygląda szczegółowo w przypadku klientów?
Analizując dane z Google Analytics dla klientów z różnych branż oraz mających, zarówno strony z ofertą, jak i sklepy, wciąż najpopularniejsza pozostaje wyszukiwarka Google. To z niej zawsze pochodzi ponad 90% ruchu organicznego. Jednocześnie nie widać żadnego wyraźnego trendu związanego ze wzrostem lub spadkiem popularności wyszukiwarki Bing w ostatnim czasie. Natomiast ogólne porównanie danych od początku marca względem poprzednich trzech miesięcy wykazało, że w zdecydowanej większości przypadków, jeżeli spada ruch z Google, spada również ruch z Binga i jeżeli rośnie, to również ten z Binga:

Obraz 10: Porównanie ruchu z Google i Bing dla klienta A. Źródło: Google Analytics

Obraz 11: Porównanie ruchu z Google i Bing dla klienta B. Źródło: Google Analytics
Wniosek ten potwierdza to, że działania SEO dla wyszukiwarki Google polegające na tworzeniu oryginalnych, wysokiej jakości treści przydatnych użytkownikom, dbaniu o jak najlepsze parametry techniczne strony, pozyskiwaniu wartościowych linków i łączenie tych działań z wynikami analiz UX przekładają się również, w jakiejś części, na proces pozycjonowania w Bingu. Po prostu dobra, sprawnie działająca i wartościowa strona przyciąga użytkowników.
Idąc dalej za pytaniem, jak to wygląda w praktyce, Łukasz Jeleń, nasz Head of New Business odnosząc się do tematu, czy Bing wchodzi do gry, zauważa, że liczba zapytań o Microsoft Ads utrzymuje na mniej więcej stałym poziomie i po ostatnich zmianach nie zauważył gwałtownego wzrostu zainteresowania tym rozwiązaniem.
Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by zainteresować się m.in. reklamami Microsoft Ads, które wyświetlają się nie tylko w Bingu, ale także w sieciach partnerskich np. w wyszukiwarce DuckDuckGo oraz Yahoo. W ten sposób po prostu pokryje się dodatkowy segment rynku.
Zawsze warto przetestować to rozwiązanie, bo konkurencja w sieci Microsoft jest mniejsza, a kampanie można w łatwy sposób zaimportować z Google Ads i po niewielkiej optymalizacji uruchomić – komentuje Dorota Kika, Senior SEM Expert w DevaGroup.
Punkt trzeci: co przyniesie przyszłość?
W skali światowej wzrost popularności wyszukiwarki Bing pokrył się z momentem wprowadzenia tam funkcjonalności czatu znanej już z ChatGPT, co najlepiej ilustruje inny wykres udostępniony przez Similar Web.

Obraz 12: Wykres przedstawiający ile użytkowników korzysta z najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie w zestawieniu z ChatGPT. Źródło: https://www.similarweb.com/blog/insights/ai-news/chatgpt-growth-flattens/
Porównując to jednak z poprzednimi danymi, można wysnuć wniosek, że zainteresowanie było nie tyle samą wyszukiwarką co modułem AI, jako czymś nowym i innym. Na wykresie widać również spadek zainteresowania w kwietniu po szybkim wzroście, który w tym kontekście nie jest zaskakujący.
To, czego nie mówią wykresy to to, że Microsoft nie poprzestał jednak tylko na zmianie w swojej wyszukiwarce, gdyż mocno promuje swoje rozwiązanie także w innych miejscach. Moduł został już zaimplementowany w wyszukiwarce Microsoft Edge, a oprócz tego w pasku wyszukiwania systemu Windows zaczęła pojawiać się zachęta do skorzystania z niego.
Należy jednak pamiętać, że rozwój nowych funkcjonalności do modułu AI w Bingu i ich udostępnienie trwa od początku marca tego roku. Jest to więc zbyt krótki okres, by móc wysnuć konkretne i miarodajne wnioski. Te kilka miesięcy to też za mało czasu, by w sposób znaczący zmienić przyzwyczajenia użytkowników, zwłaszcza posiadaczy telefonów z system Android.
Jest jeszcze inna kwestia, która powinna zostać wzięta pod uwagę: początkiem maja Google zapowiedziało wprowadzenie własnego rozwiązania podobnego do ChatGPT. Wedle informacji opublikowanych na blog.google rozwiązane wdrożone będzie w samej wyszukiwarce, a nie w osobnej przestrzeni, jak to ma miejsce w Bingu.

Obraz 13: Projekt moduły AI w wyszukiwarce Google. Źródło: https://blog.google/products/search/generative-ai-search/
To z kolei rodzi inne pytania – jak to rozwiązanie wpłynie na pozycjonowanie stron oraz na reklamy produktowe i tekstowe w wyszukiwarce. Natomiast na wyniki, jak to rzeczywiście będzie działać i wpływać na Adsy oraz SEO musimy poczekać.
Te innowacje wydają się jednak dopiero początkiem jeszcze większych zmian, bo nie tylko wyszukiwarki zainteresowały się możliwościami, jakie daje ChatGPT. W ostatnim czasie przeglądarka Opera także wprowadziła moduł z AI do powszechnego użytku. Aria, bo tak został nazwany ten moduł, różni się znacząco od rozwiązania firmy Microsoft, ponieważ nie tylko odpowiada na pytania, ale również generuje kod czy treści.

Obraz 14: Projekt modułu AI Aria w przeglądarce Opera. Źródło: https://blogs.opera.com/desktop/2023/05/opera-unveils-integrated-browser-ai-aria/
Podsumowanie
Na pytanie, czy Bing wchodzi do gry w Polsce, można jednak odpowiedzieć dzisiaj w sposób jednoznaczny. Dane statystyczne pokazują, że w ostatnim czasie wśród polskich użytkowników internetu, podobnie jak w skali światowej, nie nastąpił gwałtowny wzrost użytkowników wyszukiwarki Bing, a raczej jej spadek. Wciąż największym graczem pozostaje Google.
Inną kwestią jest jednak to, jakie zmiany przyniosą kolejne miesiące, gdyż Google, wzorem firmy Microsoft, postanowiło również rozbudować swoją wyszukiwarkę. Do gry z własnym rozwiązaniem weszła Opera. Może się również okazać, że kolejne firmy będą wprowadzać to rozwiązanie u siebie. Sam Chat GPT też cały czas się rozwija.
Niewątpliwie wyścig technologiczny się rozpoczął i zapewne największe korporacje nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. Właściwie z tygodnia na tydzień obserwujemy zmiany, jakie zachodzą zarówno w wyszukiwarkach, jak i przeglądarkach. Ciężko jest więc przewidzieć, jak to w ostatecznym rozrachunku wpłynie na nawyki użytkowników.
W najbliższej przyszłości stoi przed nami wiele wyzwań, w tym to najważniejsze – jak w obliczu tych wszystkich zmian mierzyć popularność i skuteczność wyszukiwarek i jak łączyć to z intencjami użytkowników. Nie pozostaje nam nic innego, jak obserwować te zmiany i być z nimi na bieżąco.
Artykuł przygotowany przez ekspertkę z DevaGroup
O autorce:

Magdalena Kościółek
Magdalena Kościółek
SEO Associate w DevaGroup
Od 5 lat związana z branżą marketingu internetowego. Posiada doświadczenie w działaniach off-site i on-site SEO oraz w zarządzaniu stronami internetowymi i stale rozwija swoje umiejętności. Prywatnie książkoholiczka lubiąca gotować.
Reklama