
reklama
Aktualna sytuacja gospodarcza, na czele z galopującą inflacją, sprawia, że konsumenci stają się coraz bardziej świadomi swoich wydatków, poszukując inteligentnych i przemyślanych rozwiązań zakupowych. Tak właśnie powstaje stosunkowo nowa grupa konsumentów określanych jako smart shopperzy. Kto jest uważany za smart shoppera? Jakie cechy i zachowania definiują tego typu konsumenta?
Kim są smart shopperzy?
Smart shopperzy to konsumenci określani jako inteligentni klienci, którzy podejmują świadome i przemyślane decyzje zakupowe, wykorzystując nowoczesne technologie i różnorodne źródła informacji. Charakteryzują się zdolnością do skutecznego porównywania cen, analizy opinii innych konsumentów, korzystania z aplikacji mobilnych, a także podejmowania decyzji zakupowych na podstawie informacji uzyskanych w czasie rzeczywistym.
Smart shopperzy aktywnie korzystają z nowoczesnych narzędzi, takich jak smartfony, tablety czy komputery, aby przeglądać oferty, porównywać ceny i korzystać z aplikacji mobilnych. Zanim dokonają zakupu, smart shopperzy dokładnie sprawdzają produkty. Przeglądają recenzje, porównują cechy, czytają opinie innych klientów i korzystają z porównywarek cenowych. Dla smart shopperów duże znaczenie mają ceny. Dlatego konsumenci zaliczani do tej grupy szczególnie uważnie przyglądają się akcjom promocyjnym, szuka
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy
ją obniżek cenowych i starają się znaleźć najlepszą ofertę przed dokonaniem zakupu. Smart shopperzy chętnie uczestniczą w programach lojalnościowych, gdzie zbierają punkty, otrzymują dodatkowe korzyści i nagrody za swoje zakupy. Warto wiedzieć, że smart shopperzy cenią personalizowane oferty i rekomendacje dostosowane do ich indywidualnych preferencji, historii zakupów i zachowań konsumenckich.

źródło: shutterstock.com
Jakie technologie wpływają na kształtowanie zachowań smart shopperów?
Na zachowania zakupowe smart shopperów duży wpływ mają aplikacje mobilne, które dają dostęp do informacji o produktach, recenzji i do porównywania cen, a także pozwalają na składanie zamówień online. Ogromną rolę zaczyna też odgrywać sztuczna inteligencja, która jest używana do personalizacji ofert, rekomendacji produktów i analizy preferencji klientów. Dzięki AI można precyzyjnie dostosowywać oferty do indywidualnych potrzeb smart shopperów.
Smart shopperzy cenią też sobie bezgotówkowe metody płatności, w tym portfele mobilne, zapewniające wygodę i szybkość transakcji. Inteligentni konsumenci chętnie sięgają po pomoc asystentów głosowych i chatbotów, nie stronią też od rozwiązań opartych o rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość. Obecnie nieco mniejsze znaczenie odgrywa Internet Rzeczy IoT, choć drzemie w nich duży potencjał. Inteligentne urządzenia mogą dostarczać smart shopperom informacje o stanie produktów, datach ważności czy ilościach, co pomaga w lepszym planowaniu zakupów.
Jakie czynniki wpływają na decyzje zakupowe smart shopperów?
Decyzje zakupowe smart shopperów są kształtowane przez różnorodne czynniki, które odzwierciedlają ich zdolność do podejmowania świadomych wyborów. Jednym z najważniejszych czynników decyzyjnych dla smart shopperów jest cena, a przy tym wszelkie promocje, obniżki cen i rabaty. To konsumenci, do których może z łatwością trafić reklama porównawcza.

źródło: reddit.com
Poszukiwanie najlepszych ofert cenowych, nie oznacza jednak rezygnacji z jakości. Co więcej, smart shopperzy wykazują sporą świadomość ekologiczną i chętnie wybierają produkty wyprodukowane w zgodzie z polityką zrównoważonego rozwoju. Z drugiej strony pogoń za najlepszymi ofertami sprawia, że są to konsumenci stosunkowo mało lojalni wobec marek. Dużo bardziej od przywiązania do marki, cenią sobie dostępność i wygodę zakupów. Sklepy oferujące łatwy dostęp do produktów, szybką dostawę i wygodne metody płatności mogą zyskać ich uznanie. Chcąc zawalczyć o lojalność tej grupy klientów, można pokusić się o zorganizowanie programu lojalnościowego, gdyż smart shopperzy chętnie uczestniczą w takich akcjach, zbierając punkty i korzystając z nagród za swoje zakupy.

źródło: zooplus.pl
Jak dotrzeć z przekazem reklamowym do smart shopperów?
Chcąc dotrzeć do smart shopperów warto postawić na personalizację przekazu reklamowego, a także na kampanie oparte o geolokalizację. Tego typu działania skłaniają smart shopperów do skorzystania z przedstawionych ofert. Dobrze sprawdzają się spersonalizowane oferty wysyłane drogą mailową oraz reklamy w mediach społecznościowych. Warto wykorzystać reklamy w aplikacjach mobilnych, z których ta grupa konsumentów bardzo chętnie korzysta. W dotarciu do smart shopperów pomaga także content marketing, gdyż mamy do czynienia z klientami, którzy cenią sobie wiedzę. Tym samym trafiają do nich porady zakupowe, recenzje produktów oraz informacje o nowościach. Doskonałym przykładem są materiały wideo nagrywane przez sklepy z elektroniką.
W przypadku smart shopperów dobrze sprawdza się też influencer marketing, gdyż za ich pośrednictwem konsumenci otrzymują zarówno rekomendacje zakupowe, jak i możliwość udziału w akcjach promocyjnych.
Reklama