reklama
Aplikacja mObywatel ma zyskać funkcję Wirtualnego Asystenta opartego na sztucznej inteligencji. Inicjatywa Ministerstwa Cyfryzacji ma usprawnić korzystanie z usług publicznych i umożliwić zadawania pytań na temat procedur w formie naturalnej rozmowy.
Jak działa Wirtualny Asystent w aplikacji mObywatel 2.0?
Z aplikacji mObywatel 2.0 korzysta obecnie ponad 8 milionów Polaków. Jest ona na bieżąco rozwijana i aktualizowana o nowe funkcje, np. możliwości zgłaszania naruszeń środowiskowych i nielegalnych treści. Kolejną dołączoną do aplikacji e-usługą będzie rozmowa z asystentem AI.
Wirtualny Asystent opiera się na technologii GPT – tej samej, na której działa powszechnie wykorzystywany ChatGPT od OpenAI. Komunikacja z botem odbywa się tekstowo poprzez zadawanie pytań z klawiatury, podobnie jak w przypadku rozmowy w innych popularnych komunikatorach.
Asystent będzie odpowiadał na pytania dotyczące m.in.:
- przedłużania ważności dokumentów,
- sposobu składania wniosków,
- dostępnych e-usług,
- załatwiania spraw urzędowych.
Bezpieczeństwo danych użytkowników
Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że Wirtualny Asystent nie będzie miał dostępu do danych osobowych użytkowników, takich jak punkty karne czy data ważności dowodu osobistego. Celem jest maksymalne zabezpieczenie danych, aby użytkownicy mogli korzystać z funkcji bez obaw o swoją prywatność.
W ramach jednej rozmowy będziemy mogli zadać do 10 pytań, po czym konieczne będzie rozpoczęcie nowej sesji. Tak przynajmniej zakładają wstępne plany – na dalszych etapach prac limity mogą ulec zmianie.
Funkcja Wirtualnego Asystenta zostanie początkowo udostępniona w wersji pilotażowej (PoC – Proof of Concept) ograniczonej do grupy testowej, co pozwoli na ocenę działania usługi i umożliwi wprowadzenie ewentualnych poprawek. W tej chwili można zapoznać się z makietą, która przybliża efekty dotychczasowej pracy nad nowym rozwiązaniem.
Cel projektu – wygodniejszy dostęp do usług publicznych
Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski podkreślił, że Wirtualny Asystent ma pomóc użytkownikom w sprawnym odnalezieniu informacji w gąszczu dostępnych usług i dokumentów. Funkcja ta sprawi, że obywatele nie będą musieli samodzielnie przeszukiwać zakładek w aplikacji – wystarczy, że zadadzą pytanie asystentowi, który udzieli wyczerpującej odpowiedzi na podstawie rządowej bazy wiedzy.
Prace nad Wirtualnym Asystentem wiążą się z wyzwaniami, takimi jak dobór odpowiedniego modelu językowego czy optymalizacja skuteczności i intuicyjności interfejsu. Ponadto istotne będzie zapewnienie merytorycznych odpowiedzi opartych na skondensowanych informacjach z rzetelnych źródeł. Poza tym twórcy aplikacji pracują nad dostosowaniem jej funkcjonalności do wytycznych WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Dzięki temu będzie ona bardziej dostępna dla osób z niepełnosprawnościami.
Przyszłość aplikacji mObywatel
Dalszy rozwój mObywatela zakłada wdrażanie kolejnych funkcji AI i rozszerzenie dostępnych e-usług. Plany obejmują również dostosowanie aplikacji do przepisów eIDAS, co umożliwi korzystanie z mObywatela także poza granicami Polski.
Wprowadzenie Wirtualnego Asystenta to krok ku nowoczesnym usługom publicznym i wyraz dążenia do większej wygody użytkowników. Czy nowa funkcja spełni oczekiwania obywateli? Odpowiedź poznamy już niedługo, gdy trafi ona do szerszego grona użytkowników. Na razie nie znamy jeszcze planowanej daty wdrożenia tej technologii.