
reklama
Zakupy drogą m-commerce przestają być domeną wyłącznie młodszych pokoleń. Najnowsza analiza przeprowadzona przez Klarnę pokazuje, że to właśnie baby boomers i pokolenie X odnotowują największe wzrosty w korzystaniu z aplikacji zakupowych.
M-commerce rośnie w siłę
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie zakupami przez smartfony Klarna przeprowadziła szczegółową analizę zachowań swoich użytkowników. Wynika z niej, że w IV kwartale 2024 roku – w porównaniu z analogicznym okresem 2023 – częstotliwość zamówień wzrosła ponad dwukrotnie, a liczba zamówień zwiększyła się czterokrotnie. Dane te potwierdzają, że m-commerce staje się ulubionym rozwiązaniem zakupowym wśród Polaków, niezależnie od wieku.
Analiza wskazuje również na różnice w zachowaniach zakupowych między kobietami a mężczyznami. W kategorii „odzież i obuwie” wzrost wydatków obu płci był niemal identyczny. Odpowiednio +421% u kobiet i +424% u mężczyzn. Jednakże mężczyźni wykazali większe zainteresowanie kategorią „dom i ogród”, gdzie ich liczba zamówień wzrosła o 525 % w porównaniu z 467% wśród kobiet.
Starsze pokolenia a zakupy mobilne
Choć intuicyjnie moglibyśmy spodziewać się, że młodsi konsumenci szybciej adaptują nowe technologie, to właśnie starsze grupy wiekowe biją na głowę konkurencję. Baby boomers (osoby powyżej 61. roku życia) zwiększyli częstotliwość zakupów przez aplikację Klarna aż o 120% rok do roku. Liczba ich zamówień wzrosła aż o 308%. Natomiast pokolenie X (43–58 lat) odnotowało wzrost zamówień o 281 % i zwiększenie ogólnego wolumenu zakupów aż o 423%. W kategorii „dom i ogród” najstarsi użytkownicy zanotowali aż 13-krotny wzrost liczby zamówień
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy
, co świadczy o ich rosnącym zainteresowaniu inwestowaniem w komfort i funkcjonalność swojego otoczenia.
– Obserwujemy, że starsze pokolenia czują się coraz bardziej swobodnie w przestrzeni zakupów cyfrowych, doceniając ich kluczowe zalety […]. Szczególne znaczenia ma dla nich także personalizacja. Indywidualnie dobrane oferty, rekomendacje oparte na wcześniejszych zakupach, a także zniżki i programy lojalnościowe sprawiają, że zakupy w aplikacji stają się nie tylko łatwe, ale i precyzyjnie dopasowane do ich preferencji – stwierdziała Aleksandra Ippohorska-Lenkiewicz, CEE Klarna media manager
Różnorodność kategorii zakupowych m-commerce
Analiza Klarny uwypukla, że m-commerce oferuje szeroki wachlarz możliwości zakupowych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb użytkowników. Konsumenci z pokolenia X szczególnie chętnie inwestują w produkty zdrowotne i kosmetyczne. Wzrost liczby zamówień w tej kategorii wyniósł 73%, a wydatki zwiększyły się o 78%. Dodatkowo osoby w wieku 55–60 lat postawiły na luksus, zwiększając wydatki na biżuterię o 140 % rdr.
Zarówno baby boomers, jak i pokolenie X odnotowały wzrost wydatków na ubrania i buty – odpowiednio blisko 5-krotny oraz ponad 4-krotny wzrost wydatków. Ponadto w przypadku seniorów największym zainteresowaniem cieszyła się kategoria „dom i ogród”. Z koleimillenialsi oraz generacja Z wykazują rosnące zainteresowanie kategoriami sport, rekreacja i rozrywka, gdzie liczba zamówień wzrosła nawet dziewięciokrotnie.
M-commerce – przyszłość zakupów
Sukces m-commerce opiera się zarówno na wygodzie zakupów mobilnych, jak i na innowacyjnych rozwiązaniach, które oferują personalizację oferty. Proponują także rekomendacje oparte na poprzednich zakupach oraz liczne programy lojalnościowe. Elastyczne opcje płatności, w tym funkcjonalność cashback, dodatkowo przyciągają klientów, niezależnie od ich wieku.
Klarna to globalna platforma płatności i handlu wspierana przez sztuczną inteligencję. Jej badanie udowadnia, że innowacyjne rozwiązania w handlu mobilnym nie znają granic pokoleniowych. W dobie dynamicznych zmian technologicznych również starsi użytkownicy coraz częściej sięgają po nowoczesne formy zakupów. W miarę rozwoju technologii i personalizacji ofert m-commerce może stać się jeszcze bardziej atrakcyjnym i uniwersalnym narzędziem poprawiającym jakość życia.
Reklama