X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Inwestycje w reklamę wideo wzrosły w 2024 roku o 10,9% – raport Publicis Groupe

Rynek reklamy wideo w Polsce rośnie w siłę. W 2024 roku jego wartość osiągnęła rekordowe 7,06 miliarda złotych, co oznacza 10,9% wzrost rok do roku. Jak zmienia się krajobraz reklamy wideo i jakie wyzwania czekają reklamodawców?

Inwestycje w reklamę wideo wzrosły w 2024 roku o 10,9% – raport Publicis Groupeźródło: shutterstock.pl

reklama






Rok 2024 oznaczał okres wzrostu dla rynku reklamy wideo w Polsce. Według analizy Publicis Groupe jego wartość osiągnęła 7,06 miliarda złotych. Jakie wyzwania i trendy kształtują obecne inwestycje w reklamę wideo?

Telewizja nadal dominującym medium reklamowym

Dane z raportu wskazują na wzrost o 10,9% rok do roku. Obejmuje on zarówno telewizję linearną, jak i wideo online, przy czym oba segmenty zanotowały różne dynamiki zmian.

Pomimo rosnącej popularności reklamy cyfrowej, telewizja linearna nadal pozostaje kluczowym kanałem w planach mediowych reklamodawców. W 2024 roku jej udział w całkowitych przychodach z reklamy wideo wyniósł 70,3%, a same inwestycje reklamowe w to medium wzrosły o 5,9% rok do roku w okresie od stycznia do września.

Jednak w ostatnim kwartale roku tempo wzrostu rynku telewizyjnego uległo spowolnieniu, co wpłynęło na całkowitą dynamikę wzrostu w 2024 roku. Mimo tego analitycy Publicis Groupe wskazują na stabilność i odporność telewizji jako medium reklamowego, które nadal przyciąga duże budżety reklamowe.

Inwestycje w reklamę wideo online – silny wzrost segmentu

Znacznie wyższą dynamikę odnotował segment wideo online, który w 2024 roku wzrósł o 24,8%. W szczególności total streaming (serwisy VOD – takie jak BVOD, AVOD i SVOD) zwiększył swoje przychody o 16,8%. Główniedzięki wzrostowi w czwartym kwartale, który osiągnął 32%. Do tego wzrostu przyczyniły się:

  • rozwój kanałów FAST (Free Ad-Supported Television) oraz ofert subskrypcji typu ad-lite,
  • wejście na rynek platformy Max,
  • atrakcyjna jesienna oferta serwisów streamingowych.

W segmencie krótkich form wideo in-stream największe wzrosty odnotowały:

  • wideo na portalach społecznościowych – wzrost o 28,6%,
  • wideo na serwisach internetowych – wzrost o 14,2%.

Zmieniające się nawyki widzów a inwestycje w reklamę

Analiza oglądalności pokazuje, że czas spędzany na konsumowaniu treści wideo nadal rośnie, choć dynamika tego wzrostu jest zróżnicowana. W 2024 roku widzowie w wieku 16–59 lat średnio oglądali telewizję przez 3 godziny i 27 minut dziennie – o 7 minut więcej niż w roku poprzednim. W tym czasie 33 minuty przeznaczono na treści poza telewizyjne odtwarzane na telewizorach.

Z kolei według badania Nielsen Digital całkowity czas przeznaczony na oglądanie treści wideo (zarówno TV, jak i online) wyniósł 3 godziny i 47 minut. To oznacza niewielki spadek o 3,5 minuty rok do roku.

Jednym z kluczowych trendów jest rosnący udział YouTube w rynku wideo. W 2024 roku YouTube osiągnął 8% udziału w oglądalności. Tym samym wyprzedził tradycyjne kanały telewizyjne, takie jak TVN (5,9%) i Polsat (5,6%).

Nowe wyzwania i kierunki rozwoju rynku wideo

Eksperci Publicis Groupe wskazują na konieczność zintegrowanego podejścia do analizy rynku reklamy wideo, które łączy zarówno telewizję linearną, jak i wideo online. Granice między tymi segmentami coraz bardziej się zacierają, a smart TV oraz CTV zmieniają sposób konsumowania treści.

– „Monitorujemy zachowania widzów oraz znaczenie, jakie ma dla nich streaming. Na podstawie badań

Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy


przeprowadzonych przez naszą agencję badawczo-wdrożeniową YOTTA, widzimy, że rynek serwisów VOD w Polsce charakteryzuje się różnorodnymi wzorcami korzystania i preferencjami użytkowników. 14% Polaków nie korzysta z serwisów streamingowych, a 25% ogranicza się do jednej platformy, z Netflixem jako liderem wśród płatnych opcji i YouTube jako ulubioną darmową platformą” – podkreśliła Iwona Jaśkiewicz-Kundera, Chief Investment Officer Publicis Groupe Polska.

Ekspertka dodaje, że cena subskrypcji i dostępność treści to kluczowe czynniki determinujące wybory konsumenckie. 61% użytkowników irytują reklamy, ale 47% woli darmowy dostęp do treści z reklamami zamiast płatnych subskrypcji bez reklam. To pokazuje, jak istotnym elementem strategii dla reklamodawców jest model finansowania treści wideo.

Rok 2024 potwierdził rosnące znaczenie reklamy wideo. Wraz z dalszym rozwojem technologii oraz zmianami w konsumpcji treści reklamodawcy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do odbiorców na wszystkich platformach.





Reklama


Reklama


[FM_form id="1"]