
reklama
Rok 2024 oznaczał okres wzrostu dla rynku reklamy wideo w Polsce. Według analizy Publicis Groupe jego wartość osiągnęła 7,06 miliarda złotych. Jakie wyzwania i trendy kształtują obecne inwestycje w reklamę wideo?
Telewizja nadal dominującym medium reklamowym
Dane z raportu wskazują na wzrost o 10,9% rok do roku. Obejmuje on zarówno telewizję linearną, jak i wideo online, przy czym oba segmenty zanotowały różne dynamiki zmian.
Pomimo rosnącej popularności reklamy cyfrowej, telewizja linearna nadal pozostaje kluczowym kanałem w planach mediowych reklamodawców. W 2024 roku jej udział w całkowitych przychodach z reklamy wideo wyniósł 70,3%, a same inwestycje reklamowe w to medium wzrosły o 5,9% rok do roku w okresie od stycznia do września.
Jednak w ostatnim kwartale roku tempo wzrostu rynku telewizyjnego uległo spowolnieniu, co wpłynęło na całkowitą dynamikę wzrostu w 2024 roku. Mimo tego analitycy Publicis Groupe wskazują na stabilność i odporność telewizji jako medium reklamowego, które nadal przyciąga duże budżety reklamowe.
Inwestycje w reklamę wideo online – silny wzrost segmentu
Znacznie wyższą dynamikę odnotował segment wideo online, który w 2024 roku wzrósł o 24,8%. W szczególności total streaming (serwisy VOD – takie jak BVOD, AVOD i SVOD) zwiększył swoje przychody o 16,8%. Główniedzięki wzrostowi w czwartym kwartale, który osiągnął 32%. Do tego wzrostu przyczyniły się:
- rozwój kanałów FAST (Free Ad-Supported Television) oraz ofert subskrypcji typu ad-lite,
- wejście na rynek platformy Max,
- atrakcyjna jesienna oferta serwisów streamingowych.
W segmencie krótkich form wideo in-stream największe wzrosty odnotowały:
- wideo na portalach społecznościowych – wzrost o 28,6%,
- wideo na serwisach internetowych – wzrost o 14,2%.
Zmieniające się nawyki widzów a inwestycje w reklamę
Analiza oglądalności pokazuje, że czas spędzany na konsumowaniu treści wideo nadal rośnie, choć dynamika tego wzrostu jest zróżnicowana. W 2024 roku widzowie w wieku 16–59 lat średnio oglądali telewizję przez 3 godziny i 27 minut dziennie – o 7 minut więcej niż w roku poprzednim. W tym czasie 33 minuty przeznaczono na treści poza telewizyjne odtwarzane na telewizorach.
Z kolei według badania Nielsen Digital całkowity czas przeznaczony na oglądanie treści wideo (zarówno TV, jak i online) wyniósł 3 godziny i 47 minut. To oznacza niewielki spadek o 3,5 minuty rok do roku.
Jednym z kluczowych trendów jest rosnący udział YouTube w rynku wideo. W 2024 roku YouTube osiągnął 8% udziału w oglądalności. Tym samym wyprzedził tradycyjne kanały telewizyjne, takie jak TVN (5,9%) i Polsat (5,6%).
Nowe wyzwania i kierunki rozwoju rynku wideo
Eksperci Publicis Groupe wskazują na konieczność zintegrowanego podejścia do analizy rynku reklamy wideo, które łączy zarówno telewizję linearną, jak i wideo online. Granice między tymi segmentami coraz bardziej się zacierają, a smart TV oraz CTV zmieniają sposób konsumowania treści.
– „Monitorujemy zachowania widzów oraz znaczenie, jakie ma dla nich streaming. Na podstawie badańDalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy
przeprowadzonych przez naszą agencję badawczo-wdrożeniową YOTTA, widzimy, że rynek serwisów VOD w Polsce charakteryzuje się różnorodnymi wzorcami korzystania i preferencjami użytkowników. 14% Polaków nie korzysta z serwisów streamingowych, a 25% ogranicza się do jednej platformy, z Netflixem jako liderem wśród płatnych opcji i YouTube jako ulubioną darmową platformą” – podkreśliła Iwona Jaśkiewicz-Kundera, Chief Investment Officer Publicis Groupe Polska.
Ekspertka dodaje, że cena subskrypcji i dostępność treści to kluczowe czynniki determinujące wybory konsumenckie. 61% użytkowników irytują reklamy, ale 47% woli darmowy dostęp do treści z reklamami zamiast płatnych subskrypcji bez reklam. To pokazuje, jak istotnym elementem strategii dla reklamodawców jest model finansowania treści wideo.
Rok 2024 potwierdził rosnące znaczenie reklamy wideo. Wraz z dalszym rozwojem technologii oraz zmianami w konsumpcji treści reklamodawcy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do odbiorców na wszystkich platformach.
Reklama