
reklama
Jak wynika z badania przeprowadzonego dla ClickMeeting, Polacy coraz częściej inwestują w rozwój osobisty i edukację. Branża szkoleniowa może cieszyć się tendencją zwyżkową – liczba firm w tym sektorze podwoiła się w ciągu ostatnich 15 lat.
Branża szkoleniowa– dynamiczny rozwój
Analiza Krajowego Rejestru Sądowego potwierdziła, że, w ciągu 15 lat liczba firm szkoleniowych w Polsce wzrosła z 29,5 tys. do ponad 62 tys. W samym 2024 roku zarejestrowano 3,6 tys. nowych firm zajmujących się szkoleniami. Średnie tempo wzrostu sektora wynosiło 5% rocznie, jednak w ostatnich latach przyspieszyło do 6%.
W przeciwieństwie do wielu innych sektorów gospodarki, które w czasie pandemii boleśnie odczuły zastój, branża szkoleniowa nie zwolniła tempa nawet w 2020 roku. Gwałtowne przeniesienie aktywności do internetu pozwoliło utrzymać, a nawet zwiększyć liczbę szkoleń i kursów. W latach pandemii nastąpił wyraźny wzrost popularności zdalnych form nauki. To sprawiło, że ogólne tempo rozwoju rynku szkoleniowego utrzymało się na wysokim poziomie ~6% rocznie.
Firmy szkoleniowe szybko dostosowały się do nowych realiów, oferując webinary, szkolenia live i kursy na żądanie zamiast zajęć stacjonarnych. Tym samym pandemia COVID-19 nie wpłynęła na zahamowanie edukacji. Przyspieszyła za to upowszechnienie e-learningu i ugruntowała znaczenie narzędzi wykorzystywanych podczas spotkań zdalnych.
Kobiety dominują w sektorze szkoleńDalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy
Badanie Dun & Bradstreet wskazuje wyraźnie na to, że to kobiety odgrywają istotną rolę w branży szkoleniowej. W zależności od profilu działalności stanowią od 50 do 70% właścicielek firm szkoleniowych. To sprawia, że sektor ten pod względem udziału kobiet można porównać do branży beauty, księgowości czy opieki zdrowotnej.
Najwięcej firm prowadzonych przez kobiety znajduje się w dużych miastach i aglomeracjach, takich jak:
- Mazowsze,
- Dolny i Górny Śląsk,
- Wielkopolska,
- Małopolska,
- Pomorze.
Duże aglomeracje (Warszawa, Wrocław, Kraków czy Poznań) sprzyjają rozwojowi biznesów szkoleniowych prowadzonych przez kobiety. Natomiast w regionach mniej uprzemysłowionych udział kobiet-właścicielek jest zauważalnie niższy.
Samorozwój priorytetem dla Polaków
Organizacja kursów i warsztatów online to obecnie rosnący segment rynku. Twórcy oferujący wartościowe treści mogą liczyć na duże zainteresowanie odbiorców. Aż 70% Polaków deklaruje, że inwestuje w siebie, zdobywając nowe umiejętności i rozwijając swoje pasje. Samodoskonalenie jest ważne dla 56% badanych, a połowa z nich przeznacza na edukację własne środki.
– Organizacja kursów, szkoleń, webinarów eksperckich i warsztatów to też coraz częstszy element modelu zarabiania twórców internetowych, bardziej dochodowy niż reklamy czy współprace sponsorowane – zauważa Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting.
Odbiorcy chętnie płacą twórcom za wartościowe treści. Zarówno poprzez zakup biletów na wydarzenia online, jak i poprzez dobrowolne wpłaty (tzw. donejty). Model ten sprawdza się zwłaszcza dla początkujących organizatorów, którzy nie mają pewności, czy ich kursy znajdą nabywców. Jest też świetny dla osób oferujących bezpłatne wydarzenia z opcją dobrowolnego wsparcia finansowego.
Branża szkoleniowa – prognozy na przyszłość
Dane wynikające z badania wskazują, że branża szkoleń w Polsce rozwija się stabilnie i nie zwalnia tempa. Z roku na rok rośnie liczba firm oraz uczestników kursów, a edukacja online staje się coraz ważniejszym elementem rynku.
Można spodziewać się dalszej profesjonalizacji sektora, powstawania nowych firm szkoleniowych i jeszcze szerszej oferty kursów. W formie tradycyjnej i zdalnej. Trend digitalizacji edukacji prawdopodobnie utrzyma się, dając twórcom i szkoleniowcom kolejne możliwości dotarcia do odbiorców, a społeczeństwu – jeszcze łatwiejszy dostęp do wiedzy i umiejętności na wyciągnięcie ręki.
Reklama