X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Influencer marketing: złota era czy początek końca?

Coraz więcej firm dokładnie weryfikuje influencerów przed współpracą. Czy to wystarczy, by uniknąć wizerunkowych kryzysów?

Influencer marketing: złota era czy początek końca?źródło: shutterstock.com

reklama






W dobie dynamicznego rozwoju AI i coraz wyższych stawek za współpracę z twórcami internetowymi, kluczem do sukcesu staje się budowanie długotrwałych, autentycznych relacji z influencerami, zamiast krótkoterminowych kampanii opartych wyłącznie na zasadach komercyjnych.

W najnowszym raporcie OBTK i SW Research 49% marketerów przewiduje, że w przyszłych latach będziemy obserwować wzrost komercyjnych współprac influencerów (i w efekcie spadek ich wiarygodności) oraz wzrost kosztów i oczekiwań finansowych (44%), stawiając pod znakiem zapytania rentowność całych kampanii. Interesującą niewiadomą w kontekście ryzyka, wskazywaną przez 35% firm jest rozwój AI, a dokładniej wszelkiego rodzaju deepfake’ów i potencjalnego fałszowania treści przez influencerów.

Niepewność wobec influencerów

Jednym z kluczowych aspektów raportu są cele, jakie firmy realizują poprzez współpracę z influencerami. Marketerzy wskazali również potencjalne ryzyka wynikające z tych kolaboracji oraz metody, za pomocą których mogą zabezpieczyć firmy przed potencjalnymi zagrożeniami wynikającymi z takich działań.

„Kluczowe znaczenie ma nie tylko precyzyjny dobór influencerów zgodny z wartościami marki, lecz także ich prawdziwe zaangażowanie w tworzenie wartościowego contentu. Dzięki temu możliwe jest nawiązywanie długotrwałych relacji opartych na zaufaniu i autentyczności, co zarazem zmniejsza ryzyko nadmiernych kosztów czy niskiej wiarygodności typowej dla czysto komercyjnej współpracy. Inwestycja w solidne partnerstwa z twórcami to korzyść zarówno dla marek, jak i samych influencerów” – mówi Norbert Ofmański z On Board Think Kong.

Marki mają powody do obaw!

Aż 35% firm doświadczyło kryzysów reputacyjnych w wyniku współpracy z influencerem, z czego 10% miało z nimi do czynienia wielokrotnie. Konsekwencje tych problemów dla reputacji marek były zróżnicowane – 14% firm nie odczuło żadnych negatywnych skutków, jednak 31% oceniło ich wpływ na poziomie 1 w pięciostopniowej skali, 20% na poziomie 2, 23% na 3, a 11% na 4. Żadna z firm nie wskazała, że kryzys miał bardzo poważne konsekwencje (poziom 5). Każdy skandal, nawet o umiarkowanym wpływie może osłabiać zaufanie konsumentów i wizerunek marki, dlatego nie powinny być one lekceważone.

źródło: materiały prasowe

Marketerzy na prowadzeniu, a gdzie są PR-owcy?

Mimo rosnącego znaczenia influencer marketingu, tylko 13% firm powierza jego prowadzenie zespołom specjalistom Public Relations przeszkolonym w zarządzaniu komunikacją i zapobieganiu kryzysom. To zaskakująco niski wynik, zwłaszcza że ryzyka wizerunkowe stanowią jedno z głównych wyzwań

Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy


współpracy z twórcami internetowymi. Zdecydowana większość działań w tym obszarze spoczywa na marketerach (46%) oraz zespołach social media (26%). 18% firm powierza współpracę z influencerami agencjom zewnętrznym.

Wartym uwagi trendem jest natomiast rosnąca liczba firm (12%), które tworzą dedykowane zespoły ds. influencer marketingu. Świadczy to o coraz większej specjalizacji w tej dziedzinie oraz dostosowywaniu się marek do dynamicznie zmieniającego się rynku.

źródło: materiały prasowe

Sprzedaż czy wizerunek?

Firmy postrzegają influencer marketing przede wszystkim jako narzędzie do zwiększania świadomości marki (78%), dotarcia do nowych grup odbiorców (75%) oraz budowania ich zaangażowania (50%). Równocześnie jedynie 33% marketerów dostrzega w nim potencjał do poprawy wizerunku marki, a jeszcze mniej – do kreowania trendów w branży (19%) czy realizowania działań CSR (23%).

Takie wyniki wskazują, że współpraca z twórcami internetowymi jest obecnie silnie nastawiona na cele sprzedażowe i zasięgowe, co sprzyja rozwojowi wyłącznie komercyjnych partnerstw. Brakuje natomiast strategicznego podejścia, które mogłoby przełożyć się na długofalowe budowanie reputacji marki i jej autorytetu w branży.

źródło: materiały prasowe

Dokładna weryfikacja, szczegółowe umowy i monitoring

Największym trendem zwiększającym zagrożenie jest rosnąca liczba komercyjnych współprac, prowadząca do spadku autentyczności influencerów (49%) oraz rosnące koszty ich wynagrodzenia (44%). Istotnym ryzykiem pozostaje również rozwój sztucznej inteligencji i deepfake’ów (35%), które mogą być wykorzystywane do fałszowania treści. W obliczu tych zagrożeń firmy podejmują liczne działania prewencyjne – aż 81% dokładnie weryfikuje influencerów przed nawiązaniem współpracy, analizując ich zasięgi i autentyczność odbiorców.

Ponadto 61% zabezpiecza się poprzez szczegółowe umowy regulujące zasady współpracy i odpowiedzialności, a 50% prowadzi regularny monitoring publikowanych treści. Pokazuje to, że świadome zarządzanie influencer marketingiem staje się koniecznością w obliczu rosnących wyzwań.

źródło: informacja prasowa





Reklama


Reklama


[FM_form id="1"]