
Artykuł sponsorowany
„Mowa jest srebrem, a milczenie złotem”? Nie w świecie marketingu cyfrowego! Potwierdzeniem jest Voice Commerce, czyli nowy kanał sprzedaży, który szturmem wdziera się do polskich sklepów internetowych. Co to takiego? Jak działa? I co zrobić, by skutecznie wykorzystać to narzędzie w swojej strategii?
Czym jest i jak działa Voice Commerce?
Voice Commerce (z ang. handel głosowy) to proces dokonywania zakupów online za pomocą poleceń głosowych. Klienci, korzystając z asystentów głosowych, mogą dzięki krótkim komendom nie tylko finalizować transakcje, ale również wyszukiwać produkty, dodawać je do koszyka, a nawet porównywać ceny. Wszystko to bez konieczności ręcznego wpisywania zapytań.
Jak to działa? Kluczowy element całego procesu to system rozpoznawania mowy (ASR). Jego zadaniem jest konwertowanie poleceń głosowych na tekst. Na kolejnym etapie do gry wkracza moduł NLU (Natural Language Understanding), który pozwala na zinterpretowanie i zrozumienie wypowiedzianych zdań. Następnie asystent głosowy prezentuje najlepsze wyniki, dostosowując je nie tylko do zapytań i intencji użytkownika, ale również historii jego zakupów.

W praktyce Voice Commerce opiera się na technologiach rozpoznawania i przetwarzania mowy, sztucznej inteligencji oraz uczeniu maszynowym. W całym procesie niezbędna
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy
jest rola asystentów głosowych, takich jak Google Assistant, Amazon Alexa czy Apple Siri.
Voice Commerce – najważniejsze korzyści
Voice Commerce to nowy kanał sprzedaży, który zmienia sposób, w jaki konsumenci wchodzą w interakcję z markami i dokonują transakcji. Mówiąc o jego korzyściach, musimy spojrzeć z dwóch perspektyw – sprzedającego i kupującego.
Dla sprzedającego Voice Commerce to:
- sposób na skrócenie procesu zakupowego – klient może kupić produkt w kilka sekund, bez ręcznego wpisywania zapytania, co wpływa pozytywnie na jego doświadczenia oraz zmniejsza ryzyko porzucenia koszyka;
- szansa na zwiększenie zaangażowania i lojalności klientów – asystenci głosowi dbają o relacje z konsumentami, przypominając im o produktach czy oferując spersonalizowane rekomendacje;
- możliwość zwiększenia sprzedaży – konsumenci chętniej dokonują szybkich, spontanicznych zakupów, a integracja z TikTok Ads czy innymi platformami społecznościowymi może dodatkowo zwiększać konwersję;
- wzmocnienie pozycjonowania lokalnego – firmy z dobrze zoptymalizowaną stroną i danymi lokalnymi mogą zwiększyć swoją widoczność w wynikach wyszukiwania (zwłaszcza gdy użytkownicy szukają produktów lub usług w pobliżu swojej lokalizacji);
- zyskanie przewagi konkurencyjnej – Voice Commerce dla wielu firm wciąż stanowi tajemnicę, dlatego pierwsi gracze na rynku, którzy wdrożą to rozwiązanie, mogą wygrać z nimi rywalizację o klienta.

Dla kupującego Voice Commerce to z kolei przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. Użytkownik nie musi bowiem ręcznie wyszukiwać produktów czy przeglądać ofert, a zakupy może zrobić w dowolnym momencie (nawet podczas gotowania czy jazdy samochodem). Na uwagę zasługują również intuicyjna obsługa i prostota (aby zrobić zakupy, nie trzeba korzystać z klawiatury lub ekranu, co może być szczególnie pomocne dla osób starszych, z niepełnosprawnościami lub niezaznajomionych z technologią) oraz personalizacja i inteligentne rekomendacje (asystenci głosowi mogą pomagać w wyborach, biorąc pod uwagę historię wcześniejszych zakupów użytkownika).
Wszystkie te korzyści sprawiają, że Voice Commerce jest przyszłością internetowych zakupów, dając markom przewagę rynkową, zaś użytkownikom maksymalną wygodę.
Przykłady Voice Commerce
Jednymi z najlepszych i najczęściej przytaczanych przykładów skutecznego wykorzystania Voice Commerce są Amazon Alexa oraz Google Assistant, których użytkownicy mogą zamawiać produkty za pomocą komend głosowych.
To zresztą najpopularniejsi asystenci głosowi, których możliwości poznało już wiele marek. Do swojej strategii wdrożyły je takie firmy jak choćby Walmart (zamawianie artykułów spożywczych), Starbucks (zamawianie kawy) czy Domino’s (zamawianie pizzy). To oczywiście wierzchołek góry lodowej – wykorzystanie Voice Commerce na rynku jest coraz bardziej powszechne, co najlepiej świadczy o ogromnym potencjale tego kanału sprzedaży.
Jak zoptymalizować stronę pod kątem Voice Commerce?
Pozycjonowanie lokalne lub globalne strony pod kątem Voice Commerce nie jest skomplikowane, jednak wymaga podjęcia konkretnych działań. Jakich?
Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe (Voice SEO)
Asystenci głosowi obsługują zapytania w formie naturalnej rozmowy, dlatego ważne jest odpowiednie dostosowanie treści w sklepie. Warto przede wszystkim publikować na stronie wartościowe, merytoryczne i napisane prostym językiem teksty, a także używać fraz kluczowych z długiego ogona (long-tail keywords). Dużym wsparciem w procesie pozycjonowania może być również tworzenie treści w formie FAQ (najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi) oraz wykorzystanie znaczników strukturalnych (schema.org).

Szybkość ładowania strony i Mobile-First
W Voice Commerce kluczowe są urządzenia mobilne, ponieważ to właśnie one są najczęściej wykorzystywane przez konsumentów do zakupów online. Dlatego też strona powinna być szybka i responsywna. Aby osiągnąć ten cel, warto przede wszystkim skupić się na kompresji obrazów, optymalizacji procesu zakupowego oraz wykorzystaniu wezwań do działania (CTA).
Integracja z asystentami głosowymi
Aby sklep umożliwiał zakupy głosowe, powinien być kompatybilny z Google Assistant, Amazon Alexa czy Apple Siri. Wymaga to kilku kroków – przede wszystkim założenia konta w konkretnym miejscu (np. Google Merchant Center dla Google Assistant), dodania katalogu produktów oraz aktywowania odpowiednich funkcji (np. Zakupy).
Personalizacja i rekomendacje głosowe
Aby pozycjonowanie lokalne lub globalne pod kątem Voice Commerce przyniosło należyty efekt, warto wdrożyć inteligentne funkcje wyszukiwania, wykorzystać narzędzia do analizy historii zakupów oraz zaprojektować odpowiednie powiadomienia głosowe. Pozwoli to maksymalnie spersonalizować ofertę pod kątem indywidualnych potrzeb klientów.
Pamiętaj! Optymalizując witrynę pod kątem Voice Search, warto korzystać z odpowiednich narzędzi. Mowa tu nie tylko o wspomnianych wcześniej asystentach głosowych, ale również chatbotach z funkcją rozpoznawania mowy oraz narzędziach analitycznych, które pozwolą obserwować zachowania klientów i wyciągać z nich stosowne wnioski.
Skuteczna strategia marketingowa? Połączenie Voice Commerce, pozycjonowania lokalnego i TikTok Ads!
W dobie dynamicznych zmian w e-commerce marki muszą dostosować się do nowych trendów i technologii. Wykorzystanie Voice Commerce w swoim sklepie internetowym wydaje się już nie tylko możliwością, ale i obowiązkiem. Nie oznacza to jednak, że należy zapominać o tradycyjnych formach promocji. Kluczem do sukcesu w cyfrowym świecie może okazać się połączenie nowego z tym, co dobrze znane i wciąż skuteczne.
Warto opracować strategię, w której uzupełnieniem dla Voice Commerce będą pozycjonowanie lokalne i TikTok Ads. Dlaczego? Local SEO pozwoli użytkownikom poszukującym produktów lub usług w okolicy szybko znaleźć Twoją ofertę i dokonać zakupu za pomocą poleceń głosowych. Z kolei TikTok Ads, będąc jedną z najszybciej rozwijających się platform reklamowych, umożliwi Ci precyzyjne docieranie do odpowiednich grup odbiorców.
Takie połączenie może więc przynieść doskonałe efekty na wielu płaszczyznach. Z jednej strony zapewni klientom komfort i najlepsze możliwe doświadczenia, co zwiększy ich lojalność i zachęci do częstszych zakupów. Z drugiej zaś pozwoli marce skutecznie docierać do nowych odbiorców, budować silną pozycję na rynku i maksymalizować konwersję. Warto więc otworzyć się na nowe, korzystając jednocześnie ze sprawdzonych rozwiązań, by utorować sobie drogę do sukcesu w e-commerce.
Verseo – agencja magnetycznego marketingu
W agencji magnetycznego marketingu Verseo podpowiemy Ci, jak wykorzystać innowacyjne narzędzia, by efektywnie docierać do odbiorców. Nasz specjalista SEO posiada wiedzę i doświadczenie. Dodatkowo spore pokłady empatii i kreatywności! Chętnie przełoży te cechy na szybkie rozwiązanie problemu. Ekspert będzie też czuwał nad poprawnością procesów człowiek + maszyna, na każdym etapie.
Pamiętaj! Nowe technologie wdrażamy u klientów dopiero wtedy, gdy sami rzetelnie je przetestujemy. Nie wierz na słowo – przetestuj na własnym biznesie!
Artykuł sponsorowany
Reklama