X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Meta chce szkolić AI na Twoich danych. Masz prawo powiedzieć „nie” – ale tylko do 26 maja

Meta wraca do planu trenowania sztucznej inteligencji na danych użytkowników Facebooka i Instagrama. Ale jest sposób, by temu zapobiec.

Meta chce szkolić AI na Twoich danych. Masz prawo powiedzieć „nie” – ale tylko do 26 majaźródło: shutterstock.com

reklama






Od 27 maja 2025 roku Meta zacznie wykorzystywać treści użytkowników z Unii Europejskiej do trenowania swoich modeli generatywnej AI. Chodzi o posty, komentarze, zdjęcia oraz interakcje z botami AI dostępnymi na platformach społecznościowych.

Meta AI trenowane na bazie postów, zdjęć i komentarzy

Po zeszłorocznych kontrowersjach Meta ponownie wróciła do planu trenowania AI na publicznie dostępnych danych użytkowników. Sprawa dotyczy wyłącznie osób pełnoletnich, ale nie oznacza to pełnej ochrony dla dzieci. Zdjęcia i treści z ich udziałem, opublikowane przez innych, mogą również zasilić modele AI.

Firma zapewnia, że nie wykorzystuje prywatnych wiadomości, chyba że zostały one udostępnione AI w ramach interakcji z botami. Meta zamierza przetwarzać treści zgodnie z tzw. uzasadnionym interesem, co oznacza, że użytkownik może się temu sprzeciwić na podstawie art. 21 RODO.

Przeczytaj także: Apple i Meta ukarane przez UE. Pierwsze kary za naruszenie Aktu o Rynkach Cyfrowych

Krytyka i zaniepokojenie urzędów ochrony danych

Europejskie organizacje ochrony prywatności biją na alarm. Holenderski regulator danych osobowych (AP – Autoriteit Persoonsgegevens) jasno ostrzega: jeśli chcesz uniknąć włączenia swoich danych do bazy treningowej Mety, musisz działać teraz.

Jeżeli opublikowaliśmy coś na Instagramie czy Facebooku, te dane znajdą się w tym modelu sztucznej inteligencji. Nie będziemy wiedzieli, co dokładnie się z nimi dzieje – komentuje Monique Verdier wiceszef AP.

Do wypełnienia formularza sprzeciwu zachęca też Łukasz Olejnik, polski ekspert ds. prywatności. Wspomniane wyżej wypowiedzi podkreślają potencjalne ryzyko utraty kontroli nad naszymi danymi.

Jak i gdzie złożyć sprzeciw?

Formularze sprzeciwu dostępne są na Facebooku i Instagramie. Można je znaleźć:

  • w Centrum Ochrony Prywatności (Ustawienia → Prywatność → „W jaki sposób Meta wykorzystuje informacje…”),
  • lub bezpośrednio przez link zawarty w tej zakładce (Facebook) i tym formularzu (Instagram).

W formularzu wystarczy wpisać adres e-mail powiązany z kontem (zwykle wypełnia się automatycznie po zalogowaniu). Opcjonalnie można również dodać uzasadnienie. Sprzeciw dotyczy wszystkich usług Meta przypisanych do danego adresu e-mail.

Uwaga: jeśli masz więcej niż jedno konto (np. osobiste i firmowe), musisz złożyć formularz oddzielnie dla każdego. Chyba że są one połączone w centrum kont Meta.

Co się stanie, jeśli nie zareagujesz?

Brak sprzeciwu oznacza zgodę – Twoje posty, zdjęcia i komentarze zostaną wykorzystane do trenowania sztucznej inteligencji. I choć Meta deklaruje, że będzie respektować wcześniejsze zgłoszenia, to nie da się cofnąć przetwarzania danych już użytych w modelach.

Nawet jeśli wyrazisz sprzeciw, Twoje dane mogą nadal zostać użyte, jeśli zostaną opublikowane przez kogoś innego – np. na wspólnym zdjęciu lub w komentarzu, którego nie kontrolujesz. To oznacza, że ochrona dotyczy tylko Twoich własnych działań

Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy


, a nie obecności w treściach innych użytkowników.

Przeczytaj także: Zakaz fałszowania ludzi – czy już jest potrzebny?

Prawo do sprzeciwu nie grozi korzystaniu z konta

Złożenie sprzeciwu nie wpływa na możliwość dalszego korzystania z platform. Użytkownicy nadal będą mogli korzystać z Facebooka, Instagrama i narzędzi AI Mety. Ale tylko wyraźny sprzeciw zgłoszony do 26 maja 2025 roku daje szansę na zachowanie kontroli nad swoimi danymi.

Meta podkreśla, że zmiany są zgodne z unijnymi regulacjami i oparte na dialogu z Europejską Radą Ochrony Danych. Jednak realna ochrona prywatności zależy dziś nie od deklaracji firm technologicznych, lecz od świadomych decyzji użytkowników.





Reklama


Reklama


[FM_form id="1"]