X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Superszybkie paczki na torach – Amazon przewozi przesyłki TGV z prędkością 320 km/h

Przesyłki Amazona nigdy nie były tak szybkie. Pociągi TGV z paczkami to przełom w szybkości dostaw i w dekarbonizacji logistyki.

Superszybkie paczki na torach – Amazon przewozi przesyłki TGV z prędkością 320 km/hźródło: shutterstock.com

reklama






Amazon wskakuje na szybki tor zielonej logistyki. We Francji ruszył właśnie innowacyjny projekt ekspresowego transportu przesyłek, realizowany nie flotą ciężarówek, lecz… superszybkimi pociągami pasażerskimi TGV.

Logistyka przyszłości z TGV

Paczki Amazona przemieszczają się obecnie z południa na północ Francji z prędkością nawet 320 km/h. Przewożone są w specjalnych, zamkniętych przedziałach towarowych, zintegrowanych z regularnymi składami TGV kursującymi na trasie Lyon–Paryż. Cała podróż trwa dokładnie 2 godziny i 18 minut. To oznacza, że paczka zamówiona rano w Lyonie może być gotowa do odbioru w Paryżu jeszcze tego samego dnia.

Za operacyjne zarządzanie procesem odpowiada Hexafret – spółka zależna Rail Logistics Europe, wchodząca w skład francuskiego giganta kolejowego SNCF. Według szacunków projekt ma obsługiwać ponad 500 tysięcy przesyłek rocznie.

Przeczytaj także: Atacama RE-commerce: darmowe ubrania znanych marek w zamian za ratowanie pustyni

Ekspresowo, ale i ekologicznie

Nowa usługa to znaczące usprawnienie procesu logistycznego, a także wszystkim świadomy wybór bardziej ekologicznego modelu transportu. Amazon podkreśla, że kolej emituje nawet dziesięciokrotnie mniej dwutlenku węgla na każdy przewieziony kilometr w porównaniu z transportem drogowym. To istotne wsparcie w realizacji ambitnego celu firmy – osiągnięcia zerowej emisji netto dwutlenku węgla do 2040 roku.

We Francji już teraz ponad 25% przewozów między magazynami Amazon odbywa się koleją – to dwukrotnie więcej niż w 2022 roku. Co więcej, w samym Paryżu aż 66% dostaw ostatniego etapu (tzw. last mile) realizowane jest przy pomocy elektrycznych furgonetek, rowerów cargo lub pieszo.

Strategia oparta na rozszerzeniu skali

Francja nie będzie jedynym krajem, w którym Amazon zamierza rozwijać superszybki model dostaw. Firma analizuje już potencjał innych tras kolejowych w Europie – szczególnie tam, gdzie gęsta sieć szybkich połączeń kolejowych może skrócić czas dostaw i jednocześnie odciążyć sieć drogową.

Tylko we Francji Amazon zainwestował dotąd 250 milionów euro w dekarbonizację swojej logistyki. Oprócz projektu kolejowego firma zamówiła również 200 elektrycznych ciężarówek – największą tego typu flotę w swojej historii.

Rozbudowa naszej sieci logistycznej zbliża nasze obiekty do klientów, znacznie skracając odległości – podkreśla Amazon w oficjalnym komunikacie.

Przeczytaj także: Raport „e-Accurate 2025”: Czy unijne przepisy hamują rozwój e-commerce?

Superszybka paczka z TGV, mniejszy ślad węglowy

Współpracująca z Amazonem Bénédicte Colin, prezeska VIIA i Naviland Cargo (firm zależnych od Rail Logistics Europe), uważa projekt za przełomowy dla całej branży transportowej: to inicjatywa, która pokazuje, że jesteśmy w stanie na nowo zdefiniować transport towarowy w Europie.

Projekt wpisuje się w szerszy trend wykorzystywania istniejącej infrastruktury pasażerskiej do celów logistycznych. To pomysł, który może zrewolucjonizować europejską branżę e-commerce – szczególnie w kontekście coraz ostrzejszych regulacji dotyczących emisji i potrzeby optymalizacji kosztów transportu.

Klienci oczekują dostaw „na wczoraj”, a Unia Europejska coraz mocniej naciska na zrównoważony rozwój. Ze względu na taką sytuację projekt Amazona może stać się wzorem dla całej branży. Superszybkie pociągi przewożące paczki to rozwiązanie łączące efektywność i odpowiedzialność za zrównoważony rozwój.





Reklama


Reklama


[FM_form id="1"]