
reklama
Sztuczna inteligencja stała się codziennością. Wzbudza ciekawość, ale i niepokój. Co przeciętny Polak naprawdę o niej wie? Na to pytanie odpowiada najnowszy raport agencji K+ Research przygotowany na zlecenie Politechniki Wrocławskiej.
AI znamy, ale nie zawsze rozumiemy
Raport nosi nieprzypadkowy tytuł: Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji – wiedza, doświadczenie, nastroje. Wyniki pokazują coś więcej niż statystyki – ujawniają pokoleniowy rozkład lęków, nadziei i wyzwań związanych z AI.
Aż 87% Polaków deklaruje, że spotkało się z pojęciem sztucznej inteligencji. Jednak tylko 15% czuje, że ma na jej temat rzeczywistą wiedzę. Jeszcze mniej – 21% – potrafi wskazać konkretne narzędzie oparte na AI. Co piąty badany nie zna żadnego. I choć AI to dziś codzienność w pracy, reklamie czy w mediach, wciąż brakuje społecznej świadomości tego, czym ta technologia naprawdę jest.
Z jednej strony widzimy potencjał, ale z drugiej – rośnie niepokój: 44% Polaków boi się dezinformacji, 39% – utraty pracy, a 35% – zagrożeń dla prywatności. A im pokolenie jest starsze, tym mniej wie, korzysta i rozumie.
– Wierzę, że wnioski zawarte w raporcie dotrą do szerokiego grona odbiorców i pomogą im lepiej rozumieć świat, w którym żyjemy. Z kolei dla jednostek edukacyjnych, administracyjnych, a także przedstawicieli biznesu staną się impulsem do współpracy i podejmowania inicjatyw, które pozwolą im jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby nowoczesnej gospodarki i rynku pracy – komentuje prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia Politechniki Wrocławskiej.
Przeczytaj także: Australijska stacja CADA przez pół roku emitowała audycję prowadzoną przez AI. Słuchacze nie mieli pojęcia
Zetki to przyszłość, millenialsi się boją, boomersi nie widzą sensu
Pokolenie Z (18–28 lat) to najbardziej świadoma grupa – 97% z nich zna AI, ponad połowa wykorzystuje ją zawodowo. Widzą zagrożenia, np. dla praw autorskich, ale też potencjał w edukacji i rozwoju. To pokolenie, które już teraz potrzebuje nowoczesnego wsparcia edukacyjnego, by nie zostało sfrustrowane przez braki systemowe.
Millenialsi (29–44 lata) też znają AI, ale aż 45% z nich boi się, że przez nią straci pracę. Ich wątpliwości dotyczą nie tylko automatyzacji, ale też etyki i bezpieczeń
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy
stwa danych – choć nie mają sprecyzowanych poglądów w zakresie praw autorskich.
Natomiast pokolenie X (45–60 lat) zna AI z nazwy, ale nie do końca wie, jak działa. Choć część z nich dostrzega zastosowanie AI w pracy, 63% w ogóle z niej nie korzysta. A baby boomersi (61+) choć również słyszeli o AI, w zdecydowanej większości nie widzą dla niej miejsca w swoim życiu. Tylko 7% deklaruje wysoki poziom wiedzy, a aż 73% nie korzysta z AI w ogóle. Mimo że co drugi uważa, że mogłaby być przydatna zawodowo.
Edukacja i praktyka – na tym trzeba się skupić
Co ważne, raport pokazuje, że Polacy chcą wiedzieć więcej – 43% deklaruje chęć poszerzania wiedzy o AI. Ta ciekawość nie przekłada się jednak jeszcze na realne kompetencje. Mimo otwartości, ponad połowa badanych nie korzysta z AI w pracy. Główną barierą nie jest brak zaufania, ale brak wiedzy, umiejętności i jasnych zasad w organizacjach.
Aż 44% pracowników nie wie, czy w ich firmie istnieją jakiekolwiek regulacje dotyczące użycia AI. Tym samym raport agencji K+ Research pokazuje zarówno lukę w edukacji, jak i brak przygotowania instytucji do wdrażania innowacji.
Przeczytaj także: Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” – jak wygląda polski e-commerce w 2025?
Potrzebujemy nowej edukacji, nie tylko technologii
Jak podkreślają eksperci Politechniki Wrocławskiej, to nie AI tworzy zagrożenie, ale brak przygotowania na jej obecność. Potrzebujemy nie tylko świadomości, ale praktycznych kompetencji, polityk wewnętrznych i zrozumienia konsekwencji.
– Z zebranego materiału badawczego wyłania się zróżnicowany obraz polskiego społeczeństwa, które wciąż niewiele wie o rozwiązaniach opartych na AI i nie do końca rozumie sposób jej działania. Nadzieją napawa jednak fakt, że mimo poczucia niepewności, każda z generacji dostrzega potencjał w rozwoju sztucznej inteligencji i deklaruje otwartość na zgłębianie wiedzy na jej temat – dodaje prof. Kamil Staniec.
To właśnie dlatego uczelnia zdecydowała się zainicjować ogólnopolski raport, który może stać się punktem wyjścia do szerszej debaty – nie tylko o technologii, ale o gotowości społeczeństwa, firm i instytucji do życia z AI.
Sprawdź wszystkie dane z raportu.
Reklama