X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Nasza Klasa wraca jako aplikacja

Po czterech latach od oficjalnego zamknięcia Nasza Klasa powraca. Tym razem jako aplikacja mobilna dostępna na Androida i iOS.

Nasza Klasa wraca jako aplikacja

reklama






Nowa wersja nie ma już nic wspólnego z klasycznym portalem nk.pl, który przez ponad dekadę był jednym z najbardziej rozpoznawalnych serwisów społecznościowych w Polsce. Czy powrót do źródeł, wolny od algorytmów i reklam, ma szansę na sukces w erze TikToka i Instagrama?

Od fenomenu do zapomnienia

Gdy w 2006 roku wystartowała nasza-klasa.pl, nikt nie przewidywał, że w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy zdobędzie miliony użytkowników. Prosty mechanizm pozwalający odnaleźć znajomych ze szkoły trafił w czuły punkt generacji wychowanej w czasach Gadu-Gadu i Nokii 3310. W szczytowym momencie platforma przyciągała13 milionów osób.

Z czasem zmiany właścicieli, dodawanie kolejnych funkcji, reklam, gier przeglądarkowych i płatnych opcji zaczęły oddalać serwis od jego pierwotnej idei. Do tego doszły kryzysy związane z ochroną danych, a potem brutalna konkurencja ze strony Facebooka. W 2021 roku nk.pl zostało oficjalnie zamknięte.

Reaktywacja w wersji mobilnej

We wrześniu 2025 roku Nasza Klasa powróciła, ale już nie jako strona internetowa, a jako aplikacja mobilna. Twórcy obiecują powrót do „magii szkolnych lat”, wolnej od feedów, algorytmów i agresywnego targetowania. Nowa NK pozwala tworzyć profile klas, wyszukiwać znajomych po szkole, nazwisku lub roku ukończenia, dodawać zdjęcia, pliki audio i organizować zjazdy klasowe.

W aplikacji dostępny jest model freemium: użytkownicy mogą korzystać z podstawowych funkcji za darmo, a subskrypcja Premium (19,99 zł miesięcznie) usuwa reklamy i umożliwia wysyłanie dłuższych treści multimedialnych.

Nostalgia to potężne narzędzie. Ale czy wystarczy?

Nowa wersja celuje wyraźnie w osoby 35+, czyli tych, którzy doskonale pamiętają pierwszą Naszą Klasę. Nostalgia to silne narzędzie marketingowe. Ale w przypadku platform społecznościowych nie chodzi tylko o emocje, ale o codzienną aktywność i poczucie, że serwis żyje. I tu pojawia się problem. Baza klas i szkół dopiero się tworzy, a bez masy użytkowników trudno liczyć na wiralowy efekt.

Z drugiej strony powrót NK pokazuje, że nawet w świecie zdominowanym przez globalnych gigantów, jak Meta, X (dawny Twitter) czy TikTok, jest miejsce na lokalne eksperymenty. Chiński WeChat i rosyjski VKontakte pokazują, że alternatywy potrafią się utrzymać, jeśli dobrze zrozumieją swoją niszę. Ale to wymaga nie tylko sentymentu, ale i silnego USP, a więc unikalnej propozycji wartości.

Powrót Naszej Klasy to interesujący eksperyment i próba monetyzacji nostalgii w cyfrowym świecie. Dobrze wykonana aplikacja, przemyślany model subskrypcyjny i silna marka mogą przyciągnąć pierwszą falę użytkowników. Ale żeby przetrwać, NK musi zbudować społeczność, która będzie wracać nie tylko po wspomnienia, ale po codzienną interakcję.





Reklama


Reklama


[FM_form id="1"]