X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Retail media na fali wznoszącej. Mapa Możliwości Retail Media od IAB Polska

Retail media to dziś jeden z najgorętszych tematów w marketingu cyfrowym. W odpowiedzi na ten dynamiczny rozwój IAB Polska opublikowało pierwszą w kraju Mapę Możliwości Retail Media.

Retail media na fali wznoszącej. Mapa Możliwości Retail Media od IAB Polskaźródło: shutterstock.com

reklama






Rynek retail media w Polsce rośnie w imponującym tempie – według danych IAB Polska wydatki w tym kanale zwiększają się średnio o 30% rocznie. To sprawia, że staje się on jednym z kluczowych filarów reklamy i marketingu. Detaliści, platformy e-commerce i marketplace’y budują własne sieci reklamowe, oferując markom nowe przestrzenie do komunikacji. 

W odpowiedzi na ten dynamiczny rozwój IAB Polska publikuje pierwszą w kraju Mapę Możliwości Retail Media. Porządkuje ona wiedzę o formatach, możliwościach targetowania oraz mierzeniu efektywności kampanii.

Retail media – nowy standard w marketingu cyfrowym 

Retail media polegają na wykorzystaniu przestrzeni reklamowej oraz danych posiadanych przez sprzedawców detalicznych. Zarówno online (np. platformy e-commerce), jak i offline (sieci handlowe, sklepy stacjonarne). Pozwalają na prowadzenie personalizowanych kampanii reklamowych, osadzonych bezpośrednio w kontekście zakupowym. 

Polskie marki dostrzegają zmiany w zachowaniach konsumenckich i inwestują coraz większe budżety w reklamy prowadzone na platformach sprzedażowych – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska. 

Przeczytaj także: Koniec ery SEO: Spadek ruchu o 35%, a 60% wyszukiwań jest bez kliknięcia 

Mapa Możliwości – kompas dla marketerów 

Aby pomóc firmom odnaleźć się w rosnącym gąszczu ofert i technologii, IAB Polska przygotowała Mapę Możliwości Retail Media w Polsce. Raport prezentuje dane oparte na deklaracjach dotyczące firm takich jak: Allegro, Glovo, AdsHero, Shopfully, Bauer Media, Retail Media Network, WPartner for Retailers czy Criteo. Materiały były zbierane w okresie pomiędzy grudniem 2024 a lipcem 2025. 

W raporcie znajdziemy informacje odnoszące się do: 

1. Formatów reklamowych

  • On-Site – display, display video, produkty sponsorowane, reklama natywna, takeover, karuzele produktowe, a także rich content, 
  • Off-Site – reklama display i wideo, kampanie w social media, CTV (Connected TV), DOOH (Digital Out-Of-Home), mailing czy Google Search, 
  • In-Store – digital signage, audio w sklepach, DOOH oraz reklamy mobilne, które są aktywowane podczas wizyty w sklepie. 

2. Możliwości targetowania

  • słowa kluczowe, kategorie, SKU, kontekst, dane demograficzne, dane pogodowe, lokalizacja, dane 1st-party retailerów. 

3. Metryki skuteczności

  • ROAS, inkrementalna sprzedaż, omnichannel ROAS, footfall, brand lift, CLTV, brand safety, sustainability. 

Przeczytaj także: Uwaga na „polskie” sklepy z Chin. UOKiK bije na alarm 

Przyszłość retail media w Polsce

– Kluczowe znaczenie dla tak dużego wzrostu retail media ma rozwój samych narzędzi reklamowych i pojawienie się nowych formatów lub optymalizacja istniejących. Retailerzy i marketplace’y wykraczają już poza formaty nastawione wyłącznie na maksymalizację sprzedaży – przekonuje Bartosz Bielecki, Commerce Media Tech, Zastępca Szefa Grupy Roboczej E-commerce i Retail Media IAB Polska. 

Retail media są dziś jednym z najbardziej obiecujących kanałów reklamy. To nie tylko przestrzeń sprzedażowa, ale przede wszystkim źródło danych i personalizacji. Mapa możliwości IAB Polska to pierwszy krok w stronę standaryzacji tego segmentu. Jest to jednocześnie narzędzie, które pozwoli markom skutecznie zaplanować strategie w kanałach sprzedażowych. 

E-book do pobrania tutaj.





Reklama


Reklama


[FM_form id="1"]