reklama
Rynek retail media w Polsce rośnie w imponującym tempie – według danych IAB Polska wydatki w tym kanale zwiększają się średnio o 30% rocznie. To sprawia, że staje się on jednym z kluczowych filarów reklamy i marketingu. Detaliści, platformy e-commerce i marketplace’y budują własne sieci reklamowe, oferując markom nowe przestrzenie do komunikacji.
W odpowiedzi na ten dynamiczny rozwój IAB Polska publikuje pierwszą w kraju Mapę Możliwości Retail Media. Porządkuje ona wiedzę o formatach, możliwościach targetowania oraz mierzeniu efektywności kampanii.
Retail media – nowy standard w marketingu cyfrowym
Retail media polegają na wykorzystaniu przestrzeni reklamowej oraz danych posiadanych przez sprzedawców detalicznych. Zarówno online (np. platformy e-commerce), jak i offline (sieci handlowe, sklepy stacjonarne). Pozwalają na prowadzenie personalizowanych kampanii reklamowych, osadzonych bezpośrednio w kontekście zakupowym.
– Polskie marki dostrzegają zmiany w zachowaniach konsumenckich i inwestują coraz większe budżety w reklamy prowadzone na platformach sprzedażowych – mówi Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.
Przeczytaj także: Koniec ery SEO: Spadek ruchu o 35%, a 60% wyszukiwań jest bez kliknięcia
Mapa Możliwości – kompas dla marketerów
Aby pomóc firmom odnaleźć się w rosnącym gąszczu ofert i technologii, IAB Polska przygotowała Mapę Możliwości Retail Media w Polsce. Raport prezentuje dane oparte na deklaracjach dotyczące firm takich jak: Allegro, Glovo, AdsHero, Shopfully, Bauer Media, Retail Media Network, WPartner for Retailers czy Criteo. Materiały były zbierane w okresie pomiędzy grudniem 2024 a lipcem 2025.
W raporcie znajdziemy informacje odnoszące się do:
1. Formatów reklamowych:
- On-Site – display, display video, produkty sponsorowane, reklama natywna, takeover, karuzele produktowe, a także rich content,
- Off-Site – reklama display i wideo, kampanie w social media, CTV (Connected TV), DOOH (Digital Out-Of-Home), mailing czy Google Search,
- In-Store – digital signage, audio w sklepach, DOOH oraz reklamy mobilne, które są aktywowane podczas wizyty w sklepie.
2. Możliwości targetowania:
- słowa kluczowe, kategorie, SKU, kontekst, dane demograficzne, dane pogodowe, lokalizacja, dane 1st-party retailerów.
3. Metryki skuteczności:
- ROAS, inkrementalna sprzedaż, omnichannel ROAS, footfall, brand lift, CLTV, brand safety, sustainability.
Przeczytaj także: Uwaga na „polskie” sklepy z Chin. UOKiK bije na alarm
Przyszłość retail media w Polsce
– Kluczowe znaczenie dla tak dużego wzrostu retail media ma rozwój samych narzędzi reklamowych i pojawienie się nowych formatów lub optymalizacja istniejących. Retailerzy i marketplace’y wykraczają już poza formaty nastawione wyłącznie na maksymalizację sprzedaży – przekonuje Bartosz Bielecki, Commerce Media Tech, Zastępca Szefa Grupy Roboczej E-commerce i Retail Media IAB Polska.
Retail media są dziś jednym z najbardziej obiecujących kanałów reklamy. To nie tylko przestrzeń sprzedażowa, ale przede wszystkim źródło danych i personalizacji. Mapa możliwości IAB Polska to pierwszy krok w stronę standaryzacji tego segmentu. Jest to jednocześnie narzędzie, które pozwoli markom skutecznie zaplanować strategie w kanałach sprzedażowych.
E-book do pobrania tutaj.
Reklama