X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Ile zarabia dobry specjalista ds. social media marketingu

Wszystkie materiały w sekcji "Newsroom" to informacje prasowe publikowane przez firmy niezwiązane z socialpress.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane poniżej treści.

PublBox

reklama


Choć każdy internauta może funkcjonować w mediach społecznościowych dla własnej przyjemności, dla niektórych staje się to pełnoprawny, jedyny zawód. Aby określić wynagrodzenie dobrych specjalistów ds. social media, najpierw trzeba zdefiniować, co świadczy o ich jakości, a później przejść do czynników decydujących o wysokości płac.

Miara jakości specjalisty ds. social media marketingu

Umiejętności

Stwierdzenie, że każdy poradziłby sobie z prowadzeniem firmowych mediów społecznościowych, rozmija się z prawdą. Od specjalistów zatrudnionych wyłącznie w celu prowadzenia kont w social media wymaga się pełnego profesjonalizmu, którego objawem jest chociażby perfekcyjna znajomość wszystkich funkcji danego portalu. Przeciętny użytkownik Facebooka nie ma pojęcia, jak korzystać z rozbudowanych statystyk, do których mają dostęp administratorzy fanpage’y. Social media to zresztą nie tylko popularny portal stworzony przez Marca Zuckerberga. Od wyspecjalizowanych pracowników oczekuje się efektywnych działań na takich stronach jak:

  • Twitter,
  • Instagram,
  • Pinterest,
  • YouTube,
  • Snapchat

W największych firmach i organizacjach każdym portalem zajmuje się osobny specjalista lub nawet całe zespoły, lecz w średnich i mniejszych przedsiębiorstwach oddelegowany jest do tego jeden pracownik. O umiejętnościach świadczy teoretyczna i praktyczna znajomość wszystkich funkcji serwisu oraz aktualizowana na bieżąco wiedza na temat rynku social media, wprowadzanych i zapowiadanych aktualizacji, a także trendów, które przekładają się na efektywność działań.

Jeżeli osobiście prowadzisz konta w mediach społecznościowych lub robią to Twoi pracownicy, zaopatrz siebie bądź ich w odpowiednie narzędzia, które wspomagają obsługę profilów w social media. Wszystkie niezbędne funkcje skupia w sobie PublBox – dzięki niemu możesz dokładnie zaplanować swoje działania i publikować wpisy z wyprzedzeniem, obsługują jednocześnie wiele kont w różnych serwisach.

Zautomatyzuj social media w PublBox

Efektowność i efektywność

Pracę specjalisty ds. marketingu w social media można oceniać na dwóch płaszczyznach, zwracając uwagę zarówno na ogólne „wrażenia”, jak i rozbudowane statystyki. Mając na uwadze wizerunek marki, trzeba przykładać wagę do spójności i poprawności treści, estetyki, swoistego „porządku” i oryginalności prowadzonych profili. Z kolei chłodne, statystyczne dane dokładnie weryfikują efekty podjętych działań.

Liczby odzwierciedlają zasięgi, polubienia, komentarze, dyskusje czy udostępnienia. Można być bardzo kreatywnym, ale to jeszcze nie daje pożądanych efektów. Dlatego dobry specjalista wyróżnia się i na pierwszy rzut oka, i po analizie dokładnych statystyk. Jego CV to portfolio prowadzonych profili wraz z mierzalnymi osiągnięciami.

Grafika

Skoro estetyczna strona profili w mediach społecznościowych została już wspomniana, warto pochylić się nad kwestią umiejętności graficznych. W ogłoszeniach o pracę dla specjalistów SM można natrafić na wymaganie dotyczące przynajmniej podstawowej znajomości obsługi programów graficznych czy aplikacji pozwalających przygotować materiały promocyjne. Infografika, mem, stockowe zdjęcie z krótkim opisem, krótka prezentacja – pracując w mediach społecznościowych, nieustannie operuje się obrazem, więc trzeba umieć dosłownie w chwilę przygotować niezbędny materiał uzupełniający wpis. Nie zawsze zajmują się tym firmowi graficy.

Znajomość internetowej rzeczywistości

Nie da się funkcjonować w świecie mediów społecznościowych z sukcesami bez znajomości sieciowych realiów. Dobrze oceniany specjalista ds. social media po prostu wie, jakie profile warto oznaczać, czym przyciągać grupę docelową, jak reagować na sytuacje kryzysowe i chwilowe trendy czy gdzie publikować wpisy (fora, grupy dyskusyjne). Jednym słowem, to kwestia „obycia” w mediach nowej generacji.

Komunikacja

Prowadzenie mediów społecznościowych to nie tylko regularne publikowanie postów, ale przede wszystkim nieustanna komunikacja z odbiorcami treści – obecnymi i potencjalnymi klientami czy nawet zapalczywymi krytykami. I z krytyką trzeba umieć sobie radzić. Nawet największym markom zdarzały się wpadki w social media. Ceniony fachowiec nigdy nie naraża wizerunku firmy na szwank, wdając się w niemerytoryczną dyskusję, obrażając fanów czy pozostawiając wartościowe pytania i uwagi bez komentarza.

Wysokość zarobków specjalisty ds. social media w Polsce

Zajmując się marketingiem w mediach społecznościowych, można godnie zarabiać, choć nie jest to regułą. Aktualna mediana, czyli przeciętne wynagrodzenie specjalisty ds. social media, według Pracuj.pl wynosi 4300 złotych brutto. Z kolei z raportu Advisory Group TEST Human Resources wynika, że średni zarobek na tym stanowisku wynosi niecałe 4000 złotych brutto. W praktyce obserwujemy jednak spore „widełki”.

Miesięczne dochody brutto wynikające z zawodowego prowadzenia marketingu w social media mogą wynosić od 2500 złotych do nawet 10 000 złotych w przypadku czołowych ekspertów na rynku, zatrudnionych przy największych projektach, z dużym zakresem odpowiedzialności. Od czego zależy wysokość zarobków na tym stanowisku? O tym poniżej.

Staż pracy

Jak w wielu branżach, brak doświadczenia skutkuje niższymi zarobkami. Z drugiej strony, wiek może być atutem, wszak media społecznościowe są naturalnym środowiskiem młodych osób, a pokolenie wchodzące na rynek nie miało okazji poznać świata „przedinternetowego”. Im dłużej jest się w branży, tym większa szansa na interesujące portfolio, które stanowi kartę do negocjacji.Sądziłeś, że Social Media - to tylko koty?

Rodzaj współpracy

Wysokość dochodów z prowadzenia marketingu w mediach społecznościowych w dużej mierze zależy od charakteru umowy. Można spotkać się z zarówno zatrudnianiem na pełen etat, jak i zleceniami. Osobnym tematem jest zjawisko freelancerów, którzy w ramach zleceń lub własnej działalności gospodarczej równolegle obsługują kilku klientów, realizując kampanie i codzienną komunikację dla różnych podmiotów. Można też być pracownikiem wyspecjalizowanej agencji social media.

Budżet klienta

Na zarobki w związku z mediami społecznościowymi wpływa budżet firmy. Trudno liczyć na wysoką pensję w organizacji, która nawet dyrektorom czy kierownikom nie oferuje zbyt wygórowanych pensji. Klienci zlecający prowadzenie social media zewnętrznym podmiotom również oferują zróżnicowane warunki – czasami pieniędzy starczy na szeroko zakrojone działania na kilku kontach, innym razem siłą rzeczy trzeba się ograniczyć do podstawowej komunikacji, na przykład tylko na Facebooku.

Jak wyceniają Social Media Managerów w innych krajach, zapytaliśmy ekspertów. Zobacz w odcinku „Świat Social Media”.

Dodatkowe korzyści

Jak we wszystkich branżach, w kwestii wynagrodzeń trzeba też wziąć pod uwagę dodatkowe czynniki, jak możliwość pracy zdalnej, otrzymania prywatnej opieki medycznej, odbywania kursów czy korzystania z benefitów.

Podsumowując:

  • zarobki specjalistów social media marketingu zaczynają się od około 2500 złotych brutto, ale mogą wynosić nawet kilka tysięcy złotych więcej,
  • pracuje się dla konkretnej firmy, w ramach agencji lub jako freelancer,
  • od dobrego specjalisty wymaga się efektów, kreatywności, systematyczności i znajomości rynku.