X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Marka firmowa w social media – jak zbudować autorytet i zdobyć popularność

Wszystkie materiały w sekcji "Newsroom" to informacje prasowe publikowane przez firmy niezwiązane z socialpress.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane poniżej treści.

PublBox o marce w social media

reklama


Dopiero zaczynasz prowadzenie profilu firmy, marki, usługi, produktu czy organizacji w mediach społecznościowych? A może masz już w tym mniejsze lub większe doświadczenie? W obu przypadkach z pewnością zależy Ci na poprawieniu zasięgów, budowie pozytywnego wizerunku, dotarciu do możliwie dużej grupy odbiorców, większej sprzedaży. Jak osiągnąć założone cele? Przeczytaj więcej o obecności i kreowaniu marki w social media.

Wszystko zaczyna się od strategii

Zanim założysz konto i zaczniesz publikować w mediach społecznościowych, zaplanuj swoje działania. Opracuj strategię, w której uwzględnisz podstawowe kierunki w Twojej komunikacji w social media. Powinna być ona spójna z wizerunkiem marki, firmy, produktu, organizacji czy usługi. Zastanów się, w jakim celu i do kogo kierujesz swój przekaz oraz kto jest Twoim odbiorcą i potencjalnym klientem, a następnie pomyśl, dlaczego te osoby mogą interesować się publikowanymi przez Ciebie treściami.

Planując obecność w social media, określ, jakiego rodzaju treści pasują do Twojej marki. Przykładowo, w przypadku profilu cukierków czy lizaków będą to skierowane głównie do dzieci i młodzieży, wesołe posty, podczas gdy prawnik skupi się na fachowych, choć jednocześnie przystępnych poradach związanych ze sprawami, którymi się zajmuje. Wyjściem do wszelkich działań powinna być zawsze Twoja marka – media społecznościowe mają jej służyć do kreowania wizerunku, sprzedaży, pozyskiwania zapytań ofertowych, angażowania społeczności.

Aby zaczerpnąć inspiracji w tworzeniu strategii, sprawdź, jak prezentują się w mediach społecznościowych najpopularniejsze marki z Twojej branży. Przeanalizuj, w jaki sposób komunikują się z odbiorcami, jak promują swoje posty, jakiego rodzaju publikacje pojawiają się najczęściej na ich profilach. Oczywiście nie chodzi o kopiowanie konkurencji, lecz znalezienie inspiracji do stworzenia własnej kreacji.

Strategia za pomocą PublBox

Strategia powinna uwzględniać nie tylko samą treść i jej cele, ale również sprawy techniczne, jak odstępy czasowe pomiędzy postami, liczbę godzin poświęcanych dziennie, tygodniowo albo miesięczne na obsługę profili w social media czy wreszcie budżet, jaki można przeznaczyć na ten rodzaj marketingu. Dopiero wiedząc to wszystko, można na spokojnie przystąpić do skutecznej, konsekwentnej i spójnej aktywności w mediach społecznościowych. Najpierw jednak trzeba wybrać serwisy, w których posty mają się pojawiać.

Gdzie publikować

Serwisów społecznościowych jest mnóstwo, ale w polskich warunkach wybór ogranicza się przede wszystkim do tych kilku najpopularniejszych:

  • Facebook,
  • Twitter,
  • Instagram,
  • Snapchat,
  • Pinterest,
  • Linkedin,
  • Google+.

Jeśli nie dysponujesz kilkuosobowym zespołem lub nie masz tysięcy złotych na zlecenie prowadzenia wielu profili, zakładanie konta we wszystkich wyżej wymienionych serwisach mija się z celem – nie uda Ci się prowadzić ich z jednakowym zaangażowaniem. Skup się więc na dwóch, trzech serwisach, w których skutecznie zrealizujesz swoją strategię.

Najbardziej uniwersalnym serwisem jest oczywiście Facebook, który pasuje do właściwie każdego rodzaju działalności. Przy odpowiedniej dawce kreatywności możesz z powodzeniem prowadzić konto marki czy firmy na Facebooku niezależnie od branży, w której działasz.

Twitter jest z kolei znakomitym narzędziem do kreowania marki osobistej i bezpośredniego komunikowania się z odbiorcami, dlatego korzystają z niego dziennikarze, muzycy, aktorzy, celebryci, a także fachowcy o wąskich specjalizacjach – informatycy, marketingowcy, naukowcy. Serwisem przeznaczonym dla specjalistów i menadżerów jest natomiast Linkedin, który doskonale nadaje się do budowania marki osobistej, bo świadczy o kompetencjach, a treści w nim publikowane mają charakter merytoryczny, fachowy.

Uniwersalnym medium skupionym na publikowania fotografii jest Instagram. Z powodzeniem sięgają po niego zarówno gwiazdy show-businessu, dzieląc się z fanami zdjęciami ze swojego życia, jak i marki, które mają pomysł na kreatywne wykorzystanie formatu graficznego.

O czym i jak pisać

Jeśli Twoim celem jest sprzedaż, a więc jeśli prowadzisz profil firmy, produktu czy usługi, w większości postów skupiaj się na ofercie. Przedstawiaj ją z różnych perspektyw i w różnych ujęciach, np. prezentując praktyczne korzyści zastosowania produktu, przedstawiając nowe promocje czy pokazując zadowolonych z zakupu klientów.

O ile posty zorientowane na sam produkt bądź usługę dominują głównie w przypadku masowych produktów i usług, jak np. żywność, samochody czy sprzęt RTV i AGD, o tyle firmy o wąskiej specjalizacji, w szczególności usługowe, a także fachowcy z wąskich dziedzin mogą sobie pozwolić na bardziej osobiste lub merytoryczne publikacje. Ponieważ ich przekaz jest skierowany do niewielkiej grupy osób obeznanych w danym zagadnieniu, warto udostępniać treści poradnikowe, pokazywać swoją pracę „od kuchni” czy dzielić się wiedzą i doświadczeniem.

Bardziej osobisty, „insiderski” charakter mogą mieć też publikacje firm, których najważniejszym kapitałem są ludzie. Agencje marketingowe, ekipy budowlane, firmy telemarketingowe czy serwisowe – w ich przypadku warto przedstawić pracowników, wspominać o tym, co się dzieje w firmie i pokazywać codzienną pracę od środka. To procentuje nie tylko większym zaufaniem ze strony klientów, ale również lepszą motywacją i większym zgraniem zespołu.

Jeżeli koncepcja i strategia Twojej obecności w social media tego nie wykluczają, urozmaicaj treści poprzez wymyślanie historii (idealne rozwiązanie w przypadku masowych produktów, jak np. żywność, słodycze, artykuły higieniczne, usługi telekomunikacyjne). To świetny sposób na zaangażowanie odbiorców. Dla lepszego efektu w swoich postach w mediach społecznościowych wykorzystuj grafiki, materiały wideo czy memy nawiązujące do identyfikacji wizualnej Twojej marki, a także ujednolicaj czcionki, stosuj podobną kolorystykę i identyczny ton wypowiedzi.

Kwestie techniczne

Treść jest kluczowa w prowadzeniu profilu marki w mediach społecznościowych, jednak nie można zapominać o regularności publikacji. Ustal, jak często możesz udostępniać interesujące i trzymające wysoki poziom posty, a następnie stosuj się do swojego planu. Codzienna aktywność jest dobra, o ile dysponujesz dużymi pokładami kreatywności i czasu, jednak systematyczne publikowanie nowych treści co kilka dni również może przynieść korzyści.

Nie licz jednak na to, że samo publikowanie treści w mediach społecznościowych automatycznie przełoży się na daleko idące profity. Znając życie, na samym początku trudno będzie Ci w ogóle zdobyć obserwujących, a co dopiero mówić o dużych zasięgach. Dlatego koniecznie pamiętaj o promowaniu Twoich stron w social media. Możesz z nimi dotrzeć do większej grupy odbiorców i zwiększyć zasięg np. poprzez wykupienie reklam czy odsyłanie do swoich profilów tam, gdzie się tylko da, choćby na stronie WWW, opakowaniach produktów czy wizytówkach.

Kiedy już nadejdzie ten moment, gdy użytkownicy obserwujący Twoje profile zaczną komentować posty (to znak, że jesteś na dobrej drodze!), nie pozostawaj na nie obojętny. Reaguj na każdą aktywność internautów, odpowiadając na pytania, dziękując za dobre słowo i odpowiedzialnie przyjmując krytykę, z którą z pewnością się spotkasz, o ile tylko zasięgi Twoich profilów znacznie wzrosną, czego oczywiście Ci życzymy.

Jak stworzyć Strategię Treści

Wykorzystuj profesjonalne narzędzia

Jeżeli osobiście prowadzisz konta w mediach społecznościowych lub robią to Twoi pracownicy, zaopatrz siebie bądź ich w odpowiednie narzędzia, które wspomagają obsługę profilów w social media. Wszystkie niezbędne funkcje skupia w sobie PublBox – dzięki niemu możesz dokładnie zaplanować swoje działania i publikować wpisy z wyprzedzeniem, obsługują jednocześnie wiele kont w różnych serwisach. To gwarancja oszczędności czasu i pieniędzy.

PublBox umożliwia intuicyjne tworzenie atrakcyjnych grafik, które zwiększają popularność Twoich postów, a także oferuje zaawansowany moduł analizy pozwalający na wgląd w bardzo dokładne, rozbudowane statystyki. Dzięki temu łatwo sprawdzisz, czy udaje Ci się osiągać założone cele. Wypróbuj za darmo PublBox i przekonaj się, że to narzędzie godne polecenia każdemu, kto zajmuje się prowadzeniem kont firmy czy marki w mediach społecznościowych.