X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Piękno zbawi świat – najlepsze kontent-strategie dla marek kosmetycznych

Wszystkie materiały w sekcji "Newsroom" to informacje prasowe publikowane przez firmy niezwiązane z socialpress.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane poniżej treści.

PublBox o markach kosmetycznych

Istnieje kilka branż, które z racji swojego rynkowego znaczenia i zasięgu są szczególnie kojarzone z kreatywnymi strategiami promocji i komunikacji. Jedną z nich jest branża kosmetyczna. Jak topowe (i nie tylko) marki z tego segmentu docierają do klientów? Sprawdźmy, czym różnią się działania poszczególnych firm. W analizie wyróżniliśmy 4 odmienne strategie komunikacji marek kosmetycznych. Poznaj je już teraz!

Kosmetyki z twarzą

Można powiedzieć, że współpraca z ambasadorkami marek kosmetycznych to wręcz klasyczna strategia na rozszerzenie zasięgu komunikacji i promowanie poszczególnych produktów. Na polskim rynku stawia na nią chociażby firma WIBO, która produkuje kosmetyki do pielęgnacji cery, oczu, ust i paznokci. Główną ambasadorką w działaniach cyfrowych oraz analogowych jest piosenkarka Marina Łuczenko-Szczęsna. Artystka i celebrytka patronuje także limitowanej serii produktów „On My Way”. Co ciekawe, nazwa pokrywa się z tytułem płyty tej piosenkarki. Poza tym marka WIBO chętnie dzieli się zdjęciami z mediów społecznościowych, na których znane Polki prezentują kosmetyki tej firmy. Mowa o Dodzie, Annie Wendzikowskiej, Joannie Krupie, Natalii Siwiec czy Kamili Szczawińskiej. Działania z ambasadorkami i celebrytkami współpracującymi z WIBO przynoszą efekty – na Instagramie profil marki śledzi aż 148 tysięcy osób.

Ciekawy pomysł na wykorzystanie ambasadorek ma także Bielenda. Główną twarzą marki jest popularna aktorka Małgorzata Foremniak, ale już w działaniach social media wykorzystuje się przede wszystkim potencjał internetowych influenserek. Co roku marka wybiera ambasadorkę z Instagrama. W 2018 roku jest nią Aleksandra Seweryn, która prowadzi konto Sewe w Wielkim Mieście, śledzone przez ponad 31 tysięcy użytkowników. Sam profil Bielendy jest obserwowany przez 80 tysięcy osób. Podstawową tematyką ponad 900 postów są kosmetyki oraz ich charakterystyka.bielenda

Blisko kobiety

Inne marki kosmetyczne różnymi sposobami docierają do „zwyczajnej” klientki, czego dowodem jest nie tylko korzystny stosunek jakości do ceny produktów, ale przede wszystkim działania w mediach społecznościowych oraz innych kanałach. Formułując posty bezpośrednio do klientek, marka Ziaja generuje zainteresowanie na Facebooku oraz Instagramie. Co ciekawe, na drugim z tych z portali marka prowadzi dwa odrębne profile – polskojęzyczny „Ziaja Polska” oraz angielskojęzyczny „Ziaja International”. Firma podejmuje także inne działania, jak wprowadzenie na rynek serii GdanSkin inspirowanej morzem oraz architekturą Gdańska. Publikowana przy okazji treść pozwala przypomnieć, że marka ma swoje korzenie właśnie w tym mieście, gdzie „w 1989 roku wszystko się zaczęło”.

Naprzeciw „zwyczajnej kobiecie” najwyraźniej wychodzi marka Dove, ciesząca się w Polsce dużym zainteresowaniem. Analizie poszczególnych kampanii content marketingowych można by poświęcić niejedno opracowanie. Śledząc reklamy telewizyjne czy działania w Sieci, można stwierdzić, że marka promuje naturalność, różnorodność i kobiece piękno niezwiązane z przemijającymi i relatywnymi kanonami. Treść na potrzeby akcji #MojePieknoMojaHistoria powstaje wspólnie z klientkami, które są zachęcane do dzielenia się swoimi osobistymi przeżyciami i spostrzeżeniami.@dove

Charakter contentu wykorzystywanego do promowania marki Dove najlepiej oddaje cytat, który znajduje się na oficjalnej stronie internetowej w języku polskim:

od wielu lat Dove mówi głośno NIE wyidealizowanemu, nierzeczywistemu wizerunkowi kobiety, jaki prezentowany jest na co dzień w mediach, reklamie czy telewizyjnych serialach. Dove chce uwolnić kobiety od presji bycia idealną, bez skazy, o nienagannej sylwetce, z określonym rozmiarem biustu czy kształtem ust, bo w rzeczywistości my wszystkie jesteśmy piękne i zasługujemy na bycie szczęśliwymi – a czy to w sobie dostrzeżemy i docenimy, zależy tylko od nas samych!

Oprócz kampanii społecznych, firma wykorzystuje także treść w rodzaju poradników.

Strategia Treści za pomocą PublBox

Ze stylem życia i codziennością kobiet są także związane działania contentowe marki Avon. Chociaż firma współpracuje z ambasadorkami (obecnie jest nią Małgorzata Rozenek-Majdan), jak i przynajmniej część produktów stara się pozycjonować w segmencie aspirującym do miana premium, w dużej mierze również komunikuje do „zwykłej” kobiety. Dowodem są szeroko zakrojone działania contentowe, jak np. prowadzenie poradnikowego vloga „Make Up TV”, który na pierwszy rzut oka zupełnie nie przypomina „firmowego” konta na YouTube. Użytkowniczki mogą znaleźć na nim rozliczne poradniki dotyczące podstaw malowania się i doboru kosmetyków, jak i bardziej specjalistyczne nagrania. Na stronie internetowej Avon Polska znajdują się takie elementy jak blog, inspirujące historie czy porady związane z rozwojem osobistym, modą i prowadzeniem domu. Dostępny w Sieci e-katalog jest cyfrową kontynuacją formatu, z którego Avon słynął dawniej, czyli popularnych katalogów.Video

Komunikacja premium

Polska marka Dr Irena Eris jest doskonale znana, co nie znaczy, że dostępna dla wszystkich. Firma zajmuje się nie tylko produkcją kosmetyków, ale również prowadzeniem hoteli SPA i salonów kosmetycznymi. Treść wykorzystywana w komunikacji z klientami skupia się przede wszystkim na podkreślaniu „naukowego backgroundu” i luksusu, z jakim wiąże się nabywanie i korzystanie z produktów Dr Irena Eris. Firma, która zamiast sklepu firmowego otwiera „concept store”, a patronatem obejmuje turniej golfowy, naturalnie pozycjonuje się w segmencie premium. By to dostrzec, nie trzeba znać cen produktów – wystarczy analiza językowa komunikacji marki. Firma prowadzi stronę senseofbeautymag.com, która jest blogiem (magazynem) redagowanym w języku polskim oraz angielskim. Ekskluzywna marka nie generuje przy tym szerokich zasięgów w mediach społecznościowych – np. różnorodne filmy na oficjalnym kanale YouTube mają zaledwie po kilkaset wyświetleń, nawet po wielu miesiącach po publikacji.senseofbeuty

Rozwój w niszy

Wszystkie wymienione do tej pory marki, zarówno polskie, jak i zagraniczne, cieszą się dużą rozpoznawalnością, która wynika nie tylko z działań w obszarze Internetu i social media, ale przede wszystkim z obecności w telewizji oraz szerokiej dystrybucji. Tymczasem na rynku funkcjonuje przecież bardzo wiele niszowych marek, które skupiają się chociażby na produkcji kosmetyków naturalnych, ekologicznych, organicznych. Siłą rzeczy ich strategia content musi zakładać wykorzystanie innych środków.

Niewielkie, ekologiczne marki kosmetyków skupiają się przede wszystkim na wskazywaniu różnic pomiędzy kosmetykami „koncernowymi” a „naturalnymi”, jeśli chodzi o skład czy rzeczywiste działanie substancji odżywczych. Firmy funkcjonujące poza systemem szerokiej dystrybucji muszą rozwijać sprzedaż internetową lub/i stacjonarną, np. na targach produktów ekologicznych. Język treści jest bezpośredni i niebanalny. Odbiorcy kosmetyków stanowiących alternatywę wobec tych najbardziej popularnych zwracają uwagę na takie detale jak kreatywność zdjęć w social media, ale również sposób opakowania czy ekspozycji produktu. Przeciętny klient jest w tym przypadku bardziej świadomy i wymagający, więc komunikacja z nim opiera się o mnogość szczegółów, ale i stylistyczną spójność. Niszowe marki kosmetyczne wyróżniające się stosowanym contentem to m.in. iwos.plOrganic LifeEko Polka (sklep internetowy z kosmetykami ekologicznymi różnych producentów, ale warto docenić treść udostępnianą na Instagramie), Nacomi czy Mafca.