X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Raport IRCenter: Sobotnie konwencje w internecie na korzyść Prawa i Sprawiedliwości

Szydło, Kopacz

W sobotę 20 czerwca odbyły się dwie konwencje partyjne – Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości. Agencja badawcza IRCenter zbadała, jak internauci angażowali się w te dwa wydarzenia komentując ich różne aspekty i jaka była w tym rola mediów tradycyjnych.

„Na razie wydarzenia medialne grają na korzyść Prawa i Sprawiedliwości. Platforma wzbudza mniejszy entuzjazm w sieci, chociaż ciągle jeszcze jest bardziej widoczna. Internauci chętnie dyskutują o działaniach podejmowanych przez partie online i ma to wpływ na ilość dyskusji. Chcąc być zauważoną, Platforma powinna wykonać zdecydowany ruch w samym internecie. Jednocześnie żadna z partii nie powinna lekceważyć roli mediów tradycyjnych, zwłaszcza że to właśnie za pośrednictwem fanpage’y wydawców prasy i portali medialnych najlepiej rozprzestrzeniają się newsy polityczne” – mówi Albert Hupa, prezes IRCenter.

Obecnie wydarzenia medialne bardziej sprzyjają Prawu i Sprawiedliwości niż Platformie Obywatelskiej. Od 19 do 21 czerwca w internecie ciągle jeszcze mówiło się częściej o Platformie Obywatelskiej niż o Prawie i Sprawiedliwości (54% do 46% dyskusji). Sobotnie konwencje spowodowały jednak, że o PiSie zaczęto mówić częściej niż o Platformie Obywatelskiej (PiS – wzrost 40%, PO – wzrost 24%). Najczęściej komentowaną informacją była w tym czasie wiadomość o kandydowaniu Beaty Szydło na stanowisko premiera.

Konwencje wywołały przede wszystkim spory internautów; w ich czasie pojawiło się więcej krytyki niż pochwał dla każdej z partii. Prawo i Sprawiedliwość bardziej zaangażowała internautów w emocjonalne dyskusje i to o tej partii pojawiło się więcej wypowiedzi negatywnych 27%, w porównaniu z 25% w przypadku Platformy Obywatelskiej. Opinie pozytywne rozkładały się podobnie  – 5% dla każdej z partii.

Internauci dyskutowali o konwencjach w czasie rzeczywistym głównie na Facebooku (48% wszystkich dyskusji) i przede wszystkim na fanpage’ach mediów profesjonalnych. Co ciekawe, te wydarzenia medialne nie wzbudziły wielu generycznych dyskusji (mikroblogi stanowiły tylko 13% źródeł dyskusji i aktywowały się wyłącznie na czas wydarzeń).

Zauważalna jest zmiana w sile oddziaływania mediów profesjonalnych. Trzema najbardziej angażującymi portalami były Gazeta.pl (12% dyskusji wśród portali), Niezależna (12%) i Newsweek (11%). Widać wzrost Niezależnej wśród serwisów informacyjnych.

Co ciekawe, do wzrostu widoczności Platformy Obywatelskiej w trakcie konwencji najbardziej przyczynił się jednym z wpisów na swoim fanpage’u Wprost, który dotychczas nie publikował wielu pozytywnych opinii na temat tej partii.

Pełen raport z badania można pobrać na stronie: http://ircenter.com/sobotnie-konwencje-w-internecie-na-korzysc-prawa-i-sprawiedliwosci/