X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać

Nasz newsletter subskrybuje już 12 500 osób!

Współpraca z blogosferą – dlaczego markom się to opłaca?

blogFot. Pixabay

Z pełnym przekonaniem można dziś powiedzieć, że nastała era blogerów. Blogo- i vlogosfera na przestrzeni ostatnich kilku lat przybrała na sile i zyskała mocną pozycję na rynku. Jak grzyby po deszczu wyrastają blogi kulinarne, modowe, lifestyle’owe, parentingowe czy podróżnicze. Tematyka poruszana przez blogerów nie jest w zasadzie niczym ograniczona: niemal każdy blog znajdzie swoją niszę i swojego czytelnika. Wartością nie do przecenienia jest wysokie zaufanie odbiorców. Widzą oni bowiem w blogerach „zwykłych ludzi”, traktując ich opinie na równi z sądami znajomych. Coraz chętniej i odważniej współpracę z blogosferą podejmują znane marki. Czy blogosfera stała się kolejnym narzędziem marketingowym?

Blogosfera rośnie w siłę
Bloger staje się dla czytelników autorytetem. To lider opinii, który wyznacza trendy w modzie, zaraża podróżowaniem czy inspiruje do eksperymentów w kuchni. Społeczność blogosfery jest społecznością lojalną i zaangażowaną, która komentuje, dzieli się treścią ze znajomymi i… ufa. Zaufanie jest najważniejszą wartością w tej relacji. Trzeba pamiętać, że bardzo łatwo można je stracić i że bardzo trudno jest je odbudować. Dlatego wartościowi blogerzy podejmują współpracę tylko z tymi markami, które sami znają i szanują, a reklamodawcy powinni pozostawić blogerom maksymalną swobodę w prowadzeniu kampanii. To wzorcowy model współpracy, któremu niestety nie wszyscy się podporządkowują, co może przynieść efekt wręcz odwrotny do zamierzonego.
Czołowi blogerzy mogą się pochwalić zasięgami sięgającymi kilkuset tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie. To bardzo dobry target dla kampanii marketingowej. technorati.com/wp-content/uploads/2013/06/tm2013DIR3.pdf" target="_blank">Digital Influence Report pokazuje, że to właśnie blogerzy wpływają na decyzje konsumenckie i stają się zaufanym źródłem opinii, dzięki przedstawianiu obiektywnych rekomendacji produktów, niejednokrotnie podkreślających nie tylko pozytywne, ale także i negatywne ich strony. Według badań największy wpływ na internautów mają blogi (32%), Facebook (30%), a w dalszej kolejności YouTube (27%).

Blogerzy "na salonach"
Wielu blogerów wykorzystało swoje „5 minut”, dzięki czemu udało im się dołączyć do grona celebrytów, stając się ważnymi ikonami w świecie polskiego show-biznesu. Przykład stanowić może Margaret, która zaczęła od blogowania, a obecnie prężnie rozwija karierę muzyczną czy Jessica Mercedes, zapraszana na najważniejsze branżowe wydarzenia. Nie sposób nie wspomnieć również o vlogerze Łukaszu Jakóbiaku który ze swoim vlogiem „20m2 Łukasza” w szybkim tempie zgromadził kilkusettysięczne grono odbiorców, śledzących na YouTubie jego wywiady ze znanymi aktorami czy muzykami. W osiągnięciu sukcesu pomógł im upór w dążeniu do celu, ale niewątpliwie duże znaczenie miał tu bardzo podatny grunt dla rozwoju blogosfery w Polsce.

Blogosfera a biznes
Blogerzy, którzy docierają ze swoimi wpisami do ogromnego grona odbiorców, szybko zdali sobie sprawę z ogromnego potencjału marketingowego, jakim dysponują. Wiele wskazuje na to, że mają oni konkretne przełożenie na decyzje konsumenckie swoich czytelników.
Na czym polega współpraca blogera z firmami komercyjnymi? Często nie ma ona formy tradycyjnej reklamy produktu na blogu, choć i takie się zdarzają. Częściej działania promocyjne mają zdecydowanie bardziej kreatywną formę – poczynając od testowania produktu, a na innowacyjnych akcjach kontekstowo związanych z daną marką kończąc. Im bardziej kreatywna forma kampanii, tym większe zainteresowanie czytelników oraz większe przełożenie na ich decyzje konsumenckie. Pod wpływem blogerów czytelnicy albo myślą o podjęciu działania, jakim jest zakup, albo rozpoczynają poszukiwania informacji o produkcie w internecie.

Blog wysokozasięgowy = większy wpływ? – Nie zawsze
Wysokozasięgowi blogerzy, którzy zbyt często publikują wpisy komercyjne tracą jakościowo, co przekłada się na spadek zaufania czytelników. Największym problemem staje się dla nich brak przejrzystości i jasnego informowania, które wpisy są wynikiem współpracy z daną marką, a które inicjatywą samego blogera. Odbiorca może czuć się oszukany i manipulowany. Dlatego tak ważne jest, aby informować wprost, że dany wpis jest efektem współpracy z marką „x”.

Niewielkie blogi, reprezentują często lepszą jakość merytoryczną i bardziej lojalnych czytelników. 54% konsumentów przyznało, że mniejsze społeczności są bardziej wpływowe. Jest to sygnał dla marek, by podejmować współpracę także, a może przede wszystkim, z blogami o mniejszych zasięgach. Społeczności wokół nich skupione bardzo im ufają, co w perspektywie może przełożyć się na ich decyzje zakupowe. Dzięki zbudowanemu zaufaniu, bloger staje się dla czytelnika autorytetem. Wielu z nich traktuje rekomendacje blogerów na równi z tymi od znajomych.

Skuteczne kampanie marketingowe z blogosferą
Można byłoby mnożyć przykłady ciekawych kampanii dużych marek, realizowanych we współpracy z blogosferą. Dla zobrazowania korzyści, jakie z takich działań może czerpać marka, przytoczę dwie kampanie, które miały przełożenie na wizerunek marki lub na potencjalną sprzedaż produktów.

Ekspresy do kawy Siemens EQ6
Marka Siemens pozycjonuje się jako lider technologicznych innowacji i kreatywnych rozwiązań w segmencie AGD. Jedna z kampanii tej marki, prowadzona wśród blogosfery, miała na celu wzmocnienie jej pozycji na rynku oraz promocję ekspresu do kawy EQ6. Do współpracy zaangażowano pięciu blogerów. Ich zadaniem było przygotowanie kilku wpisów, dla których tłem był wspominany ekspres. Co ważne, każdy z blogerów potraktował zadanie inaczej, przedstawił swoją wizję połączenia kawy, produktu i tematów podejmowanych na swoim blogu. Dzięki temu produkt i jego zalety zostały przedstawione w sposób naturalny i nienachalny. Marka Siemens stała się także inspiracją do stworzenia cyklu artykułów o kawie, sposobach jej przygotowania, jej historii itd. W ten właśnie sposób powstał bardzo długi i merytoryczny wywiad z kawiarzem, stylizacje modowe inspirowane kawą czy cztery podejścia do trudnych zadań powiązane z kawą i prawem Yerkesa-Dodsona, które głosi, że dla efektywnego zachowania istnieje optymalny poziom pobudzenia fizjologicznego (mniejszy dla zadań trudnych, większy dla tych łatwiejszych). Na koniec każdy bloger przeprowadził konkurs dla czytelników, w którym można było wygrać ekspres EQ6.

Zwieńczeniem akcji jest przeniesienie kawowych inspiracji do rzeczywistości poprzez sesję zdjęciową z zaproszonymi blogerami. Na zdjęciach widzimy poszczególne osoby połączone ze swoimi pasjami i kawą idealnie dobraną do charakteru i temperamentu. Efekt sesji to kalendarz ścienny, który otrzymali laureaci konkursów. W akcji wzięli udział autorzy blogów: Czas Gentelmanów, jestKultura, s t y l o l y, Dorota.in i Make Life Easier.

Ministylizatory do włosów marki Bosch
Marka Bosch zaprosiła do współpracy sześć blogerek z kategorii: fryzury, lifestyle, fitness i uroda. Celem kampanii była promocja ministylizatorów do włosów: suszarki, prostownicy i suszarko-lokówki. Kampania podzielona była na trzy etapy: pierwszy z nich „Stylizacje-inspiracje”, to promocja produktów wśród blogerek, specjalizujących się w stylizacji włosów. Wykorzystując okres sylwestrowo-karnawałowy blogerki przy użyciu sprzętu „STYLE TO GO” wykonały tutorial stylizacji na lata 20. i 70., dostarczając inspiracji swoim czytelniczkom. Do akcji włączyły się BlondHairCare i Alina Rose.

Drugi etap akcji „Sprzęt do zadań specjalnych” polegał na pokazaniu, że dzięki poręcznemu sprzętowi można świetnie wyglądać nawet po zajęciach sportowych. Można go spakować do torby sportowej, a po ćwiczeniach szybko „doprowadzić się do ładu” i iść na imprezę. W akcji wzięły udział s t y l o l y i dr Lifestyle.

Trzeci etap „Kobieta w podróży” to przedstawienie produktu w kontekście mobilności, który pozwala wyglądać świeżo bez względu na czas i miejsce. Zaangażowane blogerki to Fashionelka i Charlize Mystery.

Dodatkowo każda z blogerek zorganizowała konkurs dla swoich czytelniczek. Łącznie wzięło w nich udział kilka tysięcy osób. We wpisach pojawiały się komentarze potwierdzające przełożenie kampanii na decyzje konsumenckie czytelników, np.: „(…)właśnie namówiłaś mnie do wypróbowania gadżetów Boscha” czy „Przed następnym wyjazdem na bank zaopatrzę się w tą mini prostownicę”.

Dlaczego współpraca z blogosferą procentuje?
Zatem podsumujmy, dlaczego warto inwestować w blogosferę?
Zaufanie do blogerów przekłada się na zaufanie do treści reklamowych, w kreatywny i nienachalny sposób, prezentowanych na blogach. Należy pozostawić blogerowi jak największą samodzielność w opracowaniu treści wpisów i niczego mu nie narzucać, aby przekaz nie nabrał sztucznego charakteru. Czytelnik zawsze wyczuje fałsz, a każdy bloger zna swoich odbiorców i wie, jaka komunikacja najlepiej się sprawdza.

Internauci ufają blogom bardziej niż Twitterowi czy Facebookowi. Na blogach można przekazać więcej treści, dotyczących danego produktu czy usługi, w bardziej kreatywny sposób. Internauci pokładają większe zaufanie w blogosferze, zachowując dystans do treści, zamieszczanych w mediach społecznościowych.

Blogi mają duży wpływ na decyzje konsumenckie. Czytelnicy często traktują opinie blogerów na równi z opiniami swoich znajomych. Polecane przez ulubionych blogerów produkty i usługi skłaniają do zainteresowania i zakupu. W czasach, w których jesteśmy zalewani komunikatami reklamowymi, działanie oparte o rekomendacje jest bardziej skuteczne.
Blogi trafiają do ściśle określonej grupy odbiorców. Na poziomie planowania kampanii w blogosferze należy dobrać blogi, odpowiadające grupie docelowej marki, zarówno pod kątem tematyki, płci czy wieku. Możemy być pewni, że dobrze dopasowany przekaz trafi do konkretnej grupy, bliskiej naszej marce.

Blogosfera jest obecnie w stanie permanentnego dynamicznego rozwoju. Coraz więcej marek zaczęło dostrzegać potencjał współpracy z tym sektorem i przesuwać budżety marketingowe. Łatwo też przewidzieć, że jak każde narzędzie, służące do promocji marki, może zostać bardzo szybko wyeksploatowane.

Autor: Anna Żurek