X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

6 przydatnych funkcji przy pracy z kanałem YouTube

Wszystkie materiały w sekcji "Newsroom" to informacje prasowe publikowane przez firmy niezwiązane z socialpress.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane poniżej treści.

PublBox

reklama


1. Ekran końcowy i adnotacje

W pewnym momencie filmy na YouTube stały się bardziej multimedialne dzięki dodatkom w postaci adnotacji i funkcji ekranu końcowego, z których pierwsza jest już wycofana. Co prawda adnotacje wyświetlają się na komputerach, ale nie można ich edytować ani dodawać kolejnych, ponieważ nie pokazują się na ekranach urządzeń mobilnych, a trzeba pamiętać, że niemal 2/3 czasu spędzanego przez użytkowników na YouTube generują posiadacze tabletów i smartfonów. Skupmy się zatem na opcji ekranu końcowego.

Ekran końcowy to nic innego jak to nic innego jak plansza, która wyświetla się po zakończeniu filmiku. Warunkiem jej wykorzystania jest wyłączenie przez użytkownika funkcji autoodtwarzania, która tworzy zaledwie parę sekund przerwy pomiędzy kolejnymi materiałami wideo. Jak podaje YouTube, dzięki stosowaniu ekranów końcowych i specjalnych kart do powiązanych filmów i kanałów możesz zyskiwać nawet pięciokrotnie dłuższy czas wyświetleń użytkowników! Jak widać na poniższym zrzucie ekranu, administrator kanału na YouTube może zadecydować o pojawieniu się przy filmiku plansz z promocją filmu lub playlisty, subskrypcją, innym kanałem lub linkiem. Ta ostatnia opcja jest udostępniona wyłącznie uczestnikom programu partnerskiego YouTube.

Dodawanie linków jest możliwe tylko dla uczestników programu partnerskiego YouTube.

 

Przy tej okazji warto przypomnieć, jakie są aktualne wymagania i zasady dotyczące programu partnerskiego, który umożliwia zarabianie na kanale oraz zwiększenie rozpoznawalności i prestiżu. Mianowicie od stycznia 2018 roku należy mieć minimum 1000 subskrybentów i co najmniej 4000 godzin czasu oglądania na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, żeby przejść wstępny proces weryfikacji. Powyższe wymogi mają skutkować premiowaniem jedynie tych użytkowników, którzy tworzą wartościową treść, a nie korzystają z chwilowej lub kontrowersyjnej popularności.

2. Pozycjonowanie filmów w YouTube przez napisy i opis

Zasięg YouTube’a jest globalny, dzięki czemu da się dotrzeć z przekazem do odbiorców na całym świecie, przekazując im wiadomości, ciekawostki lub własną twórczość za pośrednictwem materiałów wideo. Nierzadko autorzy polskojęzycznych vlogów zdobywają popularność wśród cudzoziemców, dla których język polski stanowi znaczącą barierę.

YouTube to strona należąca do koncernu Google, który odpowiada za najpopularniejszy translator obsługujący dziesiątki języków. Możesz więc postawić na automatyczne rozwiązanie, ale równie dobrze utworzyć własne napisy. Ta druga opcja jest szczególnie polecana ze względu na pewność, że każde słowo będzie oddawało Twoje intencje. Niektórzy twórcy stosują również całkiem rozsądną metodę, upraszczając przekaz i pomijając niektóre mniej istotne lub komplikujące słowa. Nie chodzi o dodawanie napisów przeczących wypowiedzi utrwalonej dźwiękiem, ale o czytelność filmu.

W swoich działaniach uwzględnij to, że napisy mają ogromne znaczenie również w komunikacji z polskojęzycznymi odbiorcami. Wielu z nas zagląda na YouTube w sytuacjach, kiedy nie może włączyć lub zwiększyć głośność ścieżki dźwiękowej (np. w pracy, w podróży, w miejscach publicznych). Dzięki napisom można się zapoznać z treścią materiału nawet w utrudnionych warunkach.

Pamiętaj, że treść napisów wpływa na pozycjonowanie na YouTube, podobnie jak sam opis materiału wideo. Zapewne zależy Ci na tym, żeby zdobyć jak największe audytorium, dlatego miej na uwadze, że jeśli zrezygnujesz z przemyślanego opisywania swoich filmów w polu poniżej ekranu głównego, zapewne nie osiągniesz zadowalających zasięgów ani wysokich wyników oglądalności. Poza tym pole do opisu ułatwia komunikację z odbiorcami, np. poprzez wklejanie linków, wyjaśnianie okoliczności nagrania, promocję innych treści itd.

Ekran tworzenia transkrypcji w panelu “Napisy”.

3. Tworzenie linków do określonego momentu wideo

Jeżeli filmik ma kilkanaście, kilkadziesiąt sekund, w zasadzie możesz odpuścić ten podpunkt. Ale dobrze wiesz, że dużo treści na YouTube to materiały trwające kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt minut. Naiwnością byłoby sądzić, że każdy widz ogląda je od deski do deski. Co więcej, może nie mieć ku temu żadnych powodów, jeżeli np. film jest wielowątkowy i znaczenie dla pojedynczego widza ma tylko wybrany fragment.

W tej sytuacji warto skorzystać z kolejnej praktycznej funkcji, jaką jest tworzenie specjalnych linków do filmów, które zaczynają się w konkretnym momencie, co do sekundy. Poniższy zrzut ekranu precyzyjnie wskazuje, w którym miejscu wystarczy „klik”, żeby wygenerować taki link. Dzięki tej funkcji unikniesz częstego problemu, który wymaga od Ciebie dookreślania, w której minucie Twój odbiorca ma rozpocząć oglądanie.

Przycisk udostępniania filmów od wskazanego momentu.

4. Współdzielenie playlist

Playlisty tworzą sami użytkownicy, na przykład kompilując swoje ulubione piosenki, żeby móc do nich wrócić lub udostępnić znajomym. Tak samo twórcy treści mają możliwość katalogowania swoich materiałów, co porządkuje szczególnie większe kanały. Dzięki playlistom można spędzić długie godziny na oglądaniu teledysków ulubionego zespołu, programów publicystycznych cenionego dziennikarza czy serii tematycznych vlogów. Wniosek jest prosty – stworzyć film to jedno, ale umiejscowić w odpowiednim kontekście, drugie. Co więcej, istnieje również możliwość zapraszania użytkowników do współtworzenia playlist, co wzmacnia integrację odbiorców i zachęca do bardziej zaawansowanych interakcji.

Ułatw działalność na YouTube korzystając z PublBox

5. Tworzenie filmów 360 stopni

Sprzedaż sprzętu do VR rośnie w niezwykłym tempie? To, co wczoraj było jedynie ciekawostką dla geeków, jutro będzie być może standardowym wyposażeniem znacznej części Twojej grupy docelowej. Zapoznaj się z naszym artykułem “Jak przejść przez 2018 z gwarancją sukcesu w Mediach Społecznościowych”, w którym opisujemy rosnące znaczenie materiałów wideo tworzonych w technologii wirtualnej, rozszerzonej rzeczywistości.

Nie lekceważ technologii umożliwiającej tworzenie filmów, które pozwalają obracać się użytkownikowi o 360 stopni. Warto pamiętać, że do ich oglądania nie potrzeba okularów (choć wtedy efekt jest zdecydowanie ciekawszy, pełniejszy). Przestrzenne materiały, do których można zajrzeć, wymagają posiadania specjalnej kamery i ciekawego pomysłu, ale jeśli przecierasz szlaki w swojej niszy, masz szansę zdobyć jeszcze większe zainteresowanie widzów. Świetnym przykładem na rosnący trend VR jest fakt coraz częstszej produkcji teledysków muzycznych, do których można wejść i… rozejrzeć się w każdą stronę. Wśród polskich artystów na takie produkcje zdecydowali się już m.in. Ten Typ Mes (we współpracy z marką piwa EB) oraz zespoły Kult oraz PRO8L3M.

Pionierem w skali światowej, który rozpropagował filmy typu 360 stopni, był producent Avicii z klipem do piosenki „Waiting for Love”. Warto zainspirować się twórcami o ogólnopolskim lub globalnym zasięgu, aby przenieść najlepsze trendy do własnej działalności na YouTube. Obojętnie, czy tworzysz poradniki, „daily vlogi”, wywiady, czy krótkie filmy – w wielu przypadkach technologia 360 okaże się strzałem w dziesiątkę do wyróżnienia się na tle konkurencji.

6. Bezpłatna muzyka i efekty dźwiękowe

Materiały publikowane na YouTube wydają się zdecydowanie atrakcyjniejsze dla odbiorców, jeżeli zawierają muzykę i profesjonalne udźwiękowienie. Pamiętaj, że jeżeli złamiesz lub naruszysz prawo autorskie, Twój filmik może zniknąć z YouTube’a. Dlatego planując profesjonalne działania na YouTube, warto dowiedzieć się więcej na temat przepisów związanych z prawem autorskim i majątkowym, nie tylko w polskim prawodawstwie, ale również w regulaminie YouTube’a i Google.

Właścicielom YouTube zależy na tym, żebyś Tworzył atrakcyjne filmy, które nie naruszają czyichś dóbr. Dlatego od jakiegoś czasu możesz znaleźć na stronie zakładkę „biblioteka audio” z podkategoriami „bezpłatna muzyka” oraz „efekty dźwiękowe”. Zawartość „bezpłatnej muzyki” przefiltrujesz pod kątem gatunku, nastroju, użytych instrumentów, czasu trwania i praw autorskich. Kategorii dźwiękowych jest ponad 20. Dzięki temu znajdziesz coś wprost odpowiedniego do własnego filmiku, czyniąc go znacznie ciekawszym dla widza, a przy okazji nie zaryzykujesz blokady.

Biblioteka audio w panelu YouTube

Podsumowując, Twój film na YouTube może być znacznie lepszy dzięki wbudowanym funkcjom portalu. Pamiętaj szczególnie o dodaniu:

  • opisu,
  • napisów,
  • ekranu końcowego,
  • legalnych dźwięków i podkładów muzycznych,
  • playlist,
  • linków kierujących do odpowiedniego fragmentu,
  • elementów ułatwiających poruszanie się po kanale oraz udostępnianie treści i inne pożądane działania.